
Eigen kantoor starten
Zo zet jij de volgende stap
Wil je jouw eigen advocatenkantoor of notariskantoor starten? Of een bestaand kantoor overnemen? Dan komen daar veel financiële keuzes bij kijken. Onze medewerkers helpen je graag vooruit bij deze grote stap.
Van een financieel plan maken tot je zakelijke bankzaken regelen: we denken met je mee en geven praktische oplossingen. Zo kun jij je richten op wat écht belangrijk is: je kantoor opbouwen.
Jouw weg naar een eigen kantoor in 8 stappen
1. Start met een plan
Werk je ideeën uit in een ondernemingsplan. Denk hierbij aan een concurrentieanalyse, marketingplan en een overzicht van de kosten.
Tips:
- Ons gratis ondernemingsplan helpt je bij het maken van je keuzes. Ook krijg je hiermee direct inzicht in je ondernemingsvaardigheden.
- Met het Business Model Canvas zet je jouw ondernemingsplan kort en bondig op 1 A4'tje. Handig als je een lening of financiering wilt aanvragen. De AI-prompts helpen je bij het invullen.
2. Kies de juiste rechtsvorm
Kies een rechtsvorm die bij jouw kantoor past, zoals een bv, maatschap of vof. Laat je hier goed over adviseren. Ben je eruit? Schrijf je dan in bij de Kamer van Koophandel.
3. Let op de beroepsverplichtingen
Voor notarissen en advocaten zijn er beroepsverplichtingen. Zorg dat je hieraan voldoet voordat je aan de slag gaat.
Voor zelfstandig advocaten
- Je moet ingeschreven staan bij de Nederlandse orde van advocaten.
- Wanneer je een eigen advocatenkantoor start of een advocatenkantoor overneemt, moet je dit melden bij de lokale orden van advocaten.
- Wil je zelfstandig kantoorhouder worden? Dan moeten je beroepsopleidingen en stagevereisten afgerond zijn.
Voor zelfstandig notarissen
- Je moet officieel benoemd worden tot notaris door de kroon. Dit gebeurt via de minister van Justitie en Veiligheid.
- Je moet lid zijn van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) en hier geregistreerd staan.
- Je moet het KNB én het ministerie van Justitie en Veiligheid informeren over de start van je eigen notariskantoor.
4. Regel je bankzaken
Als zelfstandig notaris of advocaat heb je 2 soorten bankrekeningen nodig: een zakelijke rekening en een derdengeldenrekening. Een zakelijke spaarrekening is niet verplicht, maar wel handig.
Zakelijke rekening
Een zakelijke rekening gebruik je voor de financiën van jouw advocaten- of notariskantoor. Zoals je betalingen en inkomsten. Dit biedt overzicht en houdt zakelijke en privé-uitgaven gescheiden.
Derdengeldenrekening
Een derdengeldenrekening is vaak verplicht voor advocaten en notarissen. Hiermee houd je gelden van cliënten of tegenpartijen goed gescheiden van je eigen financiën. Denk aan voorschotten of schikkingen.
Zakelijke spaarrekening
Wil je sparen voor een grote investering of een buffer opbouwen? We bieden verschillende spaaroplossingen die aansluiten bij jouw wensen en doelen.
5. Financier je start
Zet voor jezelf op een rij hoeveel startkapitaal je als advocaat of notaris hebt. Bereken daarna hoeveel kapitaal je moet investeren. Denk aan de kosten voor:
- je eigen advocatenkantoor of notariskantoor
- personeel
- ICT
- marketing
Weet je hoeveel kapitaal je nodig hebt? Dan kun je jouw opties voor een financiering onderzoeken.
Hulp nodig? Onze adviseurs denken graag met je mee. Zo kunnen zij uitzoeken wat je opties voor een financiering zijn. En welke opties het beste passen bij jouw situatie.
6. Bescherm jezelf en je kantoor tegen risico's
Als zelfstandig advocaat of notaris draag je een grote verantwoordelijkheid. Daarom is het verstandig om goed na te denken over welke risico’s je wilt verzekeren.
Met het Advocaten- en NotarissenPakket van ABN AMRO ben je flexibel verzekerd en dek je belangrijke risico's af. Denk aan geschillen, schade en inkomenskwesties.
Dit pakket is speciaal ontwikkeld voor professionals in jouw vakgebied. Zo ben je goed voorbereid op onverwachte situaties en kun je zorgeloos je kantoor runnen.
Daarnaast is het goed om stil te staan bij cyberrisico’s. Want in een wereld waarin criminelen steeds slimmer worden, is cyberveiligheid minstens zo belangrijk.
Met onze dienst Cyber Fundament is je bedrijf goed beschermd tegen de nieuwste cyberdreigingen. Zo scant onze cybersecuritypartner ThreadStone 24/7 de ICT-diensten van je kantoor.
7. Vergeet je privé-situatie niet
Als zelfstandig notaris of advocaat verandert er veel, in je werk én in je privéleven. Mogelijk werk je meer uren om je inkomen te verhogen.
Meer inzicht krijgen in je financiën is dan een goed begin. Denk hierbij ook aan zaken als je pensioen, hypotheek en vermogensbeheer.
Onze adviseurs begrijpen jouw uitdagingen als startend ondernemer. We helpen je graag met advies en oplossingen die passen bij je situatie.
Neem direct contact op voor een vrijblijvend gesprek. Samen zorgen we dat je goed voorbereid begint aan je nieuwe rol.
8. Denk aan duurzaamheid
Het starten van je eigen advocatenkantoor of notariskantoor is een mooi moment om na te denken over duurzaamheid. En hoe je jouw kantoor toekomstbestendig kunt maken.
Duurzaam ondernemen kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door te kiezen voor een energiezuinig pand. Of door zo veel mogelijk digitaal te werken.
Er bestaan verschillende fiscale regelingen en subsidies, waarmee je verduurzaming makkelijker kunt financieren. Onze adviseurs vertellen je hier graag meer over.
1. Start met een plan
Werk je ideeën uit in een ondernemingsplan. Denk hierbij aan een concurrentieanalyse, marketingplan en een overzicht van de kosten.
Tips:
- Ons gratis ondernemingsplan helpt je bij het maken van je keuzes. Ook krijg je hiermee direct inzicht in je ondernemingsvaardigheden.
- Met het Business Model Canvas zet je jouw ondernemingsplan kort en bondig op 1 A4'tje. Handig als je een lening of financiering wilt aanvragen. De AI-prompts helpen je bij het invullen.
2. Kies de juiste rechtsvorm
Kies een rechtsvorm die bij jouw kantoor past, zoals een bv, maatschap of vof. Laat je hier goed over adviseren. Ben je eruit? Schrijf je dan in bij de Kamer van Koophandel.
3. Let op de beroepsverplichtingen
Voor notarissen en advocaten zijn er beroepsverplichtingen. Zorg dat je hieraan voldoet voordat je aan de slag gaat.
Voor zelfstandig advocaten
- Je moet ingeschreven staan bij de Nederlandse orde van advocaten.
- Wanneer je een eigen advocatenkantoor start of een advocatenkantoor overneemt, moet je dit melden bij de lokale orden van advocaten.
- Wil je zelfstandig kantoorhouder worden? Dan moeten je beroepsopleidingen en stagevereisten afgerond zijn.
Voor zelfstandig notarissen
- Je moet officieel benoemd worden tot notaris door de kroon. Dit gebeurt via de minister van Justitie en Veiligheid.
- Je moet lid zijn van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) en hier geregistreerd staan.
- Je moet het KNB én het ministerie van Justitie en Veiligheid informeren over de start van je eigen notariskantoor.
4. Regel je bankzaken
Als zelfstandig notaris of advocaat heb je 2 soorten bankrekeningen nodig: een zakelijke rekening en een derdengeldenrekening. Een zakelijke spaarrekening is niet verplicht, maar wel handig.
Zakelijke rekening
Een zakelijke rekening gebruik je voor de financiën van jouw advocaten- of notariskantoor. Zoals je betalingen en inkomsten. Dit biedt overzicht en houdt zakelijke en privé-uitgaven gescheiden.
Derdengeldenrekening
Een derdengeldenrekening is vaak verplicht voor advocaten en notarissen. Hiermee houd je gelden van cliënten of tegenpartijen goed gescheiden van je eigen financiën. Denk aan voorschotten of schikkingen.
Zakelijke spaarrekening
Wil je sparen voor een grote investering of een buffer opbouwen? We bieden verschillende spaaroplossingen die aansluiten bij jouw wensen en doelen.
5. Financier je start
Zet voor jezelf op een rij hoeveel startkapitaal je als advocaat of notaris hebt. Bereken daarna hoeveel kapitaal je moet investeren. Denk aan de kosten voor:
- je eigen advocatenkantoor of notariskantoor
- personeel
- ICT
- marketing
Weet je hoeveel kapitaal je nodig hebt? Dan kun je jouw opties voor een financiering onderzoeken.
Hulp nodig? Onze adviseurs denken graag met je mee. Zo kunnen zij uitzoeken wat je opties voor een financiering zijn. En welke opties het beste passen bij jouw situatie.
6. Bescherm jezelf en je kantoor tegen risico's
Als zelfstandig advocaat of notaris draag je een grote verantwoordelijkheid. Daarom is het verstandig om goed na te denken over welke risico’s je wilt verzekeren.
Met het Advocaten- en NotarissenPakket van ABN AMRO ben je flexibel verzekerd en dek je belangrijke risico's af. Denk aan geschillen, schade en inkomenskwesties.
Dit pakket is speciaal ontwikkeld voor professionals in jouw vakgebied. Zo ben je goed voorbereid op onverwachte situaties en kun je zorgeloos je kantoor runnen.
Daarnaast is het goed om stil te staan bij cyberrisico’s. Want in een wereld waarin criminelen steeds slimmer worden, is cyberveiligheid minstens zo belangrijk.
Met onze dienst Cyber Fundament is je bedrijf goed beschermd tegen de nieuwste cyberdreigingen. Zo scant onze cybersecuritypartner ThreadStone 24/7 de ICT-diensten van je kantoor.
7. Vergeet je privé-situatie niet
Als zelfstandig notaris of advocaat verandert er veel, in je werk én in je privéleven. Mogelijk werk je meer uren om je inkomen te verhogen.
Meer inzicht krijgen in je financiën is dan een goed begin. Denk hierbij ook aan zaken als je pensioen, hypotheek en vermogensbeheer.
Onze adviseurs begrijpen jouw uitdagingen als startend ondernemer. We helpen je graag met advies en oplossingen die passen bij je situatie.
Neem direct contact op voor een vrijblijvend gesprek. Samen zorgen we dat je goed voorbereid begint aan je nieuwe rol.
8. Denk aan duurzaamheid
Het starten van je eigen advocatenkantoor of notariskantoor is een mooi moment om na te denken over duurzaamheid. En hoe je jouw kantoor toekomstbestendig kunt maken.
Duurzaam ondernemen kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door te kiezen voor een energiezuinig pand. Of door zo veel mogelijk digitaal te werken.
Er bestaan verschillende fiscale regelingen en subsidies, waarmee je verduurzaming makkelijker kunt financieren. Onze adviseurs vertellen je hier graag meer over.
Veelgestelde vragen
Welke verzekeringen zijn verplicht voor advocaten en notarissen?
- Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) is verplicht.
- Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht, maar wordt aangeraden door verschillende beroepsorganisaties.
- Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is niet verplicht, maar wel verstandig. Als zelfstandig notaris of advocaat krijg je namelijk geen loon als je niet kunt werken.
Onze adviseurs helpen je graag met het kiezen van een passende dekking.
Hoe bescherm ik mijn bedrijf tegen cyberrisico's?
Het is belangrijk dat je advocaten- of notariskantoor goed beschermd is tegen cyberaanvallen. Met onze dienst Cyber Fundament krijg je een oplossing die past bij jouw kantoor en behoeften.
Samen met onze cybersecuritypartner ThreadStone ontzorgen we je met onder andere:
- monitoring van het darkweb op maximaal 3 domeinen
- 24/7 detectie van verdachte inlogpogingen
- periodieke rapportages en overleg over mogelijke verbeteringen
Lees verder over wat Cyber Fundament voor je bedrijf kan betekenen. Of plan vrijblijvend een gesprek met een cyberexpert.
Hoe kom ik aan een derdengeldenrekening?
Als advocaat of notaris moet je een aparte rekening hebben voor het geld dat je tijdelijk voor cliënten beheert. Dit is de derdengeldenrekening. Met deze rekening houd je de financiën van je cliënten compleet gescheiden van de financiën van je kantoor.
Waarom heb ik een zakelijke spaarrekening nodig, naast mijn betaalrekening?
Met een zakelijke spaarrekening bouw je een financiële buffer op. Deze kun je gebruiken voor investeringen, onverwachte kosten of financiële tegenslagen. Ook kun je op deze rekening geld reserveren voor je inkomstenbelasting, Zvw-premie en btw.
Wat gebeurt er met mijn inkomen als ik ziek of arbeidsongeschikt word?
Als zelfstandig notaris of advocaat word je niet doorbetaald bij een ongeluk, ziekte of burn-out. Daarom is het slim om je hiertegen te beschermen. Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering kun je rekenen op een inkomen.
Kan ABN AMRO ook meedenken over mijn pensioen als zelfstandig notaris of advocaat?
Ja, onze adviseurs helpen je graag vooruit met een pensioenplan dat past bij jouw situatie.