'Goede tandartszorg begint met vertrouwen'

Voor tandarts en ondernemer Hardi Mirza is zorg pas zorg als het persoonlijk is. En begint goede zorg voor je gebit met vertrouwen. Het vertrouwen dat je geeft én krijgt. Hardi’s ambitie is om een werksfeer te creëren waar zowel medewerkers als patiënten zich thuis voelen.
‘Een tandarts moet in de kern dienstverlener zijn. Het moet iemand zijn die patiënten wil helpen. En de basis daarvan is vertrouwen. Daarom ben ik medicus geworden.
Na mijn afstuderen ben ik kort in loondienst geweest bij een tandartspraktijk. Ik kreeg toen al snel de mogelijkheid om een eigen praktijk te starten.
Ondernemerschap zie ik vooral als een manier om jezelf beter te leren kennen. En natuurlijk om verantwoordelijkheid te dragen. Eigenaar zijn van een praktijk is op zichzelf namelijk niet zo interessant. Ik ben dankbaar voor het werk dat ik doe en ik vind het gaaf om mensen te helpen.'
'Angst voor de tandarts bestaat niet'
'Ik krijg veel patiënten in mijn praktijk die al jaren niet meer naar een tandarts zijn geweest omdat ze bang zijn. Maar ik zeg altijd: “Angst voor de tandarts bestaat niet, het is vermijdingsgedrag”. Wie nooit naar de tandarts gaat, ontwikkelt een fobie.
Als je als patiënt het gevoel hebt dat er te weinig tijd voor je is en dat er niet naar je wordt geluisterd, durf je niet meer te gaan. Dat is jammer en dat wil ik voorkomen.
Daarom probeer ik allereerst een vertrouwensband op te bouwen met mijn patiënten. Dat begint al als een kind samen met de ouders voor het eerst mijn praktijk bezoekt. En als ik na een half jaar een patiënt al bij binnenkomst stralend zie glimlachen, geeft mij dat enorm veel voldoening.'
Financiële drempel
‘Ik zie dat steeds meer mensen moeite hebben om rond te komen. En niet naar de tandarts durven omdat ze bang zijn voor een hoge rekening,
Dat zijn niet alleen daklozen, maar ook ondernemers die verkeerde beslissingen hebben gemaakt. Zij komen in de financiële problemen, waardoor ze geen geld hebben voor een tandvleesbehandeling. Of voor het trekken van een tand.
Die mensen zitten dan dus thuis met pijn. En dat raakt me. Want hun zelfvertrouwen raakt daardoor zo beschadigd dat ze niet eens naar buiten durven. En dus ook niet kunnen doorpakken.’
Maatschappelijke initiatieven
‘Omdat ik graag maatschappelijk betrokken blijf, doen we vanuit onze praktijk maandelijks mee aan initiatieven om mensen gratis te behandelen. Zoals de landelijke tandartsdag.
Rotterdammers die zelf geen consult kunnen betalen, bieden we die dag een tandartsbehandeling aan. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als meer tandartspraktijken hieraan meedoen.’
Single visit situations
‘Het doel is om mensen met dringende pijnklachten of gebitsproblemen kosteloos te behandelen. Het gaat dan om zogenaamde ‘single visit situations’. Dus spoedeisende gevallen en pijnlijke vullingen.
Hiermee helpen we een groot aantal mensen in armoede van hun klachten af. Tegelijkertijd vragen we ook aandacht voor het groeiende maatschappelijk probleem dat veel mensen geen tandartsbehandeling kunnen betalen.’
Extra inloopdagen
‘De gratis behandeldagen zijn altijd volgeboekt, waardoor niet iedereen aan de beurt komt. Om extra mensen te kunnen helpen, houden we daarom extra inloopdagen.
Een aantal van deze mensen krijgt, als dat nodig is, later alsnog een vervolgbehandeling. Als zij onder bewind staan, sturen we het behandelplan naar de bewindvoerder. Die probeert dan geld vrij te maken voor de noodzakelijke behandelingen. Het gaat dan telkens over behandelingen die eigenlijk niet uitgesteld moeten worden.
Voor mensen in armoede zou er een blijvende oplossing moeten komen, op landelijk of gemeentelijk niveau. Dit kan door basis-mondzorg op te nemen in de basisverzekering. Of door te regelen dat mensen in armoede altijd hun tandartsverzekering kunnen behouden.’
Opschaling van de zorg
‘De zorg wordt steeds verder gestandaardiseerd, en daardoor ook onpersoonlijker. Want als je telkens door een andere tandarts wordt geholpen, is het moeilijker een band op te bouwen met elkaar dan wanneer je altijd dezelfde behandelaar hebt. De meeste mensen gaan toch niet voor niets altijd naar dezelfde kapper?’
Marktwerking van overheid
‘Daarnaast heb je de marktwerking van de overheid. We worden ondergesneeuwd met administratieve taken: ik ben maar 20 tot 30 procent van de tijd bezig met behandelen. De rest van mijn tijd gaat op aan verhalen uittikken en mezelf juridisch indekken.
Door de marktwerking komen steeds meer tandartspraktijken in handen van ketens. Dat snap ik uit het oog van efficiëntie: het is slim om de administratie en het ondersteunend personeel te delen. Maar hoe groter een organisatie, hoe groter de kans dat de zorg onpersoonlijker wordt.’
Impact van ketenvorming
‘Natuurlijk moet een tandartspraktijk winst maken om bestaansrecht te hebben. Maar bij ketens zijn patiënten nummertjes op een Excelsheet. En als behandelaar ben je een soort legkip.
Misschien denk je: bij zo’n keten word ik tenminste niet ondergesneeuwd met administratieve taken, werk ik van 9 tot 5 en heb ik geen hoofdpijn meer. Maar onregelmatige tijden en overwerken horen bij ons vak.
Soms neem je je werk nou eenmaal mee naar huis. Dan vraag je je thuis op de bank nog af hoe het met een patiënt gaat. Dát is zorg.’
Eigen praktijk starten
‘Wat een mogelijke oplossing is? Je eigen praktijk starten, alleen of met 1 of 2 andere praktijkhouders. Ik denk dat élke zorgverlener dat kan, met de juiste begeleiding.’
Tekort aan tandartsen?
'Ik geloof niet dat er een tekort is aan tandartsen. Ik denk wel dat er een ‘mismatch’ is tussen vraag en aanbod. Iedereen zit in Amsterdam of Rotterdam. Terwijl er bijvoorbeeld in Zeewolde of Pernis geen tandartsen te vinden zijn.
Het is heel moeilijk om tandartsen naar een locatie buiten de Randstad te krijgen. Mijn visie is dat elke tandarts een eigen kliniek moet hebben. Dan is het voor een tandarts aantrekkelijker naar Drenthe of Limburg te gaan.'
Tips voor startende tandartsen
Ga kilometers maken: vind een goede werkplek om ervaring op te bouwen. Vandaaruit kun je ontdekken hoe je mensen op jouw manier kunt helpen.
Ontwikkel je eigen stijl: iedere tandarts heeft een eigen manier van werken waar die zich prettig bij voelt. Je patiënten zullen dat waarderen.
Zorg voor zelfinzicht: weet wat je wel en wat je niet kunt. Realiseer je dat je als net afgestudeerde niet de ervaring hebt om alle soorten behandelingen goed te kunnen doen. Waar ligt jouw expertise en waarin kun je je nog ontwikkelen?
Pak de kansen die voorbijkomen: als je kennis opdoet over ondernemen en de juiste begeleiding vindt, dan gaat het je lukken om voor jezelf te beginnen.
Trek je eigen kar: laat je niet ondersneeuwen door hoge piefen die je vertellen wat je allemaal moet doen en declareren.
Tandarts Hardi Mirza
“Zorg is pas zorg als het persoonlijk is" aldus Hardi Mirza, tandarts en ondernemer. Zijn ambitie is dan ook om een werksfeer te maken waar zowel medewerkers als patiënten zich thuis voelen.
Benieuwd hoe hij dat doet? En waarom deze tandarts is gaan ondernemen? Tipje van de sluier: “Het geeft je de kans jezelf beter te ontwikkelen." Bekijk onze video.