Javascript is required
Inclusive Banking

Het belang van inclusiviteit in financiële dienstverlening

Rapport

Verschillende mensen en groepen voelen zich structureel onvoldoende geholpen. Zo blijkt uit internationaal onderzoek dat 67% van de vrouwen wereldwijd het gevoel heeft dat hun financiële adviseur hen niet begrijpt of hen niet wil bedienen. 

Dit zorgt er niet alleen voor dat vrouwen minder betrokken zijn bij bankieren en financiën, maar heeft ook een negatieve impact op de maatschappij en economie in het geheel. Daarom zet ABN AMRO zich in om financiële dienstverlening inclusief te maken, zodat iedereen zich betrokken en gewaardeerd kan voelen en de kans krijgt om zich te ontplooien.

Download het volledige rapport

In het kader van het inclusiever maken van financiële dienstverlening heeft ABN AMRO in samenwerking met McKinsey & Company en Better Future onderzoek gedaan naar de verschillen tussen hoe vrouwen en mannen financiële diensten ervaren en wat de gevolgen hiervan zijn. Onderstaand vindt u enkele opvallende resultaten uit het rapport.

(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)

5 focusgroepen

Het onvoldoende bedienen van vrouwen in financiële dienstverlening zorgt ervoor dat vrouwen ongelijke kansen ervaren. Tegelijkertijd loopt de Nederlandse samenleving daardoor potentieel 334 miljard euro aan inkomsten mis, waarvan 169 miljard euro aan jaarlijks terugkerende inkomsten. ABN AMRO deed onderzoek naar de verschillen tussen hoe vrouwen en mannen financiële dienstverlening ervaren.

Hierbij zijn 5 focusgroepen gemaakt:

  • Vrouwelijke ondernemers
  • Vermogende vrouwen
  • Vrouwen met een krappe beurs
  • Welgestelde vrouwen
  • Vrouwelijke jong professionals

Vrouwelijke ondernemers

Vrouwelijke ondernemers vertegenwoordigen een snel groeiend segment in Nederland. Sinds 2015 is het aantal vrouwelijke ondernemers met 25% gegroeid, terwijl het aantal door mannen geleide bedrijven met 19% is toegenomen. In 2020 waren de ongeveer 750.000 door vrouwen geleide bedrijven goed voor 35% van alle ondernemers in Nederland.

ABN AMRO deed onderzoek om te achterhalen welke drempels vrouwelijke ondernemers ervaren en hoe dit verschilt ten opzichte van mannelijke ondernemers. Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen minder snel een bedrijf starten, vrouwelijke ondernemers bijna 3 keer zo weinig kans hebben om hun bedrijf langer dan 3,5 jaar aan te kunnen houden en in 3 keer zo weinig gevallen hun bedrijf kunnen opschalen naar een omzet tussen de 1 en 50 miljoen euro dan mannen. Dit komt omdat ze drempels ervaren die in sommige gevallen anders zijn dan voor mannen en in sommige gevallen niet anders zijn maar wel een grotere invloed hebben. Een overzicht van de belangrijkste drempels vindt u in onderstaande figuur.

(Ziet u geen download of kunt u de infographic niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)

Meer informatie

Lees het volledige rapport 'Het belang van inclusiviteit in financiële dienstverlening' op abnamro.com.

Tags

Rapport

Lees ook

ABN AMRO

Meld u aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends