Fraude herkennen

Heb ik te maken met een oplichter?
We vragen u bijvoorbeeld nooit om:
- uw
- uw pas op te sturen
- geld over te boeken
- via een link direct in te loggen in de ABN AMRO app of Internet Bankieren
- via een link in een e-mail of sms direct geld over te boeken
- software te installeren (zoals AnyDesk, TeamViewer en LogMeIn) waarmee wij op afstand uw computer, tablet of smartphone kunnen bedienen
- uw pas aan ons mee te geven als we bij uw langskomen
Wat oplichters vaak doen
Phishing (valse e-mail)
Bij phishing sturen oplichters je een e-mail of sms (smishing) die erg lijkt op een bericht van de bank, of van een bedrijf. Hier vraagt iemand je om op een link of bijlage te klikken. Je komt dan op een nepwebsite.
Fraude met betaalpassen
Bij fraude met betaalpassen word u gevraagd om uw betaalpas op te sturen. Doe dit nooit. Let ook goed op als u geld pint. Oplichters leiden u soms af en verwisselen dan snel uw pas.
Fraude via WhatsApp, Facebook en Marktplaats
Verkoopt u weleens iets online? Bijvoorbeeld op Marktplaats? Oplichters doen zich voor als koper en vragen u om u te identificeren. Zij sturen dan een nep-betaalverzoek via WhatsApp of een ander chatprogramma.
Links of bijlagen met virus
Boilerroomfraude
Bij boilerroomfraude wordt u telefonisch of per e-mail benaderd met een beleggingsvoorstel. De contactpersoon belooft snel rendement. Misschien levert deze eerste investering winst op. Maar al snel wordt u verleid om hoge bedragen in te leggen.
Factuurfraude

Oplichting via de telefoon
Oplichters kunnen u opbellen en doen dan alsof ze een medewerker van de bank zijn, of van een bekend bedrijf. Vaak doen ze dit nadat u eerder via een valse e-mail uw gegevens heeft ingevuld.

Twijfelt u of het fraude is?
Twijfelt u of u met fraude te maken heeft? Bel met Private Assistance via 020 - 343 43 43 (ma t/m vrij bereikbaar van 08.00 tot 21.00 en za van 9.00 tot 17.30).