
In 2015 nam e-commerce 11 procent van alle Nederlandse retailverkopen voor zijn rekening. In 2016 is dit opgelopen tot 14 procent (Thuiswinkel.org). Opvallend, en daarom vragen we ons af: hoe ontwikkelt de e-commerce zich in de landen om ons heen? Welke factoren beïnvloeden het koopgedrag van consumenten in onze buurlanden?
Download het volledige rapport
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Groeidiscrepantie off- en online
Volgens Euromonitor International bedraagt de jaarlijkse groei van e-commerce tussen 2015 en 2020 wereldwijd 12 procent en wordt deze grotendeels gerealiseerd in de ontwikkelde markten. Hoewel de fysieke winkel nog altijd het belangrijkste aankoopkanaal is, bedraagt hier de jaarlijkse groei in dezelfde periode slechts 2 procent.
Beloftevolle basis voor buitenlandse expansie
Voor de Nederlandse retailmarkt voorspelt ABN AMRO in 2017 een volumegroei van 1,5 procent. Maar een aantal sectoren, waaronder mode en elektronica, kampt met aanzienlijke overcapaciteit in fysieke locaties. Tegen retailers zeggen we dan ook: blijf bewegen, ontwikkel je. Neem bijvoorbeeld eens een online kijkje over de grens. De vraag is alleen: hoe kansrijk is buitenlandse e-commerce voor de Nederlandse retail? Aan onze handelspositie en internationale reputatie zal het niet liggen, die zijn prima. De expertgroep e-Fulfillment & Warehousing van Shopping Tomorrow noemt cross-border e-commerce het ‘sterkst groeiende marktsegment in online retail’ (Shopping Tomorrow, 2014).
Voorbereiden is risico’s mijden
Maar hoe onderneem je online in het buitenland zonder al te veel risico? Dan zul je eerst groeimarkten moeten definiëren en de consumentenverwachtingen scherp analyseren. Groeipotentieel ligt de komende jaren vooral over de grens, maar niet elk bedrijf kan hier zomaar op inzetten. Ook alle logistieke en betalingsmogelijkheden moeten worden gedefinieerd. Met die kennis kun je effectief buitenlandse (online) markten betreden en voorkom je dure missers.
EU opent online deuren
De meeste EU-landen stemden eind 2016 in met een voorstel om cross-border shoppen toegankelijker te maken. Zo mogen webwinkels binnenkort geen buitenlandse bestellingen meer weigeren, of hogere prijzen rekenen voor internationale klanten. Kortom: geoblocking mag niet meer (Financieel Dagblad, 2016). De EU wil hiermee barrières in de online handel tussen landen wegnemen. Behalve consumenten, profiteren ook aanbieders hiervan: ze krijgen toegang tot een grotere markt.
ABN AMRO brengt kansen in kaart
In 2016 publiceerde GfK een wereldwijd consumentenonderzoek: FutureBuy. Mede op basis hiervan wil ABN AMRO aandacht besteden aan de kansen en mogelijkheden van e-commerce in het buitenland. 20 procent van de Nederlandse export gaat naar Duitsland, en 10 procent naar België. Daarom richten we ons specifiek op deze landen én op het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Hierbij behandelen we deze retail-subsectoren:
- Schoonheid en persoonlijke verzorging
- Mode
- Consumentenelektronica
- Meubels & inrichting
- Kleine huishoudelijke apparaten
- Speelgoed
Meer informatie
ABN AMRO ziet in elk geval volop online kansen voor Nederlandse retailers in de landen om ons heen. Lees mee welke, en laat je daarbij zowel informeren als inspireren. Download het volledige rapport 'E-commerce over de grens'.
Lees verder in de retailsector
De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.