Groen Bol.com, en slim

Bol.com, onlangs nog verkozen tot Retailer of the Year 2019, gaat een duurzame winkel lanceren en wil de CO2-uitstoot van pakketbezorging in 2025 terugbrengen naar nul. In meerdere opzichten een gezonde ambitie, en slim ook!
Ze koppelen hun positionering als één van de grote spelers in hun markt aan een doel waarmee ze aantonen hun directe betrokkenheid aan grote maatschappelijke thema’s serieus te nemen. Hiermee verduurzamen ze de logistieke distributie én maken ze impact op het koopgedrag van hun klanten.
Deze aankondiging is een belangrijke stap voorwaarts in de duurzaamheidsstrategie van Bol.com. Eerdere initiatieven hebben geleid tot het drastisch terugbrengen van gebruik van karton door simpelweg dunner karton te gebruiken. Verpakkingsmethodes worden continu tegen het licht gehouden. Kan de doos niet kleiner, met gebruik van andere, of zelfs helemaal geen (opvul)materialen. Met wellicht de verpakkingswijze van Ikea als toonaangevend voorbeeld; daar zit al jarenlang weinig lucht in de verpakking. Bol.com doet hierbij ook een beroep op het innovatievermogen van haar leveranciers. Hun expertise is nodig om oplossingen te bedenken voor de klantbehoefte van Bol.com zelf, leidend tot minder waste en dus een lagere uitstoot. En zeg nu zelf, het past niet meer dat jouw nieuwe afstandsbediening wordt afgeleverd in een verpakking ter grootte van een schoenendoos. Een steeds grotere groep consumenten zet daar anno 2019 gelukkig terecht vraagtekens bij. En die klant is heilig voor Bol.com.
Het bedrijf wil haar klanten meenemen in hun verhaal, hen onderdeel maken van het bereiken van hun ambitie. Sterker nog, het moet óók de ambitie van de klant worden, via het loket van Bol.com. Hen bewust te maken welke producten een duurzaamheidslabel hebben en waarom is een prachtige volgende stap. Het geeft hen een nieuw onderscheidend vermogen. Toevallig? Zeker niet. Bij deze bedrijven is niets toevallig. Ik noem het slim. Onderscheidend vermogen is namelijk één van de belangrijkste ‘unique buying reasons’ in een markt waarin koopgedrag wordt gedomineerd door standaarden, snellere levertijden en de laagste prijs.
Je nek uitsteken door een concrete bijdrage te leveren aan beter milieu is dus niet alleen een mooie ambitie, maar ook commercieel interessant. En het vormt dé basis voor het creëren van partnerships. Om de Co2 uitstoot terug te brengen naar nul in 2025 zijn elektrische vrachtwagens en busjes nodig. De technologie is er, maar de investeringskosten zijn fors. Ook de truckfabrikanten zullen de handschoen moeten oppakken om de technologie betaalbaar te krijgen zodat het ook beschikbaar wordt. Volume, de wil om te veranderen en lef zijn nodig om de elektrische truck definitief in het straatbeeld te krijgen. Ik verwacht dat een aantal logistieke koplopers de handen ineen gaan slaan met de truckfabrikanten. Samen investeren vanuit een gezonde ambitie door samen te investeren in nieuwe technologie.
Resteert de vraag wat de verduurzaming mag gaan kosten voor ons als consument. U en ik hebben de macht richting retailers. Wij zorgen voor een groeiend aandeel online aankopen. Wij hebben grote invloed op een succesvolle duurzaamheidsmissie van bedrijven als Bol.com.
Ook wij mogen worden aangesproken op ons online aankoopgedrag. Hoe duurzaam is dat eigenlijk? De Thuiswinkel Markt Monitor voorspelt een forse omzetgroei van e commerce aankopen. Met vele logistieke bewegingen als gevolg. Gratis belevering en gratis retour zenden is verre van duurzaam, en dat weten wij als consument. Gemaakte kosten moeten worden betaald en retourzendingen geminimaliseerd. Ik stel dat ons koopgedrag toe is aan een reset. Gedifferentieerd betalen voor leveringssnelheid, betalen voor retourzendingen en betalen voor een niet schone transportwijze. Die gezonde ambitie geldt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor u en mij.
Deze column is deze week verschenen in Nieuwsblad Transport.
Meer informatie
- Retailer of the Year, 'Bol.com uitgeroepen tot 'Retailer of the Year 2019-2020'
Lees verder in de transport- en logistieksector
Na een lastig jaar, waarin de internationale handel afnam door een snelle afbouw van overtollige voorraden, heeft de transportsector een voorzichtig herstel ingezet. Begin 2024 stegen zowel in de containervaart als in de luchtvaart de goederenvolumes. Dankzij de aantrekkende economische groei kan de sector verder herstellen. Het herstel wordt echter geremd door een lagere vraag naar bouwmaterialen. Intussen krijgt het wegvervoer de komende jaren te maken met een stapeling van milieuregels.