Javascript is required

Bied Gen Z’ers perspectief, anders raak je ze kwijt

De industrie is onmisbaar voor onze economie. Binnen de branche zijn er genoeg kansen, maar het is wel zaak om te blijven innoveren en jonge generaties technische talenten aan te spreken. Modderkolk uit Wijchen (Gelderland) slaagt daar al sinds 1921 glansrijk in.

Wat dat oplevert voor de specialist in industriële automatisering en installatietechniek? Een modern imago én een goede toestroom van Generatie Z – van de 250 medewerkers is ruim een kwart geboren na 1996. Eigenaar Simon de Luij vertelt hoe hij de organisatie steeds weer voorbereidt op de marktomstandigheden én medewerkers van morgen.

Blik op Generatie Z met praktische opleiding

Dit artikel hoort bij een onderzoek van ABN AMRO naar de jongste generatie op de arbeidsmarkt: Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2012. In ons onderzoek richten we ons specifiek op degenen met een praktische opleiding. Wat vinden zij belangrijk in hun werk en wat zoeken ze in een werkgever? De boodschap die uit ons rapport komt rollen is helder. Praktisch geschoolde Gen Z’ers willen vooral:

  1. Duidelijkheid over salaris en contractvorm
  2. Weten welk concreet werk ze gaan doen en hoe ze kunnen groeien
  3. Dat de basis op orde is: goede spullen en vakkundige begeleiding

Benieuwd naar onze volledige analyse? Lees hier het complete rapport ‘Wat praktisch opgeleide Gen Z’ers echt willen

Klaar voor de toekomst, al ruim een eeuw

Modderkolk is opgericht door mijn opa, in 1921. Mijn ouders hebben het op een gegeven moment overgenomen, en nu sta ik al zo’n veertig jaar aan het roer’, begint Simon. Om zo lang succesvol te blijven, is het heel belangrijk om het roer periodiek volledig om te gooien. ‘Dat hebben we bijvoorbeeld in 2007 gedaan. Toen heb ik vier heldere doelen bepaald: eeuwig blijven floreren, klanten volledig centraal zetten, vol inzetten op de ontwikkeling van onze mensen en zorgen voor een hoge mate van motivatie. Van die omslag plukken we nog steeds de vruchten, óók als het gaat om nieuw talent aantrekken en behouden.’

Leren en ontwikkelen als sleutel tot succes

2012 was een cruciaal jaar op weg naar het ontwikkelingsdoel. Toen richtte het bedrijf – samen met het Koning Willem I College in Den Bosch – z’n eigen onderwijsafdeling op. Onder de naam Modderkolk Academy bundelen ze alle trainingen, opleidingen en cursussen – inclusief een bedrijfsschool. ‘Wat we met onze Academy vooral wilden bereiken, was meer mensen in de techniek krijgen en behouden – voor ons bedrijf, maar óók uit liefde voor het vak.’ Volgens Simon is mensen vinden niet zo moeilijk, passend werk voor ze vinden ook niet. Ze binnenboord houden, dát is de uitdaging.

‘Wij doen dat door ze intensief en persoonlijk te begeleiden. We hebben op dit moment 27 leerlingen, die hebben hier allemaal een eigen mentor. Voldoende goede begeleiders vinden is nog wel eens lastig, maar essentieel: zonder verdwijnt een leerling snel, vaak zelfs helemaal uit de branche. Ons meester-gezelmodel valt enorm in de smaak: jonge mensen leren nou eenmaal graag onder de vleugels van een ervaren collega.’

“Mensen vinden is niet zo moeilijk, passend werk voor ze vinden ook niet. Ze binnenboord houden is de uitdaging”

Simon de Luij

Eigenaar Modderkolk

Hart voor de zaak

Om de motivatie een boost te geven, richtte Simon zich op drie subdoelen. ‘Ten eerste moet het doel van de organisatie in lijn liggen met dat van onze mensen. Ten tweede moeten mensen hun werk zo veel mogelijk zelf kunnen inrichten. En ten slotte is meesterschap erg belangrijk: ze moeten ergens de beste in kunnen worden.’ Kun je ze dat perspectief bieden, dan is de kans groot dat je mensen zich betrokken voelen bij en inzetten voor het bedrijf. Dat geldt óók voor de jongste generatie, aldus Simon. ‘Juist zij willen bijdragen aan een groter doel en perspectief op een mooi groeipad. Kun je ze die zekerheid voor langere tijd geven? Dan verklein je de kans aanzienlijk dat ze uitgekeken raken.’

Snel de diepte in

‘Jonge vakmensen zetten we snel aan het werk. Ze leren graag door te doen en waarderen een werkomgeving waarin ze zich vanaf dag een kunnen ontwikkelen,’ zegt Simon. ‘Voor mbo’ers betekent dat vaak intensievere begeleiding, omdat ze jong instromen en hun vak grotendeels in de praktijk leren. Hbo’ers brengen juist een bredere theoretische basis mee, maar hebben vaak nog praktijkervaring nodig om hun kennis toe te passen. Dit vraagt om maatwerk, waarbij we inspelen op de ontwikkelbehoeften van iedere medewerker.’

‘Daarnaast verschilt de begeleiding per vakgebied. Monteurs leren vooral door ervaring en sturing op de werkvloer, terwijl ICT’ers bijvoorbeeld vaker zelfstandig werken. Door ze vertrouwen en ruimte te geven, groeien ze in hun rol. Wat ze gemeen hebben, is dat ze minder van direct contact zijn dan oudere generaties: communiceren met collega’s doen ze liever digitaal. Maar ze tonen wel weer meer gemeenschapsgevoel en ondernemerschap dan, bijvoorbeeld, Generatie Y. En beiden hechten veel waarde aan hun werk-privébalans.’

“Leerlingen worden bij ons meteen volwaardig deel van het team – inclusief salaris en autonomie”

Simon de Luij

Eigenaar Modderkolk

Generatie Z vraagt om maatwerk

Weten waar de jongste generatie behoefte aan heeft, is één. Veel belangrijker is het om daar als werkgever adequaat op in te spelen. ‘Leerlingen worden bij ons meteen volwaardig deel van het team – inclusief salaris en autonomie. Omdat ze hun werk-privébalans belangrijk vinden, kunnen ze flexibel werken en plannen we ze waar mogelijk dicht bij huis in. Bovendien kunnen ze tijdens speeddates met projectleiders heel efficiënt hun gewenste specialisatie bepalen.’ Maar ook op sociaal vlak komt Simon de gemeenschapsgezinde Gen Z’ers tegemoet: ‘We hebben een bedrijfsrestaurant gebouwd en organiseren veel leuke activiteiten, op bedrijfs- én teamniveau. Van borrels tot bootcamps – er heeft zelfs een aantal medewerkers samen meegedaan aan de Strong Viking Obstacle Run.’

Dé succesformule: blijven veranderen

‘Dat totale pakket maakt ons een aantrekkelijke werkgever. Wat regelmatig weer bevestigd wordt: mensen die ons verlaten, komen vaak toch weer bij ons terug. Tussen de 25 en 30 procent van onze medewerkers is van Generatie Z – met 37 jaar ligt onze gemiddelde leeftijd een stuk lager dan in de rest van de branche. Stuk voor stuk mooie prestaties. Maar dat betekent niet dat we op onze lauweren kunnen rusten. Om de vakmensen van morgen aan te spreken, moeten we vandaag investeren. In onze bedrijfsschool, cultuur en manier van werken. Zo kunnen we Gen Z’ers én de generaties daarna maatwerk blijven bieden.’

Praktijkgeschoolde Gen Z’ers boeien, binnenhalen en behouden? Dit zijn de tips van Modderkolk

  • Bied mooi en zichtbaar vakwerk met een duidelijke maatschappelijke relevantie.
  • Investeer in persoonlijke begeleiding door een ervaren mentor.
  • Laat leerlingen zo snel mogelijk meedraaien. Hoe langer ze moeten wachten op bijdragen én verdienen, hoe groter het risico dat hun geduld opraakt.
  • Zorg voor een aantrekkelijk groeiperspectief: maak duidelijk welke stappen ze kunnen zetten.
  • Let op de werk-privébalans, bijvoorbeeld met flexibele roosters of kortere reistijden.
  • Organiseer sociale activiteiten om binding binnen teams te stimuleren.

Lees verder in de bouwsector

De Nederlandse bouwsector behoorde de afgelopen jaren tot een van de best presterende sectoren, ondanks verschillende uitdagingen waar de sector mee te maken heeft. Voorbeelden zijn het stikstof-dossier, de forse prijsverhogingen van energie en bouwmaterialen en ook de personeelstekorten. Gedreven door trends, innovaties en wet- en regelgeving groeit de relevantie van thema’s als duurzaamheid en milieu-impact en zoekt de sector zijn weg naar een nieuw evenwicht.

Bekijk alle artikelen

Lees ook

Een gezonde groei in de bouwsector

Wij helpen jouw dromen en ambities waar te maken. Ontdek onze mogelijkheden en zoek de financiering die bij jou past. Vraag direct online aan of maak een afspraak met een adviseur.

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden