Javascript is required
Bart Banning

Vandaag leest u de eerste column van mijn hand. En, eerlijk gezegd, ik ben eigenlijk best wel een beetje gevleid dat Nieuwsblad Transport mij hiervoor heeft gevraagd. Nog niet zo lang geleden waren bankiers aangeschoten wild die regelmatig de omgeving scanden op 'de dichtstbijzijnde uitgang'. Niettemin, vanaf nu ga ik u regelmatig onderhouden met mijn column. Met al direct een waarschuwing. In deze eerste column ga ik een aantal van u ook een beetje ongerust maken.

Laat ik me eerst voorstellen. Binnen ABN AMRO volg ik de sector Transport en Logistiek en werk intensief samen alle sectorcollega’s in het land . Ik spreek veel ondernemers, schrijf over sectorthema’s, variërend van stadsdistributie en blockchain tot de verduurzamingstransitie van de binnenvaartsector. Als spreker op events heb ik verschillende podia mogen beklimmen: de een succesvoller dan de ander. Ik zeg niet alleen altijd dat ik de leukste baan heb die er is, ik meen het oprecht. Ik ervaar de dynamiek die de logistiek dagelijks kenmerkt.

Genoeg over mij. Hoe gaat het eigenlijk in de sector? De start van 2018 ligt al weer achter ons en de sector draait op volle toeren. Volgens mijn collega macro-economen staan alle economische groeiseinen stabiel op groen, ook voor de nabije toekomst. Toenemende goederenvolumes, een sterke exportpositie en hoge logistieke performance geven velen van u ondernemers een prima uitgangspositie. Vanuit de bank zien we dat bedrijven volop kansen zien en fors investeren. Het voelt goed: er zit een ‘positive vibe’ in ondernemersland.

Met de eerder genoemde ‘onrust’ bedoel ik dat de forse groei ook zijn keerzijde heeft. Toenemende congestie, grote milieu-uitdagingen, gebrek aan capaciteit door tekorten op de arbeidsmarkt zijn thema’s die ons dagelijks leven bepalen. De logistieke sector voelt een serieuze verantwoordelijkheid rondom het terugdringen van de Co2 uitstoot en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Een andere uitdaging is het kunnen bijbenen van de technologische versnelling en de digitaliseringslag.  Voeg daar de Brexit (29 maart 2019 is D-day, bent u echt serieus genoeg aan de slag hiermee?), cybersecurity (toch een beetje ‘scary’) en blockchain (begrijpt u het?) aan toe. Stuk voor stuk complexe onderwerpen die een plaats op uw strategische agenda claimen. Als dit nog niet zo is, zou ik me toch echt wel zorgen gaan maken.

De vraag is of we het gaan redden? Ik denk van wel. Ik vertrouw op de flexibiliteit, veerkracht en de gedreven ‘logistiekelingen’ die deze sector zo sterk maakt. Ik hou van die opportunistische mentaliteit om de schouders er onder te zetten en aan de slag te gaan met de kansen die er zijn. Daarin zit ook meteen onze gezamenlijke valkuil. Ik vraag in deze column serieus aandacht voor realiteitszin. We moeten kritisch naar elkaar zijn, elkaar blijven uitdagen of het anders en nog beter kan. Want die Brexit komt iedere dag dichterbij, en het belang van cybersecurity als nieuw risk-item mag niet worden onderschat.

De transitie van de logistieke sector: we zitten er middenin. De ingrediënten kennis, capaciteit, informatie en technologie zijn beschikbaar. Nu nog veel meer samen werken aan de perfecte route naar een duurzame logistiek.

Kortom: het economische tij is goed, maar de uitdagingen ongekend groot. U als ondernemer weet wat dat betekent: “it’s showtime”!

Lees verder in de transport- en logistieksector

Na een lastig jaar, waarin de internationale handel afnam door een snelle afbouw van overtollige voorraden, heeft de transportsector een voorzichtig herstel ingezet. Begin 2024 stegen zowel in de containervaart als in de luchtvaart de goederenvolumes. Dankzij de aantrekkende economische groei kan de sector verder herstellen. Het herstel wordt echter geremd door een lagere vraag naar bouwmaterialen. Intussen krijgt het wegvervoer de komende jaren te maken met een stapeling van milieuregels.

Bekijk alle artikelen

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden