Javascript is required

Fraude herkennen

Heb ik te maken met een oplichter?

gebruiken verschillende trucs om geld van u te stelen. Ze winnen vaak uw vertrouwen en verleiden u om persoonlijke gegevens te delen. Dit heet social engineering. Onthou dat oplichters altijd weer iets nieuws verzinnen. Regel uw bankzaken daarom verstandig en houd u altijd aan de 5 veiligheidsregels.

We vragen u bijvoorbeeld nooit om:

  • uw 
  • uw pas op te sturen
  • geld over te boeken 
  • via een link direct in te loggen in de ABN AMRO app of Internet Bankieren
  • via een link in een e-mail of sms direct geld over te boeken
  • software te installeren (zoals AnyDesk, TeamViewer en LogMeIn) waarmee wij op afstand uw computer, tablet of smartphone kunnen bedienen
  • uw pas aan ons mee te geven als we bij uw langskomen

Houdt u zich aan de 5 veiligheidsregels? Dan krijgt u bij phishing meestal uw geld terug

Wat oplichters vaak doen

Phishing (valse e-mail)

Bij phishing sturen oplichters je een e-mail of sms (smishing) die erg lijkt op een bericht van de bank, of van een bedrijf. Hier vraagt iemand je om op een link of bijlage te klikken. Je komt dan op een nepwebsite.

Fraude met betaalpassen

Bij fraude met betaalpassen word u gevraagd om uw betaalpas op te sturen. Doe dit nooit. Let ook goed op als u geld pint. Oplichters leiden u soms af en verwisselen dan snel uw pas.

Fraude via WhatsApp, Facebook en Marktplaats

Verkoopt u weleens iets online? Bijvoorbeeld op Marktplaats? Oplichters doen zich voor als koper en vragen u om u te identificeren. Zij sturen dan een nep-betaalverzoek via WhatsApp of een ander chatprogramma.

Links of bijlagen met virus

Als u klikt op een link of bijlage van een oplichter, kan hij uw computer besmetten met een virus (ook wel malware genoemd). Zo kunnen oplichters toegang krijgen tot uw bankzaken en uw geld.

Boilerroomfraude

Bij boilerroomfraude wordt u telefonisch of per e-mail benaderd met een beleggingsvoorstel. De contactpersoon belooft snel rendement. Misschien levert deze eerste investering winst op. Maar al snel wordt u verleid om hoge bedragen in te leggen.

Factuurfraude

Oplichters willen dat u geld overmaakt naar hun eigen rekeningnummers. Dit proberen ze op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door u 'namens een bekend bedrijf' een valse factuur te sturen.

Oplichting via de telefoon

Oplichters kunnen u opbellen en doen dan alsof ze een medewerker van de bank zijn, of van een bekend bedrijf. Vaak doen ze dit nadat u eerder via een valse e-mail uw gegevens heeft ingevuld.

Twijfelt u of het fraude is?

 blijven nieuwe vormen van fraude bedenken. Laat u hierdoor niet verrassen. Kijk voor alle beschrijvingen op veiligbankieren.nl of bekijk de meest recente fraudes op fraudehelpdesk.nl

Twijfelt u of u met fraude te maken heeft? Bel met Private Assistance via 020 - 343 43 43 (ma t/m vrij bereikbaar van 08.00 tot 21.00 en za van 9.00 tot 17.30).

Meer over veilig bankieren