Javascript is required
Omzet transportsector stijgt, maar ook de kosten

Omzet transportsector stijgt, maar ook de kosten

‘Het gaat hier om omzetcijfers, en die draaien om twee componenten: enerzijds volume, en daarnaast de prijscomponent', verklaart sectorbankier transport en logistiek bij ABN AMRO Bart Banning bij BNR de mooie cijfers.

'Volume heeft meer met de stand van de economie te maken, maar de prijscomponent wordt dit jaar sterk bepaald door de hoge energieprijzen en gestegen arbeidskosten.'

Vacatures logistieke sector

Het aantal vacatures in de logistieke sector is het afgelopen jaar explosief gestegen. Er staan nu 22.000 vacatures open, 5000 meer dan een jaar eerder. Banning noemt de oplopende personeelstekorten 'zorgwekkend'. 'Dat doet wat met de werkdruk van mensen, dat heeft de afgelopen jaren ook tot een hoger ziekteverzuim in de sector geleid. Ik denk dat dit de komende jaren een hot item zal blijven, omdat het aantal chauffeurs en logistiek personeel dat we nodig hebben zal blijven stijgen, vanwege het feit dat we in dat segment een flinke vergrijzing zien.'

Ondanks de gestegen omzetcijfers nam ook het aantal faillissementen het afgelopen jaar toe. 27 transportbedrijven gingen failliet, 10 meer dan in het derde kwartaal van 2021. Volgens Banning geen reden tot paniek. 'Dit is maar een klein druppeltje van het totale aantal bedrijven in de sector.'

De stijgende transportkosten

Banning denkt dat 2023 weleens een spannend jaar voor de sector zou kunnen worden. 'Onderzoeksbureau Panteia heeft onlangs berekend dat de kosten voor het wegvervoer tussen de 8 en 11 procent zullen stijgen. Dat heeft ook te maken met de cao die is afgesloten met 7,5 procent loonstijging en een hoger renteniveau en hogere verzekeringskosten. Die hogere transportkosten moeten allemaal doorberekend worden. Je ziet nu al dat het niet meer de kerninflatie is die het inflatiecijfer stuwt, maar ook dit soort kostenstijgingen die worden doorberekend in de prijzen van winkelproducten.'

Dit is het interview-artikel van BNR naar aanleiding van de publicatie van CBS cijfers van het derde kwartaal 2022 van de Transportsector.

Meer informatie

Lees ook het artikel 'Eerst het zoet, dan het zuur' waar wordt ingegaan op de ongekend forse kostenstijging waar het wegvervoer mee te maken krijgt in 2023.

In gesprek

Op allerlei podia en platforms gaan onze experts en vertegenwoordigers in gesprek met ondernemers en anderen over actuele onderwerpen. Zij praten over zaken als duurzaam ondernemen, circulaire economie, vastgoed en sociale impact. Volg de webinars, podcasts en interviews.

Bekijk de video's of beluister de podcasts

Lees verder in de transport- en logistieksector

Na een lastig jaar, waarin de internationale handel afnam door een snelle afbouw van overtollige voorraden, heeft de transportsector een voorzichtig herstel ingezet. Begin 2024 stegen zowel in de containervaart als in de luchtvaart de goederenvolumes. Dankzij de aantrekkende economische groei kan de sector verder herstellen. Het herstel wordt echter geremd door een lagere vraag naar bouwmaterialen. Intussen krijgt het wegvervoer de komende jaren te maken met een stapeling van milieuregels.

Bekijk alle artikelen

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden