Zo verkleint Flouria de gezondheidskloof
Podcast De Innovatiegolf

Toen Jeanine van Munster in het ziekenhuis zelf tegen dichte deuren aanliep, plantte dat een zaadje voor haar bedrijf Flouria. Op dit digitale gezondheidsplatform biedt ze vrouwen preventieve en gepersonaliseerde zorg. In de nieuwste aflevering van onze podcast De Innovatiegolf gaan hosts Harry Dijkema en Julia Krauwer met haar in gesprek. Over haar missie, de bias in medisch onderzoek en de uitdagingen van financiering in femtech.
Beluister de podcast met Jeanine Munster van Flouria
Klik op de afspeelknop om de podcastaflevering 'Lokale ondernemers in een digitale wereld' te beluisteren.
In het kort
- Flouria biedt een integrale aanpak.
- Medische ondersteuning, leefstijladvies en mentale gezondheidszorg op één plek.
- Investeerders vinden is uitdagend binnen de femtech-sector.
- Evenals de samenwerking met zorgverzekeraars.
- Flouria wil uitbreiden naar de consumentenmarkt en uiteindelijk Europa in.
Toen Jeanine van Munster haar eicellen wilde laten invriezen, ontdekte ze per toeval dat ze door afwijkende hormoonwaardes grote kans had op een vervroegde overgang. Maar toen ze in het ziekenhuis om een verwijzing naar een hormoonspecialist vroeg, kreeg ze die niet. De boodschap: ‘U bent niet ziek, mevrouw.’ Zelf had ze in de tussentijd via Google ontdekt dat vrouwen met Premature Ovarian Inefficiency (POI) gemiddeld tien jaar eerder overlijden. Niet bepaald 'klein bier' dus.
Mannen versus vrouwen
Jeanine kwam tot de conclusie dat veel gezondheidsproblemen bij vrouwen vallen tussen ‘Ik voel me goed’ en ‘Ik ben ziek’. Een grijs gebied, waar volgens haar weinig medische hulp is. ‘Onze gezondheidszorg is sterk gericht op witte mannen’, zegt Jeanine. ‘Daardoor is er te weinig aandacht voor ‘vrouwgerelateerde’ klachten.’ Zo is onderzoek naar hart- en vaatziekten vaak gebaseerd op mannen, wat leidt tot gebrekkige diagnoses en behandelingen bij vrouwen. Met alle gevolgen van dien: in Nederland leven vrouwen gemiddeld 25 procent langer in ongezonde jaren dan mannen, zo blijkt uit onderzoek van consultant McKinsey.
Zorg op maat
Jeanine’s ervaring in het ziekenhuis betekende uiteindelijk de start van haar bedrijf Flouria, dat ze in 2024 oprichtte. Ze heeft een duidelijke missie: de kwaliteit van vrouwenlevens verbeteren door preventieve en gepersonaliseerde zorg toegankelijk te maken. Een mooie ambitie, maar zéker geen filantropie, benadrukt Jeanine. ‘Ik heb nooit overwogen om een non-profitorganisatie te beginnen. Ik geloof dat je tien keer zoveel impact maakt met een commercieel bedrijf.’
Via een digitaal platform krijgen vrouwen directe toegang tot gezondheidsexperts via chat en videobellen. Flouria biedt verschillende diensten: denk aan cyclus- en menopauze-tracking, bloedtesten, diagnoses en medicatievoorschriften. Het bedrijf helpt ook vrouwen in vruchtbaarheidstrajecten. Jeanine gelooft in een integrale aanpak. ‘We combineren medische ondersteuning, leefstijladvies en mentale gezondheidszorg op één platform’, vertelt ze. ‘We streven naar snelle service: je hebt binnen twee dagen een afspraak via de app.’
Financieringskloof in femtech
De afgelopen jaren liep Jeanine met Flouria wel tegen wat uitdagingen aan. De kans dat vrouwelijke femtech-oprichters financiering aantrekken, is namelijk veel kleiner dan bij mannelijke. Sinds 2014 ging slechts 10 procent van de venture capital funding naar femtech-bedrijven met vrouwelijke oprichters. Jeanine: ‘Er zijn niet zoveel vroege investeerders actief in de femtech-sector, omdat er nog weinig succesvolle exits zijn geweest. Een groot verschil met fintech, waar ondernemers – vroege investeerders of angel investors – hun geld vaak weer in datzelfde veld investeren. Dat leidt tot een groeiend ecosysteem, en dat ontbreekt in femtech nog.’
Een andere uitdaging volgens Jeanine: ‘De beperkte ruimte voor private zorg en de complexiteit om aansluiting te vinden bij zorgverzekeraars. Dit wordt nog eens extra bemoeilijkt door een cultuur waarin mensen niet gewend zijn om voor zorg te betalen.’ Tegelijkertijd spelen er ethische verantwoordelijkheden rond gevoelige medische data. ‘Daarom hebben we bij Flouria een streng privacybeleid, met strikte protocollen om gegevens te beschermen en alleen noodzakelijke data te verzamelen.’
Klaar voor groei
Eerst werkte Flouria alleen nog b2b: het platform wordt aangeboden als ‘employee benefit’ via bedrijven. Inmiddels is ook Flouria’s b2c-dienst live. De reden? ‘De verkoop aan werkgevers loopt goed, maar gaat altijd langzamer dan we willen. Als bedrijf kunnen we veel meer aan, en ik zie dat er voldoende vraag is naar onze diensten. Door naar de consumentenmarkt over te stappen, kunnen we onze capaciteit volledig benutten én sneller doorgroeien.’ In de toekomst wil Jeanine graag de grens over. Haar ambitie: het grootste Europese bedrijf in vrouwengezondheid worden.
Maak kennis met de gastspreker
Jeanine van Munster
Jeanine van Munster is medeoprichter en CEO van Flouria Health. Ze werkte negen jaar bij ABN AMRO, onder andere bij Strategie en als investeerder in fintech start-ups. Totdat ze tegen vruchtbaarheidsproblemen aanliep. Ze besloot het roer om te gooien en een bedrijf te starten in vrouwengezondheid. Samen met Vlatko Stojkovski en Anna Christie richtte ze Flouria Health op: een digitaal platform dat vrouwen laagdrempelige zorg biedt.

"Als ondernemer kan ik de grootste impact maken, meer dan bij een non-profit."

Jeanine Munster
Oprichter Flouria
Podcast 'De Innovatiegolf'
Nederland is een tech- en ondernemersland. In de podcast ‘De Innovatiegolf’ komen ondernemers aan het woord die op een specifieke innovatiegolf zijn gesprongen. Waar leidt deze golf naartoe en wat betekenen de onderliggende technologische ontwikkelingen voor mens, maatschappij en planeet? En wat kunnen andere ondernemers doen om op diezelfde innovatiegolf mee te surfen? Ontdek het in de podcast ‘De Innovatiegolf’.

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends