Javascript is required Van Wakuli koffie wordt iedereen beter - ABN AMRO

Van Wakuli koffie wordt iedereen beter

Van Wakuli koffie wordt iedereen beter

Geen onnodige tussenschakels, maar direct inkopen bij de koffieboeren voor een eerlijke prijs. De Nederlandse startup Wakuli houdt de koffieketen zo kort mogelijk. Dat zorgt niet alleen voor betere leefomstandigheden voor de koffieboeren, maar ook voor betere koffie. Win-win dus.

De koffie-industrie brengt jaarlijks zo’n 200 miljard euro op. Naar schatting komt slechts 10 procent van dit bedrag terecht bij de producerende landen. Yorick Bruins ziet met eigen ogen wat er misgaat in de keten als hij na zijn studie gaat werken in Oost-Afrika als landbouwconsultant voor boerencoöperaties. Koffieboeren verdienen nauwelijks genoeg om te overleven omdat tussenschakels zoals handelaren en exporteurs alle macht hebben en hoge marges verdienen. Samen met studievriend Lukas Grosfeld zet Bruins in 2019 Wakuli op om de industrie te veranderen door de afstand tussen boeren en consumenten zo klein mogelijk te maken. Wakuli koopt alleen de beste koffiebonen rechtstreeks in bij boeren in 14 landen voor een eerlijke prijs en laat de bonen in Nederland branden. Consumenten kunnen de specialty koffie – de hoogste kwaliteit koffie ter wereld – online in abonnementsvorm en straks in eigen retail locaties bestellen. De teller staat nu op 35.000 klanten.

“De boeren krijgen meer betaald omdat we alle tussenstappen eruit halen. We betalen gemiddeld 1,5 tot 2 keer meer dan de commodity markt.”

Impact kunnen maken

De directe relatie met koffieboeren heeft volgens medeoprichter Lukas Grosfeld veel voordelen: “De boeren krijgen meer betaald omdat we alle tussenstappen eruit halen. We betalen gemiddeld 1,5 tot 2 keer meer dan de commodity markt. Daarnaast gaan we altijd een langetermijnrelatie aan. We doen investeringen om de kwaliteit van de bonen te verbeteren en kijken samen met de boeren hoe we impact kunnen maken. Laatst was ik bij een coöperatie in Congo waar wij de grootste afnemer zijn. We maken daar echt een verschil. Een premium van de kiloprijs investeert de coöperatie in de gemeenschap. Zo hebben ze een vrouwenziekenhuis gebouwd en is er een centrum opgezet om vrouwen te helpen aan werk. Het liefst zou ik al onze klanten meenemen om dat met eigen ogen te zien.”

Meer smaakcomponenten dan wijn

De aanpak van Wakuli heeft niet alleen invloed op het leven van de boeren, maar ook op de smaak van je kopje koffie. “Bij supermarktkoffie verhullen alle tussenschakels waar de koffie precies vandaan komt en heb je als consument geen idee. In de schappen liggen blends van koffiebonen uit verschillende gebieden die donker worden gebrand zodat de koffie altijd hetzelfde smaakt”, vertelt Grosfeld. “Wij vieren juist de diversiteit door single origin koffie te verkopen van koffiebonen uit één regio. Wist je dat koffie meer smaakcomponenten heeft dan wijn? In Zuid-Amerika vind je bijvoorbeeld koffies met smaaktonen als chocolade en noten en in Oost-Afrika weer meer fruitige en kruidige koffies. Door onze koffiebonen lichter te branden en daarna direct snel vers gebrand bij de consument te leveren, blijven de verschillende smaken optimaal behouden en kunnen onze klanten steeds weer nieuwe smaken ontdekken. Dat maakt het koffiemoment veel interessanter.”

“Wij maken een product waarvoor je meer wil betalen omdat de koffie geweldig smaakt, niet omdat het zielig is voor de boer.”

De boer is geen slachtoffer

Een eerlijke prijs én een geweldige smaak, deze win-winsituatie is volgens Grosfeld de core insight van Wakuli: “Certificaten als Fair Trade betalen een betere prijs voor de koffie, maar ze gaan niet over de kwaliteit van het product. Dat is geen oplossing voor het probleem. Wij geloven dat smaak het allerbelangrijkste is. Als de smaak niet goed is, probeer je het misschien een keer om iets goeds te doen voor de boeren. Maar uiteindelijk wil je elke dag iets lekkers drinken. Wij maken een product waarvoor je meer wil betalen omdat de koffie geweldig smaakt, niet omdat het zielig is voor de boer. We presenteren de boer ook niet als slachtoffer, maar als ondernemer met een mooi verhaal. En omdat we dat verhaal aan onze klanten vertellen, smaakt hun kopje koffie nóg lekkerder. Het is goed voor jezelf en goed voor de boer. Dat is waarom we bestaan.”

ABN AMRO Sustainable Impact Fund

Wakuli timmert flink aan de weg. De startup begon in 2019 met succesvolle crowdfunding campagne en haalde in 2020 1,5 miljoen euro groeigeld op in een investeringsronde. Dit jaar investeerde ook het ABN AMRO Sustainable Impact Fund in Wakuli. Het fonds investeert eigen vermogen van de bank in groeiende bedrijven die impact maken. Voor Grosfeld was het direct een match: “ABN AMRO heeft dezelfde waarden, dat is voor ons heel belangrijk. We hebben weleens gepraat met investeerders die ons businessmodel interessant vonden, maar toch begonnen over betere marges als we de boeren minder zouden betalen. ABN AMRO gelooft in ons model en helpt ons niet alleen met geld, maar ook met hun kennis en netwerk. Dat is voor ons heel interessant.”

“We verkopen onze koffie al online in Duitsland en België. Het doel is heel Europa. Dat bouwen we land voor land rustig op.”

Eerste winkel in Amsterdam

De investering van ABN AMRO helpt Wakuli om op te schalen. Zo wil de startup groeien in het buitenland en openen ze deze maand hun eerste winkel in Amsterdam. “We verkopen onze koffie al online in Duitsland en België. Het doel is heel Europa. Dat bouwen we land voor land rustig op”, vertelt Grosfeld. “Daarnaast openen we deze maand onze eerste winkel in Amsterdam. Een jaar geleden had ik gezegd: we zijn een online merk en we gaan online groeien. Maar als startup leer je steeds bij en pas je je plannen aan. Ik denk dat het belangrijk is dat we zijn waar onze klanten zijn. Niet iedereen wil koffie online kopen. In een winkel kunnen we nog meer mensen overtuigen en zo nog meer impact maken.”

Ontdek meer verhalen van ondernemers

Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.

Ga naar alle ondernemersverhalen

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden