De kern is: je doet het samen

“Het is vooral belangrijk om waarde te kunnen toevoegen en dingen te doen waar je energie uithaalt.” In de serie ‘Vrouwen aan de top’ spreken we een vrouw die binnen ABN AMRO haar stempel drukt vanaf een toppositie. Maak kennis met Choy van der Hooft-Cheong, Chief Commercial Officer Wealth Management en lid van de Raad van Bestuur (RvB) van de bank.
Vrouwen aan de top, een veelbesproken onderwerp. Nog altijd werken in Nederland minder vrouwen dan mannen in topfuncties. ABN AMRO vindt het belangrijk dat de diversiteit van de samenleving ook zichtbaar is binnen de bank. De bank heeft als doelstelling in 2025 een top te hebben die voor 35 procent bestaat uit vrouwen. Zo bestaat de RvB momenteel uit drie vrouwelijke en vier mannelijke leden. En bestaat het management, eerste laag onder de RvB, voor 41 procent uit vrouwen. Wie zijn de vrouwen die in het topmanagement zitten?
Vrouw aan de top: Choy van der Hooft-Cheong
Daar sta je dan, aan de top. Hoe voelt het om hier staan? “Heel vertrouwd eigenlijk”, antwoordt Choy. “Je staat niet in je eentje ergens, maar met een team: we doen het samen. Dat is eigenlijk niet anders dan in mijn vorige banen. Je doet het samen en dat vind ik ook het mooie ervan.”
“Wat ik wel merk is dat mensen er soms anders naar kijken en heel veel waarde hechten aan wat je doet of zegt. Daar moet ik mij bewust van zijn, maar een baan aan de top maakt je niet anders. Ja, de verantwoordelijkheid is misschien groter. Dat maakt het juist nog belangrijker om te zorgen dat je de kennis en ervaring van collega’s binnen de bank gebruikt."
“Tegelijkertijd doe je het samen met je team en de vele collega’s om ons heen. Dat maakt het ook weer bekend terrein. De kern is: je doet het samen. Ik zie mijzelf niet als ‘Rolmodel’ met hoofdletters, maar wil graag een voorbeeld zijn en anderen stimuleren het beste uit zichzelf te halen. We praten binnen de bank over de cultuur die we willen bereiken, dan moet ik die zelf ook uitdragen.”
Choy had geen vooropgezet plan om in de RvB terecht te komen. Wel had zij het plan zich altijd voor de volle 100 procent ergens voor in te zetten om het optimale resultaat te behalen. “Dat heb ik van mijn ouders meegekregen en ik denk dat dit mij wel heeft gebracht naar waar ik nu sta. Die motivatie en de collega’s die mij de kans hebben gegeven of mij net dat duwtje in de rug hebben gegeven door te zeggen: ik denk dat jij het kan, ga het maar doen. Ook als ik het zelf nog wat spannend vond.”

Vrouwen aan de top: Choy van der Hooft-Cheong, Chief Commercial Officer Wealth Management en lid van de Raad van Bestuur van ABN AMRO
Equal pay is ons uitgangspunt
Vandaag de dag is het helaas nog steeds zo dat vrouwen minder worden betaald dan mannen en minder vaak een bestuursfunctie hebben. Hoe kijk jij hier tegenaan? “Bij ABN AMRO zijn we hier heel bewust mee bezig en hebben ook ‘equal pay’ als uitgangspunt. Vanuit de afdeling Diversity & Inclusion zijn er ook targets opgesteld die we heel serieus nemen”, zegt Choy. Volgens haar kun je doelen opstellen, maar moeten er ook praktische middelen worden ingezet om deze te kunnen bereiken. “Bijvoorbeeld bij vacatures ook echt ervoor zorgen dat er altijd vrouwelijke kandidaten op de lijst staan. Het is niet altijd eenvoudig de gestelde targets te halen. Soms duurt het wachten op een baan in de top lang. Er moet immers maar net een passende plek vrijkomen. En als een vrouwelijke collega elders een mooi aanbod krijgt, dan begin je weer met een achterstand.”
Belang van diversiteit aan de top
"Het is belangrijk dat we voldoende diversiteit hebben aan de top, maar ook in de rest van de organisatie. We zijn allemaal bekend met onderzoeken die aantonen dat een divers bedrijf beter presteert. Daar wil ik even van wegblijven; we vormen een onderdeel van de maatschappij en die is divers. Als we onze rol goed willen spelen, dan geldt dat ook voor ons als organisatie en de bedrijfswereld als geheel.” Dat is ook de reden waarom Choy onlangs de rol van voorzitter voor de stichting ‘Talent naar de top’, heeft aangenomen. “Diversiteit is ook leuk. Je leert van elkaar, het maakt je bewust van je eigen vooroordelen, maar het is van tijd tot tijd ook hard werken. Daar moet je in willen investeren.”
Je gaf eerder al aan dat je geen strak carrièreplan had. Hoe kijk je daar nu tegenaan? “Ik heb nog steeds geen strak plan’, antwoordt Choy. “Ik wil gewoon de dingen die ik doe, zo goed mogelijk doen. Tot nu toe zijn er altijd mooie kansen op mijn pad gekomen. Het is voor mij niet zozeer een pad met steile treden omhoog. Een pad kan glooiend zijn, kronkelen en allerlei richtingen opgaan. Dus wie weet wat er voorbij komt.”
Hoe vind je het eigenlijk dat we je een vrouw aan de top noemen? Of moeten we zeggen succesvolle vrouw in het bedrijfsleven, want alle vrouwen staan sowieso aan de top, wat jou betreft? “Zeg maar succesvolle vrouw in het bedrijfsleven. Ik ben één van velen en als het aan mij ligt komen er nog veel meer!”, reageert Choy. “In alle lagen en organisaties: bedrijven, besturen en overheid.”
Tot slot willen we je vragen je ogen te sluiten en je voor te stellen dat je een tijdmachine instapt. Je reist terug naar de tijd dat je een meisje van twaalf jaar oud was. Je ziet haar in haar slaapkamer voor de spiegel staan. Dit meisje kijkt naar zichzelf en denkt na over haar toekomst, over wat ze later zou willen worden. Nu je haar zo ziet staan, wat zou je tegen haar willen zeggen? “Doe je best, geloof in jezelf en vertrouw op anderen. Kies wat je graag wilt en wat je gelukkig maakt”, aldus Choy.
Lees meer uit de serie 'Vrouwen aan de top'
Kansenongelijkheid speelt wereldwijd een rol binnen de financiële dienstverlening. Dit zorgt er niet alleen voor dat met name vrouwen minder betrokken zijn bij bankieren en financiën, maar heeft ook een negatieve impact op de maatschappij en economie in het geheel. ABN AMRO zet zich in om financiële dienstverlening inclusief te maken. Volg de serie ‘Vrouwen aan de top’ en laat u inspireren door de verhalen van vrouwen die een topfunctie bekleden bij de bank.