Naar de navigatie Naar de inhoud

Sponsoring van een lokale club

Het eigen netwerk in de regio is de belangrijkste bron van opdrachten voor een zzp'er. Sponsoring helpt u om meer zichtbaar te zijn in uw regio. Ook voor zzp’ers kan het lucratief zijn om te sponsoren en zo uw eigen netwerk te vergroten.

Uit de ZZP Succes Index van GfK en ABN AMRO blijkt dat het eigen netwerk (62 %) en mond-tot-mond reclame (66 %) voor de meeste zzp’ers de manier is om aan opdrachten te komen. Sponsoring van de lokale (sport)vereniging, een sport- of cultureel evenement of bijvoorbeeld een gift in natura helpt u om meer zichtbaar te worden. Het is een kans om uw netwerk te vergroten.

Mogelijkheden in uw regio

De mogelijkheden voor sponsoring zijn legio. U kunt uw naam verbinden aan een sportclub door bijvoorbeeld shirts te sponsoren, maar er zijn vast ook sportieve en culturele evenementen in uw omgeving te vinden waar u een bijdrage aan kunt leveren. Denk aan de lokale wielerwedstrijd waar u een sponsorbedrag doneert en vervolgens ‘Vriend van…’ wordt. Maar u kunt ook uit maatschappelijke betrokkenheid sponsoren, zoals een buurthuis of een stichting die u een warm hart toedraagt. Kies een goed doel dat past bij uw business, bijvoorbeeld de bouw van een buurthuis als u aannemer bent.

Kosten aftrekken van uw winst

Wanneer er sprake is van sponsoring uit een ‘zakelijk oogpunt of belang’ mag u de sponsorkosten aftrekken van de winst. Ook kan de btw als voorbelasting worden verwerkt. Een zakelijk belang is bijvoorbeeld het verkrijgen van naamsbekendheid, binding met de regio, een product- of merkintroductie of personeelswerving. Belangrijk punt is dat op de factuur de tegenprestatie vermeld staat.

Voorbeeld zakelijk belang

Stel: u werkt als zelfstandig coach en u bent al jaren lid van de plaatselijke sportvereniging. U stelt prijzen ter beschikking voor het jaarlijkse toernooi. In ruil daarvoor krijgt u een advertentie in het clubblad en staat uw logo op de website van de club. In dit voorbeeld is duidelijk sprake van een zakelijk belang en zijn de kosten voor de prijzen helemaal aftrekbaar, net als de btw. Overigens geldt dit ook voor sponsoring in natura, bijvoorbeeld wanneer u een dienst verleent of goederen levert. Denk bijvoorbeeld aan de bouw van een buurthuis, waarvoor u als aannemer bouwmaterialen levert.

Voorbeeld privébelang

Is er sprake van een privébelang, dan zijn kosten niet aftrekbaar als sponsorkosten en kunt u de btw niet verrekenen. Een voorbeeld: u bent huisschilder en uw hobby is mountainbiken. U koopt op kosten van de zaak een nieuwe fiets en zet de naam en het logo van uw bedrijf erop. Zakelijk gezien slim: u fietst immers vaak in de regio waar u woont. In dit voorbeeld is het privébelang groter dan het zakelijk voordeel en mag u de kosten en btw niet aftrekken.

Sponsoring of gift

Bij sponsoring is, in tegenstelling tot een zuivere gift, altijd sprake van een tegenprestatie. Een sponsor steunt een activiteit, een evenement, een vereniging, een groep personen door geld of andere middelen ter beschikking te stellen, in ruil voor publiciteit als tegenprestatie. Bij een gift gaat het om een bijdrage (donatie) waar geen prestatie tegenover staat. U mag alleen giften aftrekken in de aangifte inkomsten- of vennootschapsbelasting als die zijn gedaan aan (culturele) instellingen die door de Belastingdienst zijn aangewezen als een algemeen nut beogende instelling (ANBI). Wilt u geven aan een ANBI-instelling en meer weten over de fiscale aspecten, neem dan contact op met een belastingadviseur.

Tip: Haal meer uit sponsoring

Vaak organiseren evenementen en verenigingen sponsorbijeenkomsten. Daar komen lokale sponsors bijeen en vergroot u al snel uw eigen netwerk. Maar denk ook eens aan relatiebeheer. Nodig uw klanten uit op het evenement dat u sponsort. Vraag ze deel te nemen aan het event. Zet social media in en verzin bijvoorbeeld een kortingsactie die op de Facebookpagina van het event wordt gedeeld. Nieuws te melden? Het lokale huis-aan-huis-blad of regionale krant schrijft graag over evenementen in de regio.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.