Naar de navigatie Naar de inhoud

Ondernemen met een missie

Duurzaam werken komt niet alleen het milieu ten goede. Ook integriteit en maatschappelijke betrokkenheid spelen een rol. Dat wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen genoemd. Dit zijn de 5 belangrijkste stappen naar een duurzame(re) bedrijfsvoering.

Stap 1. Van de korte naar de lange termijn

Veel ondernemers willen hun product aan de man brengen en daar zo snel mogelijk geld mee verdienen. Voor duurzame bedrijven is de korte termijn minder van belang; de focus ligt op een evenwichtige spreiding van investeringen en omzet. Dat vraagt een ander perspectief: niet de waan van de dag, maar de lange termijn is bepalend voor de bedrijfsvoering. Aan de basis hiervan ligt een missie. In de missie staat omschreven wat het doel is van uw bedrijf, uw strategie, voor welke waarden u staat en welke gedragsregels u hanteert. Het formuleren van een missie is een nuttig moment van zelfreflectie. U leert meer over uzelf. Zoals voor wie uw bedrijf er is (klanten, doelgroep), wat u te bieden heeft (producten, diensten) en waarin u zich onderscheidt (waarden, normen). De missie is uw kompas. Een duurzame onderneming laat zich door een missie leiden, niet door trends en grillen in de markt. De missie wordt binnen het bedrijf voortdurend uitgedragen, om de medewerkers te overtuigen en mee te krijgen.

Stap 2. Pak het laaghangend fruit

De snelste stappen naar een duurzame onderneming zijn eenvoudige besparingen op kantoor. Denk aan het hergebruik van papier en kantoorartikelen, het uitzetten van printers en kopieermachines (stand-by vreet energie) en het licht uitdoen in ruimtes waar niemand is. Laat de airco eens uit, zet de cv zachter. U zult behalve op kosten ook op CO2-uitstoot besparen. Bekijk of u op kilometers en brandstof kunt besparen door afspraken op afstand te doen (video calls). Voor kantoormeubilair is de afschrijving van belang. Vraag de leverancier naar de Life Cycle Analysis van uw stoelen, bureaus en kasten. U weet dan of u moet investeren of het meubilair langer kunt blijven gebruiken. Zo zijn er nog veel oplossingen te bedenken. Moedig initiatieven van uw medewerkers aan. Er zijn ook gespecialiseerde bedrijven die energiebesparende adviezen kunnen geven.

Stap 3. Bedenk oplossingen of kijk ze af

De wet kent algemene regels ter bescherming van mens en milieu. De overheid heeft ze samengevat in het Activiteitenbesluit. Deze regels zijn niet heel streng; de meeste bedrijven in het mkb voldoen daar al gauw aan. Als echt duurzame onderneming neemt u zélf de verantwoordelijkheid om uw ecologische footprint te beperken. Veel bedrijven zijn u al voorgegaan. Onderzoek hoe zij duurzaam werken en of dat ook iets voor uw organisatie is. Dit zijn enkele effectieve voorbeelden:

  • Zorg voor energiezuinige verlichting, met licht- en aanwezigheidssensoren;
  • Vermijd energieslurpende koelingsinstallaties of airco's. Een geïsoleerd (gras)dak houdt de koelte ook vast. Of zet vaker een raampje open;
  • Zet de verwarming niet te hoog. Grote ramen zorgen voor zonnewarmte;
  • Gebruik de auto alleen als het moet, fiets als het kan of stimuleer telewerken;
  • Wees zuinig met papier en kantoorartikelen. Stel uw printer af op dubbelzijdig afdrukken;
  • Schakel apparaten uit als ze niet gebruikt worden. Stand-by kost energie;
  • Gebruik spaarlampen.

Stap 4. Neem verantwoordelijkheid

Verantwoordelijkheid nemen is het geheim van een duurzame filosofie. U bent zich bewust van uw positie in de productieketen. Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen maken bij elke beslissing een afweging tussen de maatschappelijke en economische effecten van hun keuzes. Houdt uw beleid aan de ene kant rekening met mens, milieu en omgeving, maar wordt die winst aan de andere kant teniet gedaan? Dan boekt u geen vooruitgang. Maak dus een zo milieuvriendelijk product. Elke schakel moet daaraan voldoen, van grondstof tot verkoop. Hebt u een winkel met biologische groenten? Dan worden die dus ook niet uit Zuid-Afrika ingevlogen, maar lokaal geteeld. Verkoopt u wollen kleding? Dan zijn de boeren uit Peru eerlijk betaald voor de merinowol. Fair trade is een typisch voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen. U neemt ook verantwoordelijkheid met de keuze voor groene stroom. Sommige bedrijven gaan zo ver, dat ze hun onderneming klimaatneutraal maken. Uiteraard kiest u voor leveranciers die ook duurzaam ondernemen.

Stap 5. Geef zelf het goede voorbeeld

Als u van uw medewerkers vraagt de auto te laten staan, moet u dat zelf ook doen. Geef dus altijd het goede voorbeeld. Draag de duurzame missie van uw bedrijf uit. Omdat doelstellingen vaak nogal vaag zijn, kunt u beter concrete doelen stellen. Een voorbeeld: over een jaar verbruiken wij 50% minder papier. Of: over 2 jaar besparen wij 20% op onze CO2-uitstoot. Nog verder: over 5 jaar willen wij volledig klimaatneutraal zijn. Zo’n stip aan de horizon biedt duidelijkheid aan het personeel én aan uw klanten, die dat zullen waarderen. U hoeft dat niet allemaal zelf te financieren: er zijn subsidies voor bedrijven die hernieuwbare energie produceren. Voor zonnepanelen gelden fiscale voordelen. Er zijn nog veel meer stimuleringsmaatregelen, energie-investeringsaftrek en een groenfonds, om u te helpen bij het opzetten van een groene en verantwoorde onderneming.

ABN AMRO helpt sociaal ondernemers ook graag op weg. Bekijk de mogelijkheden.


Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.