Naar de navigatie Naar de inhoud

Wat te doen met onbetaalde facturen?

Niet iedere klant betaalt even vlot. Hoe zorgt u ervoor dat uw factuur op tijd betaald wordt, zonder dat uw relatie met de klant verstoord raakt? Aannemer Jaap Mekenkamp heeft daar een goede manier voor gevonden.

Stap 1: Duidelijke afspraken maken

Het is voor uw klant prettig om vooraf te weten welk resultaat hij kan verwachten en welke factuur daarbij hoort. Wat zit bij de prijs inbegrepen, wat valt erbuiten? En hoe gaat u om met extra werk? Jaap Mekenkamp: "Als ik weet dat we extra werk gaan doen, ga ik in overleg met de klant. Samen bespreken we de mogelijkheden en gevolgen. Bij een grote klus stuur ik iedere 2 weken een overzicht van wat we extra doen en welke prijs ik daarvoor reken. Dat kost wel wat tijd. Maar door die tijd te nemen, verras ik de klant nooit met een grote factuur na afloop. Dat verkleint de kans op meningsverschillen."

Stap 2: Goed werk leveren

Het lijkt een open deur, maar volgens Jaap Mekenkamp is het heel belangrijk: goed werk afleveren! "Als u kwaliteit levert, zijn klanten veel eerder bereid om te betalen dan wanneer er iets op aan te merken is. Steek dus al uw energie in het werk dat u doet én in heldere communicatie daarover. Dat laatste hoort namelijk ook bij kwaliteit."

Stap 3: Tijdig en eventueel in stappen factureren

Werkt u aan een grote klus, waarvoor uiteindelijk flinke bedragen betaald moeten worden? Deel het werk dan op en stuur per afgerond deel een factuur. Mekenkamp: "Zo blijft het voor de klant te overzien. Ook maakt u het risico voor uzelf zo wat kleiner. Als één deelfactuur niet betaald wordt, is dat minder ingrijpend dan wanneer er problemen ontstaan over de veel grotere eindfactuur. Bovendien heeft de klant u aan het einde van de werkzaamheden niet meer nodig; daarmee verdwijnt de noodzaak tot snelle betaling." Op zoek naar een alternatief? Misschien is factoring iets voor u.

Stap 4: Een herinnering (laten) sturen

Betaalt uw klant niet? Stuur dan een 'vriendelijk doch dringende' herinnering. Dat kunt u zelf doen, maar als u veel contact heeft met uw klant over de inhoud van het werk kan dat vervelend zijn. Mekenkamp heeft een handige oplossing gevonden. "Ik laat mijn vrouw de herinneringen sturen, onder haar meisjesnaam. Daardoor blijf ik een beetje buiten schot als het over de administratie gaat. En houd ik de relatie met mijn klant goed."

Stap 5: In gesprek blijven

Soms blijft de factuur onbetaald, ook na die vriendelijke herinnering(en). Wat dan? "Ik ga in dat geval persoonlijk langs om even te babbelen. En dat bedoel ik echt zo vriendelijk als het klinkt. Ik vraag dan waarom er nog niet betaald is. Vaak volgt er een onduidelijk verhaal, Piet dacht bijvoorbeeld dat Jan betaald had en andersom. Meestal helpt zo’n gesprekje wel. En anders schakel ik een incassobureau in." 

Het kan natuurlijk voorkomen dat uw klant failliet gaat. Lees deze 3 tips om uw rekeningen betaald te krijgen als uw klant failliet gaat.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube