Javascript is required

Wij geloven in de combinatie binnenvaart en LNG

Het logistiek personeel van de toekomst

De vloot van Igor Jansen (35) en Ton van der Molen (38), managing directors van AMS BV (Amulet Management & Services) telt zeven binnenvaarttankers (totale capaciteit: 31.400 MT) waaronder de twee enige volledig LNG aangedreven schepen in Europa: Ecotanker II en III.

LNG is één van de veelbelovende groene ontwikkelingen, en het kan de Nederlandse vloot binnenvaartschepen soelaas bieden om in 2025 ruimschoots te voldoen aan de dan geldende, strengere emissie-eisen (Euro 6). Ton: ‘Iedereen in de markt die het over LNG heeft, praat over de techniek, van installaties etcetera. Je hoort veel minder over de vraag: hoe kun je nou zo min mogelijk LNG-moleculen verbranden? Dat is vreemd want het blijft een fossiele brandstof die hoe dan ook CO2-uitstoot veroorzaakt. Het is onze passie om er zo zuinig mogelijk mee te varen.’

Igor en Ton trekken zich weinig aan van de conventies in de binnenvaartsector waar de bedrijfsstrategie vaak vooral is ingegeven door het reageren op prijsdruk. En, vindt het tweetal, waar wat meer enthousiasme mag zijn voor innovaties die de binnenvaart toekomstbestendig maken. Igor en Ton concentreren zich daarom helemaal op hun werk aan de wal.

Elektromotoren

Samen met zijn vader en Ton van der Molen ontwikkelde Igor de Amulet, een motortanker van 135 meter die 35% minder energie gebruikt dan conventionele schepen. Het is ontworpen vanuit radicaal nieuwe principes. De Amulet was de eerste Ecotanker en wordt diesel-elektrisch aangedreven. Onlangs konden Igor en Ton Ecotanker II en III aan hun vloot toevoegen. Een van de financiers was ABN AMRO. Igor: ‘Beide schepen varen met elektromotoren en zetten op een vergelijkbare manier als de Amulet fossiele brandstof om in voorstuwing. Alleen: de fossiele brandstof is geen diesel maar LNG. Ecotanker III heeft na een grondige verbouwing van de elektrische installatie de eerste vijf reizen achter de rug. Met zeker 30% minder LNG-verbruik vaart de Ecotanker III net zo snel als vóór de verbouwing. Groen en economisch presteren gaan samen. We geloven dat LNG daar deel van kan uitmaken.’

Schoon verladen

Als jullie één advies mogen geven aan de ministers van Verkeer en Waterstaat en Infrastructuur en Milieu, om het varen met LNG een flinke boost te geven, wat zou dat zijn? Igor: ‘Het schone, duurzamere schip moet meer beloond worden. Je moet het stimuleren met regelgeving. Alleen zo kun je als overheid helpen de uitstoot van stoffen als CO2, NOx, vluchtige organische stoffen en zwavel terug te brengen.’ Igor: ‘Verladers zouden moeten kijken of hun vervoer door schonere schepen uitgevoerd kan worden. Zo ja, dan zouden ze hun voorkeur aan het schone schip moeten geven. Dat zou nog niet eens voor een hogere prijs hoeven. Verladende partijen kunnen zo aantonen dat ze duurzaamheid niet alleen lippendiensten bewijzen, maar dat ze het daadwerkelijk stimuleren.’ Ton: ‘En banken zouden aan binnenvaartondernemers die nieuw gaan bouwen, de vraag moeten voorleggen: Waarom zou je niét kiezen voor bijvoorbeeld een LNG aangedreven schip? Leg dat eens uit.’

Lees verder in de transport- en logistieksector

Na een lastig jaar, waarin de internationale handel afnam door een snelle afbouw van overtollige voorraden, heeft de transportsector een voorzichtig herstel ingezet. Begin 2024 stegen zowel in de containervaart als in de luchtvaart de goederenvolumes. Dankzij de aantrekkende economische groei kan de sector verder herstellen. Het herstel wordt echter geremd door een lagere vraag naar bouwmaterialen. Intussen krijgt het wegvervoer de komende jaren te maken met een stapeling van milieuregels.

Bekijk alle artikelen

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden