Naar de navigatie Naar de inhoud

Zzp’er Marjolein over relatiebeheer

Relatiebeheer is een belangrijk onderdeel van zelfstandig ondernemen. Zzp’er Marjolein vertelt hoe een goede werkrelatie met haar klanten opdrachten oplevert. ‘Ik schrijf alles op in een notitieboekje.’

Zelfstandig ondernemer Marjolein van der Linden ondersteunt collega-ondernemers. Denk aan het opzetten, structureren en (re-)organiseren van het secretariaat van een klant. Haar klanten variëren van kleine familiebedrijven tot multinationals. ‘Ik help ondernemers niet alleen met ondersteuning bij de dagelijkse gang van zaken, maar ook bij het opruimen van (tijdelijke) obstakels binnen een bedrijf, zoals administratieve problemen.’

Marjolein onderneemt inmiddels ruim 3 jaar. Ze heeft weinig moeite met opdrachten binnenhalen. ‘Ik verkeer in een luxepositie, door de manier waarop ik mijzelf positioneer. Ik ben voortdurend bezig met aanwezig en zichtbaar zijn. Zorgen dat mensen weten wat ik doe en waar ze me kunnen vinden. Klanten komen naar mij toe. Dat is natuurlijk bijzonder luxe.’

Online opvallen

Haar online aanwezigheid speelt een belangrijke rol bij het werven van klanten. Op die manier blijft ze ook onder de aandacht bij bestaande klanten. Daar gebruikt ze bijvoorbeeld LinkedIn voor. ‘Ik schrijf blogs over hoe andere ondernemers kunnen uitblinken en over mijn eigen werk. Ik heb een hele sterke mening en die laat ik ook horen. Ik geef bijvoorbeeld tips en vertel wat beter kan bij bedrijven. Alles wat ik op LinkedIn en Facebook plaats, heeft met mijn werk te maken.’

Tevreden klanten

Marjolein houdt haar klanten tevreden door regelmatig met ze in gesprek te gaan. ‘De klanten met wie ik op afstand werk, zie ik zeker 4 keer per jaar. Vaak is dat via een lunchafspraak. Soms valt het ook te combineren met brainstormsessies met een klant. Ik houd de vinger aan de pols. Als we iets hebben afgerond, vraag ik wat de klant ervan vond. Ik probeer in gesprek te blijven met de ondernemer én de persoon achter die ondernemer. Ik heb momenteel 9 klanten en ze moeten wel blij met me blijven.’

Tevreden klanten leiden in het geval van Marjolein tot nieuwe klanten. ‘Als mensen binnen mijn netwerk iemand zien met een specifiek probleem dat binnen mijn diensten valt, dan verwijzen ze diegene vaak door: bel Marjolein even.’

Persoonlijke aanpak

Marjolein is tot in de details servicegericht. Haar relatiebeheer draait volledig om de persoonlijke benadering. ‘Ik werk heel nauw samen met klanten en weet daarom heel veel van ze. Ik zie de persoonlijke aandacht als een investering in een goede werkrelatie. Zo hebben we er allebei baat bij.’

Marjolein gebruikt voor haar werkwijze een notitieboekje, waarin ze alle hoogte- en dieptepunten van haar klanten noteert. ‘Als mijn klant bijvoorbeeld vertelt dat zijn hond een poot heeft gebroken, schrijf ik dat op. De volgende keer dat ik de klant spreek, kan ik vragen hoe het met zijn hond gaat. Dat is de gouden tip: oprechte belangstelling. Ik kan natuurlijk niet alles onthouden, daarom schrijf ik het op. Ik heb het ooit van mijn allereerste manager geleerd, en dat werkt gewoon goed. Mensen worden graag herkend en gekend.’

Investeren in relatiebeheer

De persoonlijke aanpak van Marjolein brengt kosten met zich mee. ‘De manier waarop ik het doe, in harde euro’s, kost mij ongeveer € 50 per klant per jaar. Ik rijd ernaartoe, ik betaal de koffie. Daarnaast ben ik qua tijdsbesteding ongeveer 4 uur per klant per jaar aan relatiebeheer kwijt.’

Een contactmoment met een klant levert Marjolein vaak extra opdrachten op. ‘Een mailtje met een zakelijke mededeling, bijvoorbeeld dat ik op vakantie ga, leidt er vaak toe dat een opdrachtgever bedenkt dat ik dan misschien voor mijn vakantie die ene klus nog wel even kan doen. Een opdrachtgever wordt dan ook na enige tijd ‘stilte’ weer aan mij herinnerd. Dan denkt hij misschien aan het werk dat ik zou kunnen doen.’

Door de contactmomenten leert Marjolein meer over de klant. ‘Ik leer op welke momenten ik klanten kan bellen en wanneer niet. Als ik weet dat een klant iedere woensdagochtend naar yoga gaat, moet ik dus niet op woensdagochtend bellen. Dat is alleen maar irritant. Dan kan een klant denken: Weet je dat nou nog niet? Dat wil je voorkomen. Het draagt bij aan prettig werken en aan de continuïteit van mijn bedrijf.’

Tip

‘Investeer in persoonlijk contact. Het gaat vooral om de 'personal touch. Onthoud of noteer de highlights in het leven van de klant. Bijvoorbeeld als de kinderen van een klant moeten slagen voor hun eindexamen. Besteed daar aandacht aan. Een kaartje of een appje sturen als iemand geslaagd is, is een kleine moeite. Dat is volgens mij de beste investering als eenmanszaak.’

Wil je meer weten over relatiebeheer voor zzp’ers? Lees verder over relatiebeheer in het achtergrondartikel.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Hulp bij Internet Bankieren