Naar de navigatie Naar de inhoud

Jeanet wilde dichter bij huis werken

Anderhalf jaar geleden besloot kapsalonhoudster Jeanet Verbij afscheid te nemen van haar 3 werknemers om als eenmanszaak verder te gaan. Ze bouwde speciaal daarvoor een werkruimte in de achtertuin. Ze vertelt waarom en hoe ze daarbij te werk ging. ‘Het geeft me meer vrijheid en ontzettend veel rust.’

In het centrum van Zwartsluis runde Jeanet al jaren met veel plezier haar eigen kapsalon. In 2015 had ze 3 medewerkers in dienst. Toen begon het te kriebelen. ‘Mijn man was een stuk meer gaan werken en onze 2 kinderen werden ouder. Ik merkte dat ik het steeds lastiger vond om werk en privé te combineren en genoeg aandacht thuis te kunnen geven. Ik ervaarde stress van mijn eigen bedrijf. Toen ben ik gaan onderzoeken of ik mijn werkzaamheden niet aan huis kon voortzetten.’ 

Het betekende dat Jeanet thuis een ruimte geschikt moest maken om klanten te knippen. ‘Mijn ideaalbeeld was om aan huis te kunnen werken, maar toch werk en privé volledig gescheiden te houden. Ik wilde in elk geval niet op een zolderkamertje gaan zitten, want ik wilde niet dat mensen continu door of langs mijn huis moesten lopen.’ Jeanet woont aan de rand van het dorp en heeft en flinke tuin. Al gauw ontstond het idee om een bedrijfsruimte te bouwen in de tuin.

Vergunningen en voorwaarden

‘Het eerste wat ik uitzocht, was of ik daar wel mocht bouwen en of ik een speciale vergunning nodig had. Dat was eenvoudig te achterhalen via de gemeente. Ik bleek een bouwvergunning nodig te hebben, omdat het om een bedrijfsruimte ging. Had ik een uitbouw aan het huis gemaakt van maximaal 4 meter diep voor privégebruik, dan had dat niet gehoeven.’ 

Ook zocht Jeanet goed uit wat de bouwvoorwaarden zijn voor een bedrijfsruimte aan huis. ‘Wanneer je klanten in een bedrijfsruimte wilt ontvangen, moet er bijvoorbeeld een eigen toilet in zitten en moet er een aparte ingang zijn.’ Om haar ideeën vorm te geven, maakte ze een maquette. ‘Zo kreeg ik een beter beeld bij hoe ik het écht wilde hebben en kon ik de mogelijkheden onderzoeken.’

Stoelen verhuren

Het uitzoeken van wat mag en wat niet, zorgde ervoor dat Jeanets plan gaandeweg iets wijzigde en meer vorm kreeg. ‘Ik was eerst van plan om de locatie in het centrum op te zeggen en in de nieuwe ruimte stoelen te verhuren aan andere kappers. Mijn werknemers zagen het namelijk wel zitten om óók als zelfstandige verder te gaan en bij mij een stoel te huren. Maar dat paste helaas niet in het bestemmingsplan. Daar had ik bijvoorbeeld ook weer parkeerruimte voor moeten hebben.’ 

Jeanet besloot daarop de locatie in het centrum aan te houden en daar de stoelen te verhuren. ‘We hebben de klanten verdeeld; klanten reserveren vaak bij een kapper van hun voorkeur. De kappers en ‘hun’ klanten zijn daar dus gewoon gebleven en ik heb de mijne meegenomen. Wel zo handig eigenlijk.’

Eigen ingang

De architect die Jeanet inschakelde, regelde de benodigde vergunningen en ging aan de slag. De ingang kwam aan de zijkant en is niet zichtbaar vanaf de straat. ‘Precies zoals ik het wilde. Ik heb een vast klantenbestand waar op dit moment niemand bij komt, want ik heb een klantenstop. Dat betekent dat ik geen reclame hoef te maken voor mijn bedrijf aan de straatkant. Klanten komen via het straatje aan de zijkant, behalve mensen met bijvoorbeeld een scootmobiel. Die kunnen via de garage, dat vind ik niet zo erg.’ 

Inmiddels is Jeanet 1,5 jaar in haar eigen pand aan het werk. ‘Ik heb mijn eigen klanten meegenomen vanaf de oude locatie en plan nu alle bezoeken maandag tot en met woensdag. Omdat ik niet meer aan de locatie in het centrum vast zit, kan ik klanten ook gerust in de avond laten komen. Het heeft me meer vrijheid gegeven. Ook kan ik door iedereen op één dag in te plannen, bezuinigen op bijvoorbeeld stookkosten. De verwarming hoeft tenslotte niet meer elke dag aan te staan.’

Financiering uit eigen middelen

De bouw kon Jeanet bekostigen uit privémiddelen. ‘We hadden jarenlang gespaard voor het aflossen van onze hypotheek. Daar hebben we € 40.000 van gebruikt voor de bouw van de salon. Er kwam ook een klein deel uit de winst van de salon in het centrum, maar dat is te verwaarlozen; dat was € 5.000.’ Doordat er een extra gebouw op het perceel is gekomen, is de WOZ-waarde gestegen. ‘Op lange termijn verdient de investering zich terug, want het huis is meer waard geworden.’

Woning in de toekomst

Jeanet ziet het nieuwe gebouw ook als privé-investering. ‘Mijn vader is 83. Mocht er een moment komen waarop hij hulpbehoevend wordt, dan kan hij het bedrijfsgebouw betrekken. Er is al een toilet aanwezig. En ik verhuis dan met een kappersstoel terug naar de salon in het centrum.’

‘Ik ben heel blij met mijn keuze. Collega’s hebben vond ik heel gezellig, maar ik had ook een verantwoordelijkheid als werkgever. Dat heb ik nu niet meer. Ik kan nu echt de tijd nemen voor mijn klanten. Het zijn er 105 en ik weet van allemaal wat ze in de koffie hebben. Er zitten nu meer klanten op minder dagen in mijn stoel en dat geeft heel veel rust.’

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Hulp bij Internet Bankieren