Javascript is required

Vliegende start van 2019 voor doe-het-zelf-branche

Vliegende start van 2019 voor doe het zelf branche

De doe-het-zelf-branche is het jaar met zeer sterke groei begonnen. De verkoopvolumes stegen in het eerste kwartaal maar liefst met 8,6%, waarmee de branche een van de uitblinkers is binnen de sector retail. Hoewel die stijging in de rest van het jaar zal afvlakken, gaat de doe-het-zelf-branche in 2019 duidelijk groeien.

Download het volledige rapport

(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)

Verkoop tuinproducten stijgt sterk

De daling van transacties in de woningmarkt, deert de branche daarbij momenteel niet. Waarschijnlijk wordt veel verbouwd bij eerder gekochte huizen: in de afgelopen jaren zaten de huizenverkopen immers in de lift. Vooral de verkoop van tuinproducten stijgt sterk in 2019, zoals vorig jaar ook al te zien was.

Ondanks die sterke stijging is de huidige marktsituatie niet eenvoudig voor bijvoorbeeld bouwmarkten. De concurrentie is de afgelopen jaren toegenomen; er is nu meer vloeroppervlak dan voor de crisis, terwijl verkoopvolumes nog zo’n 16 procent onder het précrisisniveau zitten. Daarnaast hebben grote buitenlandse spelers, Hornbach en Bauhaus, uitbreidingsplannen. Door hun omvang kunnen zij het prijsgevecht makkelijker voeren dan andere partijen.

Zaak om uit prijsgevecht te blijven

Het is voor bouwmarkten daarom zaak om zich op andere vlakken te onderscheiden en zoveel mogelijk uit het prijsgevecht te blijven. Service is een belangrijke manier: de behoefte daarin bij klanten is voor bouwmarkten relatief hoog. Tussen 2015 en 2018 is de behoefte aan kennis en kunde in de bouwmarkt verder gegroeid.

Bedrijven spleen daarop in. Zo bieden Gamma en Praxis klushulpen en biedt de Hubo de mogelijkheid om bestelde producten bij de consument thuis te installeren, waarmee zij deels concurreren met aannemers.

De online propositie wordt ook belangrijker. Ongeveer de helft van de consumenten oriënteert zich online op een aankoop in een bouwmarkt.. De online verkopen zullen in de komende jaren groeien, zeker op een moment dat een pure online partij als het Amerikaanse Build.com, dat een livechat-functie met specialisten biedt, in Nederland actief kan worden. Toch blijft de fysieke winkel het primaire verkoopkanaal, zeker als men zich verder weet te onderscheiden op service en kennis en kunde van de producten.

Meer informatie

Lees het volledige rapport 'Stand van de Retail' en vind meer informatie over de economie en de sector Retail.

(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)

Lees verder in de retailsector

De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.

Bekijk alle artikelen

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden