Moduplus en Bundles bieden 'zitten-als-service'

Moduplus heeft een bank ontwikkeld waarvan de materialen continue kunnen worden hergebruikt in nieuwe banken. Samen met Bundles brengt het bedrijf een modulaire bank op de markt. Niet als product, maar als service met een abonnement.
Bundles, bekend van de service wasmachines, heeft als missie ‘de beste spullen als service’ aan te bieden. Na gebruik krijgen de materialen een tweede leven in een nieuwe bank. Dankzij dit circulaire businessmodel behouden grondstoffen hun waarde en wordt verspilling en afval tegen gegaan. Binnenkort starten Moduplus en Bundles een pilot voor dit ‘zitten-als-service’, waarvoor ze de financiering bespreken met ABN AMRO. Een gesprek met de oprichters van Moduplus en Bundles: Aart Blok en Marcel Peters.
Welke meerwaarde heeft jullie samenwerking?
Moduplus en Bundles delen een missie: afval reduceren door producten langdurig te (her)gebruiken. Moduplus doet de productontwikkeling en Bundles richt zich op de customer journey; de combinatie van die twee expertises is goud waard als je een product als service aan wilt bieden.
Hoe ziet de circulaire productontwikkeling van Moduplus eruit?
In de ontwerpfase moeten we al nadenken over reparatie en hergebruik: ‘design to re-use and repair’. Een Moduplus-bank is modulair. De gebruiker kan de bank zelf samenstellen naar zijn thuissituatie. Het systeem werkt als LEGO en is eenvoudig schoon te houden, bijzonder licht, makkelijk te verplaatsen en komt gewoon per pakketdienst bij je thuis. Je betaalt per zitplek. Al met al een ideaal meubel voor dit servicemodel.
En welke rol heeft Bundles precies?
Een goede infrastructuur is een absolute succesvoorwaarde bij servicemodellen. Denk aan maandelijks factureren, algemene voorwaarden en de logistiek. Of hoe je met een groeiende balans omgaat omdat producten niet worden verkocht. Het servicebedrijf neemt al deze zorgen uit handen, zodat Moduplus zich kan richten op zijn kwaliteit: productontwikkeling. Bundles heeft ervaring, want we leveren al vier jaar wasmachines volgens een vergelijkbaar principe. Inmiddels hebben we een aardige fanbase opgebouwd: een community van mensen die dit type abonnementen interessant vinden. Moduplus profiteert hiervan.
Waarom zou de consument zo’n zitabonnement moeten overwegen?
De consument kan ook rekenen, en ziet dat kopen op de lange termijn nu nog goedkoper is. Duurzaamheid is dus een belangrijk motief om toch voor een abonnement te kiezen. Net als flexibiliteit, met name in stedelijke gebieden waar de beschikbare woonruimte compacter wordt. Met het Moduplus-systeem wissel je makkelijker en goedkoper van indeling en woonruimte. Bovendien zit je hiermee niet jarenlang vast aan een bank die toch minder ideaal bleek dan hij in de showroom leek. Het servicemodel maakt daarmee gelijk een einde aan de keuzestress. En ‘last but not least’: de kwaliteit van ons product ligt veel hoger dan het marktgemiddelde.
Bundles gelooft dat de consument productkwaliteit het belangrijkst vindt. Op de tweede plaats komt de gebruikservaring, zeker als een gebruikersapp deze ondersteunt. Een positieve impact op duurzaamheid staat op de derde plaats. De huidige Bundles-community bestaat vooral uit consumenten die een goed product willen en het leuk vinden om voorop te lopen in de transitie naar een circulaire economie. Stijgt het marktaandeel, dan dalen de licentiekosten per abonnement en kan Bundles de prijs verlagen. Door opschalen en hergebruik moet service op termijn goedkoper worden voor de consument dan bezit.
Waarom kiest de fabrikant voor een servicemodel?
Het traditionele lineaire verkoopmodel stimuleert de fabrikant om zo veel mogelijk producten te verkopen, of de consument die nu nodig heeft of niet. Dit leidt tot enorme verspilling en vervuiling. Alleen in Nederland belanden er jaarlijks al 600.000 wasmachines bij het grofvuil. Maar het lineaire model is nu eenmaal eenvoudiger. Gaat een fabrikant over op een servicemodel, dan neemt hij verantwoordelijkheid voor zijn product.
Maar de morele overweging is niet de enige reden om over te stappen op een servicemodel. Als fabrikant of aanbieder bedien je consumenten anders met je service en voor een langere periode. Je kunt dus besparen op fysieke winkelruimte, showrooms en marketing. Bovendien blijft het product van jou, waardoor je grip houdt op de belangrijke toekomstige grondstofstromen; zelfs als de grondstoffen duurder worden, blijft je product betaalbaar. Maar het duurzaamheidsverhaal dat je vertelt, is minstens zo belangrijk.
Hebben jullie nog belangrijke lessen?
Bij Bundles horen we vaak dat we te veel vertrouwen hebben in de mensheid. Dat we moeten oppassen voor wanbetalers en gebruikers die slecht met spullen omgaan. Daar hebben we tot dusver geen last van gehad. Wel zijn we andere problemen tegengekomen; denk aan reparatie, diefstal, logistiek en de registratie van impact. Wil je een goed servicemodel neerzetten, dan komt daar veel bij kijken. Onze ervaring: begin gewoon en werk goed samen in de keten.
Verder hebben Bundles en Moduplus nog twee belangrijke boodschappen: geloof heilig in de circulaire economie en blijf constant rekenen. Het contract moet namelijk wel iets opleveren. Dit circulaire businessmodel is zo nieuw dat accountants het vaak niet snappen. Net als Banken trouwens, haha!
Interesse in een service van Moduplus of Bundles? Neem contact op met Aart Blok (aart@moduplus.nl – Moduplus) of Marcel Peters (marcel.peters@bundles.nl – Bundles).
Dit interview kwam tot stand in samenwerking met Julia van Boven, PaaS-expert Sustainability Expertise Team ABN AMRO.
Ontdek meer verhalen van ondernemers
Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.
Lees verder in de retailsector
De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.