Javascript is required

Internationaal ondernemen: jouw checklist voor exporteren

Je wilt de buitenlandse markt veroveren met je product en je gaat exporteren. We helpen je vooruit met onze checklist. In 8 stappen ben je succesvol op weg naar je buitenlandse droom.

1. Verken de exportmarkt

Als eerste onderzoek je de lokale exportmarkt. Kijk of verkoop van jouw product hier kans van slagen heeft. Bezoek het exportland en verdiep je in de regels/wetten en de economische en politieke ontwikkelingen. Het marktonderzoek geeft inzicht in welke kostprijs je kunt berekenen. Denk aan de kosten van de verpakking, transport of vertalingen.

Misschien wil je een marketeer inzetten die veel ervaring heeft met jouw exportland en -markt. Iemand die weet waar de kansen liggen voor je product. Hij of zij kent de lokale cultuur en spreekt de taal.

2. Check of je jouw product mag exporteren

Het kan zijn dat er voor een product een verbod op export (of import) bestaat. De Europese Commissie heeft een hulpmiddel gemaakt waarin alle eisen van producten staan. In Access2Markets zie je of je jouw product kan exporteren en of er andere invoerbeperkingen zijn. Ook lees je hier of de buitenlandse klant een invoervergunning nodig heeft.

Binnen de EU is export eenvoudiger. Hier geldt vrij verkeer van goederen en diensten. Toch kan het zijn dat er een beperking is voor bepaalde producten. Bijvoorbeeld bij gezondheidsrisico’s van een product. 

3. Controleer de producteisen

Je product moet veilig zijn. Voor de EU-landen zijn er algemene producteisen en specifieke producteisen. De producteisen buiten de EU vind je via Access2Markets.

Denk ook aan productaansprakelijkheid. Als jouw product een gebrek heeft of schade veroorzaakt, ben je aansprakelijk. Bescherm je tegen dit risico met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB). Ook bij import van een product van buiten de EU ben je productaansprakelijk. De wet ziet jou dan als producent en aansprakelijk voor mogelijke schade die door het product ontstaat. 

4 Kies je buitenlandse zakenpartner

Weet je al of je direct of indirect wilt leveren aan je klant? Met andere woorden: doe je alles zelf of zet je een tussenpersoon in zoals een distributeur of handelsagent. Zo’n tussenpersoon kent de lokale markt en heeft een netwerk dat je kunt gebruiken. 

Ga in gesprek met en bezoek verschillende buitenlandse zakenpartners. Zo krijg je een goede indruk wie bij jou als internationaal ondernemer en je product past. Zoek wel uit of deze buitenlandse partner betrouwbaar is.

5. Organiseer transport

Hoe je je product vervoert, hangt af van het soort product, de snelheid, de grootte en de kosten. Heeft je transport meerdere overslagen (het overzetten van je product van het ene transportmiddel naar het andere)? Dan is het misschien handig om een expediteur in te schakelen. Een expediteur is een persoon of bedrijf die helpt bij het organiseren van het transport en het regelen van de douane.

Maak goede afspraken over het transport. Gebruik hiervoor de standaard internationale afspraken Incoterms. Deze regels bepalen wie verantwoordelijk is voor de kosten en risico's tijdens het transport.

6. Controleer invoerheffingen en aangifte douane

In de EU-landen hoef je meestal niet langs de douane voor aangifte. Je klant betaalt in het eigen EU-land de btw. Je zet dan 0% btw op de factuur. Buiten de EU kan het zijn dat je te maken krijgt met invoerheffingen. Dit geldt als je klant een bedrijf is. Je checkt dit in Access2Markets.  

Buiten de EU moet je wel aangifte doen bij de douane. Ook doe je aangifte bij de douane in het exportland. Verder zijn de Incoterms-regels belangrijk. Zeker als je klant extra service en gemak wenst. Jij als exporteur doet dan zelf bijvoorbeeld de aangifte bij douane, betaalt de invoerheffing en invoer-btw. Maak hier duidelijke afspraken over. 

Het is ook belangrijk om je exportdocumenten voor te bereiden. Deze vraag je aan bij de KvK. Denk aan een Certificaat van Oorsprong of legalisatie van een handtekening.

7. Regel de betalingen

Een klant die niet betaalt. Je hoopt dat dit niet gebeurt. Zorg ervoor dat je met vertrouwen internationaal handelt. Er zijn verschillende manieren om dit te doen:

  • (Standby) Letter of Credit: de bank van jouw klant garandeert de betaling. Zodra je aan de voorwaarden hebt voldaan, ontvang jij je geld.
  • Documentair Incasso: wij verzenden jouw documenten naar de bank van jouw klant. De klant krijgt de documenten pas als hij aan de betalingsvoorwaarden heeft voldaan. Zo kan je grip op je goederen blijven houden.
  • Bankgarantie: de bank van jouw klant garandeert te betalen wanneer de klant niet betaalt. 

Misschien krijg je te maken met buitenlandse valuta. Maak het internationaal handelen dan een stuk gemakkelijker met een vreemde valuta rekening. Houd verder rekening met schommelingen in de koers. Een ongunstig koersverloop kan een risico zijn voor je bedrijf.

8. Leg alle afspraken vast

Bij internationaal ondernemen met een buitenlandse klant of partner is de kans dat je elkaar verkeerd begijpt groter door verschillen in taal en cultuur. Door alle afspraken vast te leggen, zorg je voor extra duidelijkheid. Gebruik bijvoorbeeld een contract om de afspraken in vast te leggen. 

Tags

Een slimme financiële strategie

Wil je weten hoe je internationaal succesvol onderneemt? Selmers, specialist in industriële machines voor de staalsector, is een goed voorbeeld. Lees verder en ontdek hun financiële inzichten.

Internationaal ondernemen

Begin jouw buitenlandse droom sterk en goed voorbereid. We helpen je met checklists voor importeren en exporteren, beperken van handelsrisico's en tips.