Javascript is required
Broekhuis in de drivers seat met APIs

Broekhuis in de 'driver's seat' met API's

Broekhuis is een familiebedrijf met ruim 1500 medewerkers en 50 showrooms en vertegenwoordigt als dealerholding 13 automerken. In Nederland wordt 1 op de 25 nieuwe auto's verkocht door Broekhuis.

Een succesvolle co-creatie met ABN AMRO

Broekhuis heeft naast de verkoop van auto's een uitgebreid dienstenaanbod, waaronder lease, autoverhuur, wagenparkbeheer, bedrijfswageninrichting, financiering, verzekering en reparatie. Broekhuis is de eerste klant van ABN AMRO die de Business Account Insight API toepast. Wij spraken Lammert van de Bospoort, Project Manager bij Broekhuis, over hun ervaringen.

Hoe zien het financieel management en de IT-organisatie eruit bij Broekhuis?

"De financieel directeur is verantwoordelijk voor het financieel beheer; hij wordt hierin ondersteund door de afdeling Controlling.

Onze IT-afdeling is volledig intern, met 25 medewerkers verdeeld over 4 teams: Applicatiebeheer, Applicatieontwikkeling, Gegevens & Rapportage en een interne helpdesk. Wij hebben er bewust voor gekozen om onze IT-expertise binnenshuis te houden. Dit houdt ons flexibel en responsief en zorgt ervoor dat wij autodealers op uniforme wijze kunnen ondersteunen, en dat klanten een consistente kwaliteit wordt geboden."

Jullie zijn de eerste klant van ABN AMRO om de Business Account Insight API toe te passen. Vanwaar jullie interesse in API's?

"Het doorontwikkelen van onze eigen systemen en het destilleren van kwalitatieve gegevens uit onze bronnen is iets waar wij voortdurend aan werken. Toen ABN AMRO ons uitnodigde om de implementatie van API's als een co-creatie op te zetten, gebruikten we al een soort API om toegang tot betaalinformatie te verkrijgen. Wij wilden de toegang tot deze informatie echter bij de dealers zelf neerleggen. Ook waren onze gegevens minimaal en ontoereikend. Onze operationele medewerkers benaderden daarom het financiële team voor een oplossing. De Business Account Insight API van ABN AMRO leek uitermate geschikt. Dankzij deze API kunnen wij informatie uit onze systemen combineren en de klantervaring verbeteren."

Wat is jullie strategie met betrekking tot API's en de toegang tot gegevens?

"Elke leverancier kan waarde toevoegen door gegevens te verstrekken. Wij willen deze informatie kunnen opvragen zonder tussenkomst van die leverancier. Vervolgens kunnen wij dan zelf beslissen wat wij ermee doen. En dan kunnen wij ook gegevens uit verschillende bronnen combineren.

Wij gebruiken geen realtime gegevens. Alle gegevens van onze leveranciers worden naar een datawarehouse gestuurd, waar de informatie een keer per week's nachts wordt gecategoriseerd en doorgestuurd. Wij zouden graag zien dat gegevens in realtime worden verzonden. En dat is het voordeel van een API: je hebt zelf de volledige regie over realtime gegevens."

"En dat is het voordeel van een API: je hebt zelf de volledige regie over realtime gegevens."

Bij ABN AMRO hebben wij gemerkt dat niet iedere klant klaar is voor API's. Wat hebben jullie gedaan om dit wel te zijn? En wat is jullie advies aan onze klanten?

"Het allerbelangrijkste is om te weten wat je met de API wilt doen. Als je simpelweg meegaat met API's omdat ze in de mode zijn en je de technologie interessant vindt, loopt het al snel spaak. De business case zelf hoeft niet per se omvangrijk te zijn. Als je het probleem maar duidelijk kunt beschrijven en benoemen, kan je het samen met technisch deskundigen effectief oppakken. Waar ontwikkelaars behoefte aan hebben, is een duidelijk beeld van het probleem. Bij Broekhuis hebben wij ontwikkelaars in-house, en dat is een voordeel. Maar ook met externe partijen geldt dat -zolang je verhaal maar duidelijk is- zij prima begrijpen wat er nodig is.

Onze IT'ers waren vanaf dag 1 betrokken. Een klassieke valkuil is om de case eerst volledig uit te werken met de afdeling Treasury en de operationele afdelingen. Beter is echter om zo snel mogelijk te starten met de testfase en om de scope van daaruit te verbreden. Door stapsgewijs te werken wordt sneller duidelijk of iets wel of niet werkt, waarbij de IT-kosten echt niet zo hoog hoeven te zijn.

Het ontwikkelen van een business case is lastig. Hoewel kosten eenvoudig zijn te berekenen, is het maken van een inschatting van de opbrengsten ingewikkelder. Welke waarde koppel je aan bespaarde minuten door verkopers? Dit is lastig om in geld uit te drukken, maar kwalitatief gezien voegt het voor de klant zeker waarde toe."

Jullie zijn inmiddels 5 maanden live met de Business Account Insight API. Hoe is het implementatieproces verlopen?

"Wij bespraken regelmatig de voortgang met onze contactpersonen bij ABN AMRO, ook als er geen directe aanleiding was. Dit was gezien het vroege stadium waarin wij ons bevonden erg nuttig. Uiteraard had het proces ook technische en formele elementen. Deze vragen om hele andere gesprekken, en dus had ik afzonderlijk overleg met mijn contactpersonen bij ABN AMRO, en onderhielden ook de ontwikkelaars van beide partijen rechtstreeks contact. De voortdurende dialoog bleek zeer effectief voor de functionele en technische aspecten van het project.

Ook de samenwerking met ABN AMRO op basis van een Design Thinking-proces werkte heel goed. Zowel bij ABN AMRO als bij Broekhuis werkt men in incrementele 'sprints', waarbij -indien nodig- aanpassingen worden aangebracht."

"De voortdurende dialoog bleek zeer effectief voor de functionele en technische aspecten van het project."

Jullie werken nu al enige tijd met deze specifieke API. Kun je uitleggen hoe de API werkt en wat er inmiddels mee is bereikt?

"Ons doel was om betaalgegevens zodanig beschikbaar te maken dat onze collega's in de showrooms deze zelf kunnen opvragen. Met de Business Account Insight API is deze informatie beschikbaar in onze intranetomgeving. Verkopers kunnen de betaalgegevens van hun showroom met enkele klikken inzien. Wat betreft privacy is het systeem waterdicht, omdat het profiel van de verkoper bepaalt welke informatie wordt weergegeven. Het is dus niet nodig om met wachtwoorden te werken.

De informatie wordt tot op zekere hoogte ongefilterd weergegeven. De verkoper kan zelf filters toepassen, zoals naar kosten, kenteken of datum. Op dit moment zijn de gegevens vrij ongepolijst. Wij werken nog aan het verbeteren van de informatiewaarde."

Hoe willen jullie de Business Account Insight API in de toekomst gebruiken?

"Voor verkopers zijn betaalgegevens natuurlijk heel belangrijk; zij moeten immers weten of een betaling voor een auto is voldaan. Op dit moment moeten verkopers deze informatie nog zelf uit de portal halen. Ons uiteindelijke doel is om deze informatie toe te voegen aan een checklist die de verkoper kan doorlopen bij het overdragen van een auto. Een andere optie is het versturen van een melding aan de verkoper voor het geval dat de auto nog niet is betaald. Wij willen met deze informatie dichter bij onze verkopers komen."

Benieuwd wat onze API's voor uw bedrijf kunnen betekenen?

Voor een gesprek over de mogelijke voordelen van het ontwikkelen van een API voor uw bedrijf kunt u contact opnemen met emile.hennequin@nl.abnamro.com of daniel.hes@nl.abnamro.com van Open Banking Sales & Partnerships, of onze Developer Portal bezoeken op developer.abnamro.com.

Foto van links naar rechts: Lammert van de Bospoort (Project Manager, Broekhuis), Emile Hennequin (Open Banking Sales & Partnerships, ABN AMRO) en Daniël Hes (Open Banking Sales & Partnerships, ABN AMRO).

Lees meer verhalen van ondernemers in de zakelijke dienstverlening

Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen uit de zakelijke dienstverlening en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.

Meer ondernemersverhalen in de zakelijke dienstverlening

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden