Attractieparken met aanbod op maat verleiden de ongrijpbare millennial
Column: Leisure

Attractieparken met aanbod op maat verleiden de ongrijpbare millennial

Een ticket kopen voor een attractiepark of dierentuin is vaak veel goedkoper via een drogisterij of supermarkt dan aan de deur van het park zelf. Dat is op zijn minst opmerkelijk. Zeker wanneer wordt bedacht dat de verkoop via derden met (nog hogere) kortingen gepaard gaat. Inmiddels verloopt zo’n 30 procent van de verkoop van tickets in de Nederlandse dagrecreatie via onder meer Albert Heijn en Kruidvat en neemt dit belang bovendien toe.

De Nederlandse attractieparken lijken daarmee de regie uit handen te geven. Een gemiste kans.

Stephen Kaufer, de baas van Tripadvisor, vergelijkt de dagrecreatie dan ook met de hotelmarkt van twintig jaar geleden. Tripadvisor biedt boekgemak en breidt zijn activiteiten gestaag uit naar dagrecreatie. De omzet van dit nieuwe onderdeel groeide in 2018 met liefst 81 procent.

De grootste winst zit wat mij betreft in de uitbreiding en veel aantrekkelijker maken van het aanbod. Veel attractieparken en dierentuinen bieden nu slechts twee smaken. Je neemt een abonnement of je koopt een dagticket. Dat laatste is niet duur als je er de hele dag spendeert. Toch voelt dat niet zo, als je voor het hele gezin afrekent. En wat als dat gezin alleen in de ochtend wil gaan? Of als er maar één of enkele attracties worden bezocht? Hiervoor bestaat een goede oplossing: pay-per-use.

Nieuwe vormen, nieuwe smaken

Consumenten zijn op zoek naar vrijheid, flexibiliteit en gemak. De vergelijking met de ananas laat zien hoe eenvoudig het is. De consumptie van ananas is in twintig jaar tijd verdubbeld. De verkoop profiteert van de toenemende aandacht voor gezondheid, want de vrucht is rijk aan antioxidanten en vitamine C. Het is echter vooral de wijze waarop de ananas wordt verkocht die bijdraagt aan de populariteit. Met kleinere en voorgesneden porties in allerlei verpakkingen heeft de ananas hele nieuwe doelgroepen bereikt. Attractieparken kunnen dit voorbeeld ter harte nemen, al is het de vraag of ze op maat verpakken en aantrekkelijker maken van hun aanbod zelf moeten doen of dat ze dit moeten uitbesteden.

Diverse mogelijkheden

Voor de dagrecreatie komen diverse mogelijkheden beschikbaar om een op maat gemaakt aanbod te leveren. Met Tapperuse betaal je voor de tijd dat je ergens bent. De app is een idee van de man achter pay-per-use-parkeeroplossing Yellowbrick, en werkt op soortgelijke wijze. Je tapt in via de app bij de ingang, buiten de locatie tap je weer uit. Betalen doe je achteraf.

In plaats van voor de gespendeerde tijd te betalen, is het eveneens denkbaar om per attractie af te rekenen. Musea die met verschillende zalen en exposities werken, kunnen dit model eveneens inzetten. Zo voerde Esselworld, een van India’s populairste themaparken, vorig jaar een eigen Pay-n-Play betaalsysteem in. Bezoekers betalen met hun elektronische polsband voor de toegang per afzonderlijke attractie. Het is een aantrekkelijk model, al is een dergelijke investering voor kleinere attractieparken en dierentuinen wellicht te hoog. Uitbesteden van een dergelijk betaalmodel heeft daarom in veel gevallen de voorkeur.

Hotel boeken per uur

In de ‘oude’ hotelbranche, de voorloper als het om online boeken gaat, begint pay-per-use serieuze vormen aan te nemen. Via het vanuit Barcelona opererende platform booking app ByHours boeken gebruikers hotelkamers voor 3, 6, 12, 24, 36 of 48 uur. ByHours werkt inmiddels met ruim 3.000 hotels en breidt snel uit naar grote Europese steden en wereldwijde vliegvelden en treinstations. Het platform biedt zowel een product op maat aan als een enorm keuze uit alle aanbieders die zich hebben aangesloten. Vooral jongere consumenten – de millennials – hebben grote behoefte aan alternatieve en flexibele betaalmogelijkheden die beter aansluiten op hun dagelijks leven.

Voor attractieparken en dierentuinen, waar het weer of de specifieke dag van de week van grote invloed zijn op de bezoekersaantallen, is bovendien aantrekkelijk om de methode van pay-per-use te koppelen aan een dynamic pricing strategie. Door de prijs doorlopend aan te passen aan de hoeveelheid bezoekers kan een pretpark extreme hoge pieken en dalen voorkomen.

Frisse blik

Betalen op maat wordt de standaard. En dat niet alleen in de dagrecreatie. Technologische voorloper Singapore rolt in hoog tempo een netwerk uit dat geheel is gericht op het faciliteren van pay-per-use. De toepassingen zijn eindeloos, van openbaar vervoer tot werkplekken of toiletten. Organisaties die klaar willen zijn voor deze ontwikkeling denken nu al na over een relevante pay-per-use-strategie.

Het succes van apps als Tapperuse en de polsband van Esselworld onderschrijven de grote behoefte aan nieuwe betaalmogelijkheden in de leisuresector. Het is een interessante kans voor organisaties die met een frisse blik naar hun organisatie en potentiële nieuwe doelgroepen willen kijken.

Deze column verscheen eerder op Emerce.nl