Onze vrachtwagens zitten bijna altijd helemaal vol
Ondernemersverhalen: Transport & Logistiek

Interview: "Onze vrachtwagens zitten bijna altijd helemaal vol"

Refresco

Mischa van den Berg, manager bij bottelaar en drankenproducent Refresco, is voortdurend bezig het vrachtvervoer efficiënter en duurzamer te maken. Geen wonder dat hij ambassadeur is van het Europese ‘Lean & Green’-initiatief, dat erop gericht is de logistiek te verduurzamen. “Stel dat je één pallet minder op de vrachtwagen hebt zitten, dan is je beladingsgraad 4 procent lager dan wanneer je vrachtwagen helemaal vol zit. Eén pallet maakt dus al een verschil.”

Deelt u al veel data met logistieke dienstverleners, bijvoorbeeld de precieze planning van de productie?

“Nee, we delen geen productiedata. Bij het aanbesteden van wegvervoer delen we wel ritgegevens. We geven inzicht in de transportstromen, met laad- en loslocaties en volumes. We proberen altijd rondritten aan te besteden, zodat de vrachtwagen altijd vol zit. Stel dat een vrachtwagen wekelijks wordt gelost bij een bepaalde fabriek, dan kijken we of we aansluitend die vrachtwagen steeds zo dicht mogelijk in de buurt kunnen laden. Waar wij kunnen, houden wij daar rekening mee.”

Is er ook een deel van de logistiek dat niet optimaal gepland is, waar de logistiek dienstverlener ‘lege kilometers’ moet aanvullen?

“Ja, ‘lege kilometers’ komen nog wel eens voor. We verwachten van onze transporteurs dat ze met ons meedenken. Het komt voor dat een vrachtwagen op de heenweg naar onze fabriek geen lading heeft. Vaak neemt de transporteur dan op die route lading mee voor bijvoorbeeld een supermarktketen. Zo beperken we het aantal lege kilometers zo veel mogelijk.”

U deelt dus bij het aanbesteden informatie met de logistieke dienstverlener en probeert de vrachtwagens zo vol mogelijk te krijgen. Wat levert dat precies op?

“Wij hebben een tweede ster ‘Lean & Green’. Dat betekent dat wij informatie over onze CO₂-uitstoot delen binnen het Lean & Green-programma. In vergelijking met veel andere bedrijven presteren wij op dat vlak heel behoorlijk, vandaar dat wij twee sterren hebben. Wij steken er ook samen met onze klanten veel energie in. Als een product niet leverbaar is, bellen we de klant en vragen we of die een ander product wil bestellen, zodat de vrachtwagen toch vol zit. 

Je bent dan niet alleen ‘green’, maar ook ‘lean’. Je bespaart dan niet alleen CO₂-uitstoot, maar je drukt ook de transportkosten per pallet. Stel dat je een Engelse maat pallet minder op de vrachtwagen hebt zitten, dan is je beladingsgraad 4 procent lager dan wanneer je vrachtwagen helemaal vol zit. Er gaan namelijk 26 van die Engelse pallets in een vrachtwagen. Je CO₂-uitstoot en kosten zijn dan dus gemiddeld zo’n 4 procent hoger. Eén pallet maakt dus al een verschil. Als je maar genoeg vrachten doet, gaat het om grote getallen. Het mes snijdt zelfs aan drie kanten. Het gaat om duurzaamheid, kosten en om beschikbaarheid van materieel. Gelukkig zitten onze vrachtwagens bijna altijd helemaal vol.”

Hoe intensief is de samenwerking met vervoerders?

“Wij zien de samenwerking met de logistieke dienstverlener echt als een partnerschap. We zijn samen voortdurend bezig routes te optimaliseren, zodat we zo min mogelijk verspillen. Onze klantenservice heeft dagelijks contact met zowel de klant als de transporteur. Als er een wijziging in de planning komt waardoor een rit afwijkt van de normale planning, geven we dat zo snel mogelijk door. We gaan dan met de logistieke dienstverlener in gesprek hoe we het transport zo efficiënt mogelijk kunnen organiseren. 

Eén keer per jaar zetten we voor alle ritten een nieuwe tender uit, waarbij ritgegevens worden gedeeld. Logistieke dienstverleners kunnen dan zien waar mogelijkheden zijn om nog efficiënter te werken, bijvoorbeeld door onze ritten met die voor andere klanten te combineren.”

Kiest u bewust voor een logistieke dienstverlener die het transport zo veel mogelijk optimaliseert, of kijkt u dan toch naar de prijs?

“De prijs is bij ons bijna nooit doorslaggevend. Het gaat niet om de laagste prijs, omdat onze klanten en wijzelf van onze dienstverleners een bepaald serviceniveau verwachten. Zeker supermarkten verwachten een bepaalde tijdigheid. Het is belangrijk dat de goederen op tijd arriveren. Ook moeten de dienstverleners de juiste software en systemen gebruiken. Lang niet alle logistieke bedrijven zijn in staat dat goed uit te voeren. Op papier klinkt het makkelijk, maar de praktijk is vaak weerbarstig.”

Maken uw transporteurs eigenlijk een goede marge?

“Daar heb ik geen precieze cijfers van, maar ik denk van wel. Wij doen weliswaar elk jaar een nieuwe tender, maar hebben over het algemeen lange relaties met onze transporteurs omdat de dienstverlening goed past bij beide partijen. Het is niet zo dat we een transporteur uitmelken en dan doorgaan naar de volgende. De tarieven die we betalen, zijn hoger dan op de spotmarkt, want met de allergoedkoopste partijen doen we geen zaken omdat ze niet de juiste kwaliteit leveren.”

U doet veel met wegtransport. Kijkt u ook naar binnenvaart? Dat is goedkoper en duurzamer.

“Daar kijken we wel naar, maar helaas zijn de doorlooptijden bij veel van onze retailklanten zo kort, dat we meestal geen gebruik kunnen maken van binnenvaart. Voor retailklanten moeten we vaak al leveren op de dag dat er besteld is. Die snelheid haal je niet met binnenvaart. Die doorlooptijd voor orders in de retail wordt ook steeds korter, doordat retail steeds minder voorraad aanhoudt. 

Maar binnenvaart is absoluut een route waar we naar kijken. Dat doet we met name voor de grote A-merken die als het ware productiecapaciteit bij ons kopen. Voor die klanten kunnen we het transport veel beter plannen. We hopen meer gebruik te kunnen maken van binnenvaart, want we hebben de ambitie nog duurzamer worden en willen heel graag een derde Lean & Green-ster.”

Gebruik data in wegtransport

De logistieke sector voelt de druk van de hoogconjunctuur. Er worden meer goederen vervoerd. Onder invloed van e-commerce willen consumenten steeds sneller producten aan de deur bezorgd krijgen.

Krapte op de arbeidsmarkt zorgt voor toenemende personeelstekorten. En ook heeft de sector te maken met steeds meer politieke en maatschappelijke druk om te verduurzamen. De logistiek kan deze hoge verwachtingen alleen waar maken door nóg efficiënter te worden. Het delen van data kan hierbij helpen.

Gebruik data in wegtransport kan 500000 ton CO2 besparen

Meer lezen over het efficiënter maken van logistieke ketens?

Lees dan het rapport 'Logistieke winst met data delen'.

Download het rapport