Naar de navigatie Naar de inhoud

Contactloos betalen

ABN AMRO MeesPierson introduceert een nieuwe manier van betalen, ook wel contactloos betalen genoemd. Met contactloos betalen betaalt u sneller en makkelijker bedragen tot maximaal € 25,-. Uw betaalpas tegen de betaalautomaat aanhouden is genoeg. Contant geld is niet meer nodig. Wereldwijd wordt deze manier van betalen al door miljoenen mensen gebruikt.

Nieuwe betaalpas - contactloos
 

Zo werkt het

U betaalt met uw betaalpas door deze tegen de betaalautomaat aan te houden. Zo betaalt u sneller en makkelijker.

  • Bedragen tot en met € 25,- kunt u betalen zonder uw pincode in te toetsen.

  • Voor betalingen boven € 25,- moet u wel altijd uw pincode gebruiken.

U kunt met de pas uiteraard ook gewoon pinnen zoals u gewend bent.

De voordelen

  • Deze nieuwe manier van betalen is snel en makkelijk voor het betalen van kleine bedragen en het maakt contant geld overbodig. 

  • Geen lange wachtrijen bij de kassa.

  • U hoeft uw betaalpas niet meer in de betaalautomaat te steken. Hierdoor kunt u ook niet meer vergeten om uw pas er weer uit te halen.

  • Het bedrag wordt rechtstreeks van uw rekening afgeschreven.

 

Waar kunt u contactloos betalen?

De betaalautomaten waar u contactloos kunt betalen herkent u aan het logo dat u links op deze pagina ziet afgebeeld. U kunt bij steeds meer winkels al contactloos betalen. Bij H&M, Blokker, IKEA en de Efteling bijvoorbeeld, maar ook op Schiphol, bij veel winkels op NS-stations, en bij veel winkels in het buitenland. Het winkelaanbod wordt de komende jaren in Nederland steeds uitgebreider.

 

Veilig betalen

Deze manier van betalen is uiteraard veilig. De veiligheid van de pas hangt niet af van de manier waarop u de pas in een betaalautomaat stopt of voor een betaalautomaat houdt.

Betaalt u wel met uw pin? Houd uw codes dan altijd geheim en zorg ervoor dat anderen niet met u mee kunnen kijken als u uw pincode intoetst op de betaalautomaat. Een crimineel kan namelijk alleen misbruik van uw pas maken als hij ook uw pin weet.

Is uw betaalpas na verlies of diefstal gebruikt voor kleine betalingen zonder pincode? Dan vergoeden wij u normaal gesproken het bedrag dat is afgeboekt. Hiervoor geldt niet het normale eigen risico van € 150,-.

Alleen in bijzondere gevallen vergoeden wij niet. Bijvoorbeeld als u wist dat u de betaalpas kwijt was, maar deze niet direct heeft laten blokkeren. Of als u kon weten dat uw betaalpas voor frauduleuze handelingen gebruikt zou worden.
Bekijk ook onze Voorwaarden Betaaldiensten (pdf, 797kB).

 

Het signaal afschermen

Uw nieuwe betaalpas reageert automatisch op het signaal van een betaalautomaat. Dat is nodig voor contactloos betalen. Als u dat wilt kunt u gratis een speciaal beschermend hoesje krijgen dat het signaal volledig blokkeert.

De kans is klein, maar het is zonder hoesje technisch mogelijk om uw bankrekeningnummer te achterhalen. Niet meer dan dat. Er is bovendien speciale apparatuur voor nodig, maar het kan. Met alleen uw bankrekeningnummer kan men overigens geen geld van uw rekening halen. Ook kan men zonder verdere gegevens uw rekening niet op een andere manier misbruiken.

Vindt u het toch geen prettig idee? Dan kunt u het hoesje ophalen bij een bankkantoor. Als u gaat betalen haalt u de pas dan even uit het hoesje.

Vragen?

  • Kan ik met deze nieuwe betaalpas nog gewoon pinnen?

    U kunt met deze nieuwe betaalpas natuurlijk ook 'gewoon' pinnen in winkels, en geld opnemen bij een geldautomaat.

  • Kan ik onbeperkt betalen zonder pincode?

    Nee, alleen bedragen tot en met € 25,- kunnen zonder pincode worden betaald. Daarnaast geldt er een maximaal bedrag dat achtereenvolgens zonder pincode betaald kan worden. Momenteel is dat vastgesteld op € 50,-.

    Rekenvoorbeeld
    U koopt een boek van € 25,- en betaalt zonder pincode. Direct daarna koopt u een bos bloemen van € 15,-, ook zonder pincode. Vervolgens koopt u voor 2 personen iets te eten en drinken voor € 12,50. Als u de betaalpas tegen de betaalautomaat houdt, wordt er om uw pincode gevraagd. De uitgaven van € 25,-, € 15,- en € 12,50 bedragen samen namelijk € 52,50 en overschrijden zo het maximum van € 50,-. Daarom kunt u dan niet meer contactloos betalen. U kunt dan alleen betalen door uw pas in de betaalautomaat te steken en met uw pincode te betalen. Nadat u met uw pincode heeft betaald, kunt u weer opnieuw contactloos betalen.  

  • Wat moet ik doen bij verlies of diefstal van mijn betaalpas?

    • Meld verlies of diefstal direct via 0800 - 024 07 34 (gratis), of in het buitenland via +31 20 517 63 56 (standaard gesprekstarief).
    • Maakt u gebruik van de Stand-By Service? Dan belt u 0800 - 07 01 (gratis voor klanten die Stand-By Service hebben), of vanuit het buitenland +31 20 651 59 27 (collect call mogelijk).
    Uw betaalpas wordt in beide gevallen direct geblokkeerd.

    Is uw betaalpas na verlies of diefstal gebruikt voor kleine betalingen zonder pincode? Dan vergoeden wij normaal gesproken het bedrag volgens onze Voorwaarden Betaaldiensten (pdf, 797kB). Hiervoor geldt niet het eigen risico van € 150,- dat in deze voorwaarden staat.

  • Kan ik op afstand betalen met mijn betaalpas?

    Nee, u betaalt alleen als u uw betaalpas binnen enkele centimeters van de betaalautomaat houdt.

  • Krijgt iedereen deze nieuwe betaalpas?

    Met passen die zijn uitgegeven na november 2013 kan iedere klant contactloos betalen. Heeft u een oudere pas? Dan krijgt u in 2015 gratis een nieuwe betaalpas waarmee u ook contactloos kunt betalen.

  • Hoe werkt de technologie achter deze nieuwe betaalpas?

    In de betaalpas zit een NFC (Near Field Communication) antenne. Betalingen vinden plaats doordat de NFC-antenne contact maakt met de betaalautomaat. De communicatie tussen de NFC-antenne en de betaalautomaat vindt alleen plaats binnen een afstand van enkele centimeters tussen de betaalpas en de betaalautomaat.

  • Ik wil geen gebruik maken van de nieuwe betaalpas. Wat moet ik doen?

    Als u om welke reden dan ook geen gebruik wilt maken van uw nieuwe betaalpas, kunnen wij voor u een andere pas aanvragen. Hiervoor kunt u terecht bij uw banker of via 0800 - 024 07 34 (gratis).

  • Waarom reageert de nieuwe betaalpas automatisch op het signaal van de betaalautomaat?

    Bij het betalen moet de betaalautomaat contact maken met uw betaalpas. In de pas zit daarvoor een NFC (Near Field Communication) antenne. Hiermee reageert de pas op het signaal van de betaalautomaat. De betaling lukt alleen als deze kleine antenne contact maakt met de betaalautomaat. De pas moet daarvoor binnen een paar centimeter van de automaat worden gehouden.

  • Kan de betaalpas een storing geven met kaarten als de OV-chipkaart?

    Ja, dat kan. Beide passen maken gebruik van dezelfde NFC-technologie. Soms 'weet' het apparaat niet welk NFC-signaal gelezen moet worden. Als dat gebeurt, merkt u dat de betaalpas of de kaart (zoals bijvoorbeeld de OV-chipkaart) het niet doet. We adviseren u dan om de betaalpas uit de portemonnee te halen en tegen de betaalautomaat te houden.

  • Kan ik (per ongeluk) in het openbaar vervoer betalen met mijn betaalpas?

    Nee, dat is niet mogelijk. Onze betaalpassen betalen via het betaalmerk Maestro. Dit betaalmerk werkt niet bij betalen in het openbaar vervoer.

  • Kan iemand mijn betaling onderscheppen?

    Iemand die wil frauderen zou met speciale apparatuur tijdens de korte duur van de transactie informatie kunnen onderscheppen. Hij zou het bedrag, de valutacode, de datum, het nummer van de betaalautomaat en het rekeningnummer kunnen aflezen.
    De kans dat dit gebeurt is erg klein. Tot nu toe is het nog nooit voorgekomen. Overigens kan de informatie die een fraudeur onderschept, niet worden gebruikt om op uw naam een betaling te doen.

Vragen of hulp nodig? Bel het Private Banking Advies en Service Team.

0800 - 024 07 34 (gratis)

Direct contact vanuit de app

Sneller bellen via Mobiel Bankieren

Geïdentificeerd bellen via de app

Als u ons belt via de Mobiel Bankieren app, krijgt u direct de juiste persoon aan de lijn. En omdat u al ingelogd bent, weten we meteen wie er belt. Zo kunnen we u sneller helpen.

contactloos betalen

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin