Onze diepgaande sectorkennis is de sleutel tot succes

Bij ABN AMRO speelt kennis over sectoren een belangrijke rol. Maar wat betekent dat precies? Hoe kunnen we met deze kennis onze klanten beter bedienen en welke trends moeten ondernemers in de gaten houden? Margot Potman, hoofd Sector Expertise bij ABN AMRO, vertelt welke bijdrage haar team levert in kennisdeling. Zowel aan klanten als aan collega’s.
Wat is zo belangrijk aan kennis over sectoren?
“We zien dat klanten bij het maken van impactvolle beslissingen over hun onderneming graag ook willen weten wat er in hun sector gebeurd. Wat zijn de trends, waar beweegt die naartoe en welke keuzes zijn dan voor mijn onderneming logisch om te maken. Wat ons sector experts uniek maakt, is de combinatie van onafhankelijk economisch onderzoek en inzichten uit de markt. Onze experts doen onderzoek en hebben direct contact met klanten en brancheverenigingen. Door theoretische beleidsimpact te analyseren en te vertalen naar praktische uitdagingen voor ondernemers, krijg je een dynamische wisselwerking tussen theorie en praktijk. Met deze uitgebreide ‘kennisbank’ kunnen we onze klanten persoonlijk en relevant advies geven.
We hebben de sectorkennis en een groot netwerk gewoon in huis
We delen onze kennis met onze klanten. Daarnaast hebben we een uitgebreid netwerk opgebouwd met contacten in verschillende sectoren. Onze klantadviseurs zijn gespecialiseerd in specifieke sectoren. Dit betekent dat ze veel kennis hebben van de markten waarin onze klanten actief zijn. Dit leidt tot veel beter en relevanter advies. De uitdagingen voor een bouwbedrijf zijn heel anders dan die voor een fashion retailer, en onze adviseurs zijn getraind om deze nuances te begrijpen.
Hoe kunnen onze klanten van deze sectorkennis profiteren?
We organiseren rondetafelsessies over trends, ontwikkelingen en nieuwe regelgeving. Zo doen zij niet alleen kennis op, maar kunnen zij ook netwerken met collega-ondernemers die tegen dezelfde uitdagingen aanlopen. Onze adviseurs worden continu getraind om strategisch met ondernemers te kunnen sparren en hen te ondersteunen bij duurzaamheidsdoelstellingen.
Denk bijvoorbeeld aan de voorbereiding op de nieuwe duurzaamheidsverslagleggingseisen. Voor boekjaar 2024 moeten grote bedrijven aangeven welke impact het klimaat heeft op de mens en maatschappij. We zijn er trots op dat wij onze klanten hier tijdig op hebben voorbereid, zodat ze niet voor verrassingen komen te staan.
Welke trends moeten ondernemers in de gaten houden?
Er zijn een paar sector overstijgende trends die elke ondernemer moet volgen. De krappe arbeidsmarkt is een groot probleem in Nederland en zal door vergrijzing niet snel verdwijnen. Daarnaast is de opkomst van Generatieve AI een trend die bedrijfsmodellen en klantvragen kan veranderen. Ook klimaatverandering blijft een belangrijk thema. Ondernemers moeten zich voorbereiden op nieuwe regelgeving en mogelijkheden tot CO2-reductie onderzoeken. Stilzitten is geen optie meer.
Blijf op de hoogte van trends en ontwikkelingen die van impact zijn op je bedrijf. Of het nu gaat om personeelsuitdagingen, technologische innovaties of duurzaamheid, wij staan klaar om je te ondersteunen. Wij zetten ons ervoor in om naast de ondernemer te staan, met als doel niet alleen financiële bestendigheid te waarborgen maar ook een betere toekomst te creëren voor de volgende generaties.