Javascript is required

Tips voor zzp'ers die een webshop willen starten

Een webwinkel kan bijdragen aan je zakelijke succes. Het is een goede manier om je klanten te helpen, nieuwe klanten te krijgen en om meer omzet te halen. Let op deze aandachtspunten.

Welke voordelen heeft een webwinkel voor je bedrijf? Een webshop kun je vanuit huis beheren, een echt winkel- of bedrijfspand is niet nodig. Een webwinkel is 24/7 open, dus je klanten kunnen altijd bij je terecht. Je kunt met een webwinkel makkelijk je aanbod uitbreiden. En je kunt ook klanten uit het buitenland krijgen. 

Zorg dat de basis op orde is

  • Bedenk en registreer een domeinnaam
  • Bouw een site en richt die in
  • Zorg ervoor dat de gegevens van je klanten op je site veilig zijn voor diefstal of verlies. Daarbij moet je je houden aan de wet Koop op afstand. Daarin staat dat je op je website de identiteit van je bedrijf duidelijk moet weergeven. Dit betekent dat jouw klanten moeten weten wie je bent.
  • Zet je adresgegevens en je KvK-nummer en btw-nummer op je site.
  • Vermeld de prijs, kenmerken van elk product, betalingswijze en levering, maar ook je omgaat met cookies.
  • Stel algemene voorwaarden op. Hierin zet je informatie zoals betaling, levertijd, bedenktermijn, garantie en geschillen, waarmee je klant akkoord gaat bij een aankoop.

Maak versturen en retour eenvoudig

Wanneer je net begint, kun je je producten nog zelf inpakken en opsturen. Krijg je meer bestellingen? Dan is het handig om een contract af te sluiten met een pakketdienst. Dat is vaak goedkoper dan steeds losse opdrachten. In de wet staat dat je een duidelijk en goed georganiseerd retourproces moet hebben. Hiermee laat je je klanten zien dat ze niet vastzitten aan hun aankoop. Het is dus ook klantvriendelijk om je regels voor retourzendingen goed te regelen. Dit kan ervoor zorgen dat een twijfelende bezoeker tóch die ene aankoop doet. Denk aan gratis retourneren vanaf een bepaald bedrag en het meesturen van een retourlabel.

Zorg dat je de voorraden goed kan beheren

Hoeveel producten heb je nog in voorraad? Als je dit goed regelt, heb je meer omzet, maximale winst, hogere klanttevredenheid en loyale klanten. Je kunt je voorraden handmatig beheren in spreadsheets, maar het is slimmer om een voorraadsysteem te koppelen aan je webwinkelsoftware. Dit geldt ook voor het contact met je klanten. Een koppeling met een Customer Relationship Management (CRM) tool bespaart je tijd én geld. Vraag je webbouwer naar de mogelijkheden.

Meet en analyseer je bezoekers

Door webstatistieken in bijvoorbeeld Google Analytics te meten en te analyseren, kun je je webshop optimaliseren. Je krijgt inzicht in het gedrag van je bezoekers en kunt op basis daarvan verbeteringen doorvoeren. Zo kun je bijvoorbeeld producten die goed lopen of veel bekeken worden meer centraal stellen. Zoektermen waarop je gevonden wordt, kun je vaker gebruiken om nog meer bezoekers naar je website te krijgen. Zie je dat je veel verkeer krijgt via social media? Dan kun je meer aandacht besteden aan je zichtbaarheid op die sites. Ook kun je onderzoeken waar mensen in hun aankoopproces afhaken. Door de resultaten te meten en te analyseren, kun je bijsturen. Dan zul je uiteindelijk meer verkopen via je webwinkel en dat draagt bij aan je zakelijk succes.

Tags

Kennisartikel
Starten als zzp'er

Zakelijke rekening 3 maanden gratis

Als beginnend ondernemer is een zakelijke rekening onmisbaar. Als starter krijg je bij ons nu extra voordeel. Vraag een betaalpakket bij ons aan en krijg de eerste 3 maanden gratis!

Tools voor een vliegende start

Met onze handige starterstools heb je alles in huis om goed van start te gaan als zzp'er. Bereken bijvoorbeeld hoeveel je als (parttime) ondernemer netto overhoudt aan het eind van de maand.