Ik heb vertrouwen dat het goed gaat komen

De coronacrisis komt op een beroerd moment voor kledingzaken. De magazijnen liggen vol met de nieuwe zomercollectie, maar de winkels zijn al drie weken dicht. Fashionondernemer Clé Enneking is desondanks onstuitbaar positief.
De directeur van de ketens Steppin’ Out en The English Hatter opent dit jaar gewoon vier nieuwe winkels. Aan ABN AMRO vertelt hij enthousiast waar dit optimisme op is gebaseerd. “Hoe creatiever je bent, hoe leuker het wordt.”
Welke stappen hebben jullie ondernomen om de liquiditeit te bewaken?
We zitten in het exclusievere segment; onze collecties zijn minder trendgevoelig. Daarom rollen we een deel van de nieuwe zomercollectie door naar 2021. Ik hoor verhalen van fashionketens die hun zomercollectie tot 80% gaan afprijzen. Aan dat bloedbad doen we niet mee. Wel kijken we kritisch naar de bestellingen die we willen doen voor de wintercollectie. Leveranciersfacturen betalen we gewoon op tijd. Ik ben zelf eigenaar geweest van een kledingfabriek in Portugal dus ik weet hoe afhankelijk spelers in de modeketen van elkaar zijn.
We hebben een financieel plan gemaakt met twee scenario’s. Een basisscenario dat uitgaat van 12 weken vraaguitval en een stressscenario dat rekening houdt met 24 weken omzetverlies. Om het liquiditeitsverlies op te vangen hebben we bij de bank een BMKB-noodkrediet aangevraagd en voor onze 119 personeelsleden doen we een beroep op de NOW-regeling.
Zomaar stoppen met huur betalen vind ik geen optie. Ik ben erg van het maken van afspraken, om je daar vervolgens aan te houden. De winkelpandverhuurders hebben we per brief gevraagd of ze gezien de uitzonderlijke omstandigheden open staan voor een halvering van de huur voor de maanden april, mei en juni. Negentien van de twintig verhuurders hebben hier positief op gereageerd.
Welke acties hebben jullie bedacht om de omzet nog een beetje op peil te houden?
We proberen met creativiteit in te spelen op de nieuwe ‘1,5 meter economie’. Klanten kunnen via de website een private shopping afspraak maken, zodat ze op een specifiek tijdvak de winkel voor zichzelf hebben. Dat is ons heel goed bevallen. Verder geven we vouchers uit, waarbij klanten bijvoorbeeld 500 euro betalen en dan voor 600 euro in de winkel mogen besteden. Daarnaast organiseren we ‘friends & family’-avonden waar het personeel, vrienden en familie met korting kunnen winkelen. De komende weken starten we ook met gift boxes. In onze webshops bestel je nu verzendkostenvrij en met langere retourtermijnen.
Daarnaast sturen we ons personeel elke week een email-nieuwsbrief waarin we laten zien dat we hard aan het werk zijn om met allerlei klussen en de verfkwast de winkels in tip-top conditie te krijgen. Afgelopen paasweekeinde waren de English Hatter-winkels op proef weer geopend, waarbij we met grondtape en plexiglas werken. We staan maximaal twee bezoekers tegelijkertijd toe. Onze verstelservice in de winkels hebben we tot nader order gesloten, omdat we hier de 1,5 meterregel niet kunnen handhaven.
Wat wordt 2020 voor een jaar voor de fashionbranche?
Voor de branche als geheel is het een verloren jaar, waarbij de focus van elke ondernemer gericht is op niet omvallen. Ik ben blij dat we ons vooral op het klassiekere segment en op heren richten. Als je in de trendgevoelige damesmode zit moet je de komende maanden alles op alles zetten om omzet te maken en dat gaat pijn doen.
Voor onszelf verwacht ik dat we zelf aan het eind van het jaar een heel klein winstje hebben behaald. Voor de lange termijn ben ik onveranderd optimistisch. De plannen om dit jaar vier nieuwe winkels te openen, zetten we gewoon door. In februari hebben we twee winkels geopend in Rotterdam en Haarlem, in juni openen we op het Gelderlandplein in Amsterdam en in augustus volgt de Mall of The Netherlands in Leidschendam-Voorburg. We willen heel graag!
Wat vind je van de rol van de bank in deze crisis?
Heel positief. Ik zit al heel mijn zakelijke leven bij ABN AMRO. Mijn aandeelhouders en ik werken met een 104 weken vooruitkijkend cashflowmodel. Daar was de bank vorig jaar al erg van gecharmeerd, toen ik onze accountmanager Gerrit-Jan Pol benaderde voor een nieuw en hoger bedrijfskrediet. Toen we afgelopen maand een aanvraag deden voor het noodkrediet had hij onze situatie nog vers in het geheugen. We hebben onze nieuwe 12-weken-en 24-weken-scenario’s toegevoegd aan het cashflowmodel en dat gaf de bank, samen met ons goede boekjaar 2019, veel vertrouwen. En Gerrit-Jan gaf me echt het gevoel van: we doen het samen. Binnen twee weken werd onze BMKB-aanvraag gefiatteerd. Daarmee viel een last van mijn schouders af.
Wat zou je andere ondernemers nog mee willen geven?
Toon strijd en enthousiasme. Wacht niet af maar handel. Hoe creatiever je bent hoe leuker het wordt en creativiteit biedt kansen. Communiceer alles met je medewerkers, zowel het goede als het slechte nieuws. Ik heb de fiattering van het noodkrediet ‘s avonds meteen gedeeld met het personeel. Zo van: dit is afgerond; nu kunnen we verder. Vorige week was ik jarig. Ik kreeg een fotocollage waarop alle werknemers staan met hun duimen omhoog. Ik ben ontzettend trots en dankbaar op alle medewerkers, ketenpartners en aandeelhouders omdat we samen door deze crisis gaan komen.
Curriculum vitae Clé Enneking
- Geboren in Tilburg op 05-04-1964
- Getrouwd met Anne-Marie, drie kinderen en vier bonuskinderen
- Sinds 2017 CEO van modeketen The English Hatter
- Sinds 2013 CEO van modeketen Steppin’ Out
- Sinds 1990 CEO van agentschap Atlantigeneration LDA
Ontdek meer verhalen van ondernemers
Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.
Lees verder in de retailsector
De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.