Samenwerking kansrijk voor schoenenwinkels
Stand van: Retail

Samenwerking kansrijk voor schoenenwinkels

De verkopen stagneren, het aantal vestigingen loopt jaarlijks terug en een steeds groter deel van de verkopen gaat via het internetkanaal. De schoenenbranche heeft het zwaar. Om zich te onderscheiden, zijn samenwerkingen met kledingwinkels en branchegenoten van belang.

Waar begin 2012 nog 3470 schoenenwinkels waren, telt Nederland er nu ruim duizend minder (figuur 1). De winstmarges zijn beperkt, ook omdat schoenenwinkels er door hoge concurrentie niet of nauwelijks in slagen om prijzen te verhogen.

In 2018 lagen de verkoopprijzen van schoenen op het laagste niveau sinds 2005, terwijl het algehele prijspeil in die periode met 22 procent is gestegen. Ook in 2019 slagen schoenenwinkels er nauwelijks in hun prijzen te verhogen. Daarbij kopen consumenten steeds vaker hun schoenen online. Het online aandeel van schoenenaankopen is tussen 2016 en 2018 van 21 procent naar 26 procent gestegen.

Schoenenwinkels ondervinden concurrentie van branchevreemde partijen, zoals kledingwinkels (figuur 2). In deze versnipperde branche hebben meerdere kledingretailers een aandeel in de schoenenmarkt. Zo hebben grote kledingwinkels als Primark, H&M en ZARA ook schoenen in hun assortiment opgenomen en verkopen die voor een lage prijs. Zo is 9 procent van de totale omzet van H&M Nederland afkomstig van schoenen.

Krachten bundelen

Van deze trend kunnen schoenenwinkels leren. Zo is Steenwijk Schoenen een samenwerking aangegaan met Rinsma Modeplein en vormt daarmee een one stop shop voor consumenten: bezoekers kunnen bij meerdere gespecialiseerde partijen terecht om een outfit bijeen te shoppen. De schoenenwinkel is dan als het ware een shop-in-shop binnen de kledingbranche. Bovendien genereert de schoenenwinkel een groter bereik, omdat het ook consumenten bereikt die niet per se de winkel bezoeken met het doel om schoenen te kopen. Zo neemt de kans op een impulsaankoop toe. Echter, dit gebeurt nog niet zo vaak volgens branchevereniging Inretail.

De krachten bundelen kan zowel schoenen- als kledingwinkels helpen. Niet alleen vormen zij een one stop shop, ook kunnen zij dan kosten voor huur en personeel delen, en de consument inspireren en verrassen. Voorbeelden daarvan zijn winkels die een community creëren door een bepaalde lifestyle te verkopen zoals Hutspot en Verse Good Store. Deze winkels verkopen niet alleen kleding en schoenen maar bijvoorbeeld ook zonnebrillen, (woon)accessoires en sierraden.

Optimale samenwerking

Om een optimale samenwerking te realiseren, is de service van cruciaal belang. De bezoeker kan alleen dan ontzorgt worden. Uit een eerder onderzoek blijkt dat de behoefte aan kennis en kunde van bezoekers van schoenenwinkels sterk gestegen is tussen 2015 en 2018. Zo kunnen schoenenwinkels zich ook onderscheiden van het online kanaal. De kracht zit vooral in de combinatie van de fysieke winkel – als primaire verkoopkanaal – en internet. Niettemin zal de online schoenenbranche de komende jaren groeien. Het is belangrijk voor schoenenretailers om de klant beter te leren kennen. Dit kan met behulp van apps die de schoenmaat van consumenten meten.

Verschillende retailers werken al samen met 3D-aboutme. Bij herhaalaankopen kunnen schoenenwinkels deze data en kennis inzetten om consumenten te helpen de juiste maatkeuze te maken. Hiermee helpt de schoenenwinkel niet alleen de consument; ook het aantal retouren wordt sterk terug gedrongen. Het is echter moeilijk om dit alleen te bereiken: daarom is het voor schoenwinkels aan te raden om samen te werken, zoals bijvoorbeeld de ondernemers dit bij Topshoe doen.

Meer informatie

Lees meer over onze prognoses in het volledige rapport 'Stand van de Retail (pdf, 932kB)'.