Javascript is required

Waarom dit het decennium van de feniks is en hoe jouw bedrijf er één wordt

Kennisartikel
WTT Insights Live
Waarom dit het decennium van de feniks is en hoe jouw bedrijf er een wordt

Vergeet de unicorn, dit wordt het decennium van de feniks. Gevestigde bedrijven die zichzelf opnieuw uitvinden en er sterker uitkomen. Bestsellerauteur en serie-ondernemer Peter Hinssen legt uit hoe bedrijven relevant blijven in tijden van radicale innovatie.

Volgens Hinssen gaan we de maatschappelijke veranderingen van technologie de komende 10 jaar pas echt voelen. “Het afgelopen decennium was slechts een opwarmertje, digitaal is het nieuwe normaal geworden. De komende 10 jaar wordt disruptie pas echt voelbaar in sectoren als energie, landbouw, retail en gezondheidszorg. Elke sector raakt in een enorme storm.”

De opkomst van de feniks

Hoe overleef je deze storm als gevestigd bedrijf? Hinssen: “Ik geloof in de opkomst van de feniks, traditionele spelers die zichzelf opnieuw uitvinden en er sterker uitkomen. De afgelopen jaren ging het alleen maar over unicorns, maar de feniks vind ik veel interessanter. Neem Walmart. De grootste traditionele retailer ter wereld zou weleens dé feniks in retail kunnen zijn. Zij lopen voorop in innovatie. Walmart investeert in robots om vakken te vullen en pakketjes te bezorgen. En ze hebben zelfs een dienst waarbij de bezorger je koelkast met boodschappen vult zonder dat je thuis bent. Klanten kunnen op afstand meekijken via een bodycam.”

Shit of yesterday

Herrijzen als traditionele speler, het is dus mogelijk. Hinssen: “Maar het is natuurlijk veel makkelijk om van scratch te beginnen dan om een traditioneel bedrijf te hervormen. Je moeten alerter zijn dan ooit en de focus op overmorgen is cruciaal als je wilt overleven.” En bij die focus op overmorgen gaat het volgens Hinssen vaak mis: “Veel bedrijven denken dat ze innoveren, maar zijn in werkelijkheid vooral bezig met shit of yesterday. Die balans moet verschuiven. We moeten ons voorbereiden op dingen die we niet begrijpen. We krijgen straks te maken met hele nieuwe problemen die je alleen kunt oplossen door te falen en te leren.”

Omarm de Elon Musks

Volgens Hinssen is het essentieel dat bedrijven hun natuurlijke weerstand tegen verandering aanpakken. “Er is een bekende quote die op veel bedrijven van toepassing is: People are very open-minded about new things - as long as they're exactly like the old ones. Ik heb veel startups opgezet en daar zijn 99% van de werknemers comfortabel bij het doen van nieuwe dingen. Bij een traditionele speler is het precies andersom. Ga op zoek naar die 1% binnen je bedrijf! Waar zitten die geniale maar ook een beetje gekke Elon Musks in de dop? Vaak besteden deze positive trouble makers helemaal geen tijd aan innovatie, maar zijn ze vooral bezig met vechten tegen de 99%. Draai dat om, dat is de oplossing om het anders te doen.”

Tags

Kennisartikel
WTT Insights Live

Lees ook