Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Informatie en tips voor verenigingen en stichtingen

We willen graag dat je altijd veilig je bankzaken kunt doen. Dit doen we door actuele en juiste informatie over onze klanten te verzamelen. Dit zijn we verplicht volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft).

Op basis van Nederlandse en buitenlandse wetgeving  moeten we klanten beoordelen op mogelijke witwaspraktijken, financiering van terrorisme, en schendingen van (internationale) sancties. Banken zijn wettelijk verplicht om ongebruikelijke transacties te melden aan de Financial Intelligence Unit (FIU). We zorgen ervoor dat de informatie die we vragen in verhouding staat tot de eventuele risico’s.

Voor non-profitorganisaties (NPO's) kunnen we bepaalde informatie en documenten opvragen. We leggen graag uit wat dit betekent en hoe we je hierbij kunnen helpen.

Beoordeling van risico's

Zo werkt het

We kijken naar de kans dat een non-profitorganisatie (NPO) betrokken is bij witwaspraktijken of de financiering van terrorisme. Dit wegen we af tegen de mogelijke gevolgen. Hierbij houden we rekening met onze rol om toegang te verlenen tot het financiële systeem. Uitsluiting willen we zo veel mogelijk voorkomen. 

Dit zijn de momenten waarop we klanten beoordelen op bepaalde risico's: 

  1. Bij het openen van een nieuwe rekening.
  2. Als er iets gebeurt, waardoor opnnieuw een beoordeling nodig is. Bijv. bij als een NPO slecht in het nieuws komt. 
  3. Periodieke beoordeling: dit hangt af van de risico’s die bij eerdere beoordelingen zijn vastgesteld.
Jouw rechten en plichten

We moeten voldoen aan Nederlandse en buitenlandse wetgeving over witwassen, het financieren van terrorisme en sancties. Je bent daarom verplicht om vragen hierover te beantwoorden. Dit zijn je rechten en plichten:

  • Je bent verplicht om je te identificeren met een geldig identiteitsbewijs. 
  • Je communiceert met ons alleen in het Nederlands of het Engels.
  • Je kunt een klacht indienen over diensten, die we hebben geleverd.
  • Je mag je relatie met ons op elk moment beëindigen. Dit kan alleen als er geen kredieten, lease- of andere contracten zijn met een vaste looptijd.
Documenten voor de risicobeoordeling

Als we een risicobeoordeling maken, kunnen we documenten aan je vragen. Hieronder noemen we er een aantal, maar deze lijst is niet compleet. 

 

Nieuwe organisaties beschikken misschien nog niet over al deze documenten. Het hangt van de situatie af welke we aan je vragen. Bijvoorbeeld halfjaarlijkse cijfers, budgetten, structuur van de administratie.

Pas opgerichte stichtingen

Stichtingen die net zijn opgericht, kunnen natuurlijk nog geen cijfers en activiteiten laten zien. 

Voor deze stichtingen is het van belang om het volgende te overwegen:

  • Bestaat het bestuur uit minimaal 2 leden? We vinden 3 bestuursleden nog beter. 
  • Ben je je voldoende bewust van eventuele risico’s van het land of de landen waarin de stichting actief is? Hoe denk je deze risico’s te verkleinen? En hoe ga je er bijvoorbeeld voor zorgen dat het opgehaalde geld goed terecht komt? 
  • Zijn er tegenpartijen? Zo ja, wie zijn dat? Werkt de stichting samen met grotere organisaties, die goed staan aangeschreven?
  • Welke maatregelen heeft de stichting genomen om de donoren te achterhalen?
Mogelijke risicofactoren

In het blok hieronder zie je een opsomming van mogelijke risicofactoren voor NPO's.

Vormt een of meer van deze factoren een risico voor jouw NPO? Dat betekent nog niet dat jouw NPO ook echt betrokken is bij financiële criminaliteit. Over elk van deze risicofactoren kunnen we wel aanvullende vragen stellen. Jouw antwoorden helpen ons om beter de kans op witwassen of het financieren van terrorisme te beoordelen.

De uiteindelijke risicobeoordeling geeft een indicatie van het risiconiveau. Dit is niet alleen de optelsom van de verschillende antwoorden. Ook kijken we naar de samenhang en logica tussen de verschillende risicofactoren.

Beoordeling van risico's

Zo werkt het

We kijken naar de kans dat een non-profitorganisatie (NPO) betrokken is bij witwaspraktijken of de financiering van terrorisme. Dit wegen we af tegen de mogelijke gevolgen. Hierbij houden we rekening met onze rol om toegang te verlenen tot het financiële systeem. Uitsluiting willen we zo veel mogelijk voorkomen. 

Dit zijn de momenten waarop we klanten beoordelen op bepaalde risico's: 

  1. Bij het openen van een nieuwe rekening.
  2. Als er iets gebeurt, waardoor opnnieuw een beoordeling nodig is. Bijv. bij als een NPO slecht in het nieuws komt. 
  3. Periodieke beoordeling: dit hangt af van de risico’s die bij eerdere beoordelingen zijn vastgesteld.

Jouw rechten en plichten

We moeten voldoen aan Nederlandse en buitenlandse wetgeving over witwassen, het financieren van terrorisme en sancties. Je bent daarom verplicht om vragen hierover te beantwoorden. Dit zijn je rechten en plichten:

  • Je bent verplicht om je te identificeren met een geldig identiteitsbewijs. 
  • Je communiceert met ons alleen in het Nederlands of het Engels.
  • Je kunt een klacht indienen over diensten, die we hebben geleverd.
  • Je mag je relatie met ons op elk moment beëindigen. Dit kan alleen als er geen kredieten, lease- of andere contracten zijn met een vaste looptijd.

Documenten voor de risicobeoordeling

Als we een risicobeoordeling maken, kunnen we documenten aan je vragen. Hieronder noemen we er een aantal, maar deze lijst is niet compleet. 

 

Nieuwe organisaties beschikken misschien nog niet over al deze documenten. Het hangt van de situatie af welke we aan je vragen. Bijvoorbeeld halfjaarlijkse cijfers, budgetten, structuur van de administratie.

Pas opgerichte stichtingen

Stichtingen die net zijn opgericht, kunnen natuurlijk nog geen cijfers en activiteiten laten zien. 

Voor deze stichtingen is het van belang om het volgende te overwegen:

  • Bestaat het bestuur uit minimaal 2 leden? We vinden 3 bestuursleden nog beter. 
  • Ben je je voldoende bewust van eventuele risico’s van het land of de landen waarin de stichting actief is? Hoe denk je deze risico’s te verkleinen? En hoe ga je er bijvoorbeeld voor zorgen dat het opgehaalde geld goed terecht komt? 
  • Zijn er tegenpartijen? Zo ja, wie zijn dat? Werkt de stichting samen met grotere organisaties, die goed staan aangeschreven?
  • Welke maatregelen heeft de stichting genomen om de donoren te achterhalen?

Mogelijke risicofactoren

In het blok hieronder zie je een opsomming van mogelijke risicofactoren voor NPO's.

Vormt een of meer van deze factoren een risico voor jouw NPO? Dat betekent nog niet dat jouw NPO ook echt betrokken is bij financiële criminaliteit. Over elk van deze risicofactoren kunnen we wel aanvullende vragen stellen. Jouw antwoorden helpen ons om beter de kans op witwassen of het financieren van terrorisme te beoordelen.

De uiteindelijke risicobeoordeling geeft een indicatie van het risiconiveau. Dit is niet alleen de optelsom van de verschillende antwoorden. Ook kijken we naar de samenhang en logica tussen de verschillende risicofactoren.

Mogelijke risicofactoren

We houden we rekening met landen die kwetsbaarder zijn voor financiële criminaliteit, zoals witwaspraktijken en terrorismefinanciering. Deze landen staan vaak op lijsten van hoogrisicolanden, opgesteld door de Europese Commissie of de Financial Action Task Force (FATF) .

We bekijken of je organisatie geregistreerd is in of opereert vanuit het buitenland. Relaties met buitenlandse banken, bestuursleden die in het buitenland wonen, en internationale transacties maken deel uit van onze beoordeling. Daarnaast moet we ons houden aan internationale sanctiewetgeving en toezicht houden op eventuele schendingen. 

Belangrijke overwegingen:

  • Heeft de naam van je organisatie een verwijzing naar een land met een hoog risico of sancties? Dit kan waarschuwingssignalen veroorzaken bij ons en bij correspondentbanken.
  • Komt je financiering uit landen met conflicten, hoogrisicolanden, of landen met sancties? De Europese Commissie en de Financial Action Task Force (FATF) hebben lijsten van hoogrisicolanden
  • Geef aan welke maatregelen je neemt om te voorkomen dat financiering uit illegale bronnen komt.
  • Financier je activiteiten in gebieden met conflicten, hoogrisicolanden, of landen met sancties? Welke stappen heb je genomen om de risico's in deze gebieden te beperken?
  • Neem je diensten af van partijen uit risicolanden of -gebieden? Of van partijen uit landen/gebieden waarvoor sancties gelden?
  • Zijn je begunstigden, directieleden of medewerkers afkomstig uit gebieden die onder controle staan van terroristische groeperingen?
  • Als je organisatie buitenlandse elementen heeft, waarom wil je een bankrelatie aangaan met ABN AMRO in Nederland?

Het is belangrijk voor ons dat we inzicht hebben in de activiteiten van NPO's. Sommige activiteiten kunnen kwetsbaar zijn voor witwaspraktijken of terrorismefinanciering. Dit komt vooral voor als er veel contant geld bij betrokken is. Maar bijvoorbeeld ook als er financiering naar promotiedrukwerk gaat binnen conflictgebieden.

Belangrijke overwegingen: 

  • Is er een sterke samenhang tussen je missie en je activiteiten? Dit is een cruciale factor. Organisaties zoals het CBF (Centraal Bureau Fondsenwerving) bieden  hulpmiddelen aan om deze samenhang te verbeteren. 
  • Heb je bewijs van je activiteiten, zoals een jaarverslag? Kwaliteitsrapportages en een goede staat van dienst helpen bij onze beoordeling. Maak je ervaringen zichtbaar via medialinks, projectsamenvattingen, referenties en korte case-omschrijvingen.
  • Ben je online aanwezig, bijvoorbeeld op sociale media of via een website? We begrijpen dat organisaties die vooral met vrijwilligers werken minder middelen hebben voor websites en rapporten. Sommige NPO’s die zich richten op mensenrechten in autoritaire regimes blijven bewust onder de radar.
  • Hoelang is je organisatie al actief? Wat zijn je (verwachte) omzet, inkomstenbronnen en wie zijn je begunstigden? Zorg ervoor dat er logica en samenhang is met je activiteiten.
  • Heeft je organisatie of een partner, begunstigde, of bestuurslid negatieve media-aandacht gehad? Wees transparant en geef achtergrondinformatie. Verberg het niet, maar bespreek het en wees proactief.

We hechten veel waarde aan transparantie binnen de organisatiestructuur van non-profitorganisaties (NPO's). Dit helpt om risico's zoals witwaspraktijken en het financieren van terrorisme te verkleinen. Het CBF heeft richtlijnen (zie pagina 15 'Toelichting op de normen') over risicofactoren die bij het besturen van NPO’s in overweging moeten worden genomen.

Stichting

Als de NPO een stichting is, moet deze staan ingeschreven bij KVK (Kamer van Koophandel). Het deponeren van een jaarrekening is niet wettelijk verplicht. Maar het draagt wel bij aan meer transparantie. Een stichting heeft meestal een bestuur van verschillende privépersonen. Als er slechts één bestuurslid is, kan dit een hoger risico op misbruik betekenen. Want die persoon heeft dan de volledige zeggenschap. Een stichting mag een bedrijf voeren, maar moet de winst daarvan toewijzen aan het doel van de stichting. Het bestuur is vrijwillig en ontvangt geen financiële vergoeding.

Politiek prominent persoon

Is een van je medewerkers of bestuurslden een politiek prominent persoon (PEP)? Dan kan dit bij de risicobeoordeling leiden tot aanvullende vragen. PEP’s worden beschouwd als privépersonen met een verhoogd risico op witwassen, corruptie en verduistering. Zij zouden de NPO op een oneigenlijke manier kunnen gebruiken.

Belangrijke overwegingen:

  • Is er een heldere organisatiestructuur? Zorg voor een organigram en een overzicht van de verantwoordelijkheden van verschillende partijen. Laat zien hoe de rol van directeur gescheiden is van de financiën.
  • Zijn de meeste commissarissen onafhankelijk en ingezetenen van Nederland? Dit is belangrijk, want een grote afstand tot de dagelijkse activiteiten kan het moeilijker maken om risico’s tijdig te signaleren en aan te pakken.
  • Zijn er drie of meer bestuursleden? Zorg voor gelijke betrokkenheid en zeggenschap, zodat niet één bestuurslid de besluitvorming kan domineren.
  • Is een van je medewerkers of directieleden een PEP? De Belastingdienst biedt een handig overzicht om PEP's te definiëren. Let op: bij de risicobeoordeling kunnen er aanvullende vragen zijn voor familieleden of naaste medewerkers van een PEP. 
  • Heeft de PEP zeggenschap over de transacties van de NPO?
  • Wordt de NPO ontbonden? In de statuten of het handvest moet duidelijk staan dat de financiële middelen dan naar een NPO met een vergelijkbaar doel gaan.

De UBO is de persoon die uiteindelijk eigenaar is van of zeggenschap heeft over de NPO. De Financial Action Task Force (FATF) definieert dit als de natuurlijke persoon die de effectieve controle heeft over een klant of namens wie een transactie wordt uitgevoerd.
Voor Nederlandse stichtingen, verenigingen, organisaties en coöperaties gelden de volgende definities.

Eigendom en Zeggenschap:

  • Een privépersoon met meer dan 25% eigendomsbelang in de rechtspersoon.
  • Een privépersoon met meer dan 25% stemrecht voor statutenwijzigingen.

Feitelijke Zeggenschap: een privépersoon die de strategische besluitvorming beïnvloedt, zoals de voorzitter, secretaris, of penningmeester.

Geen Duidelijke UBO: 

  • Zijn bovenstaande situaties niet van toepassing of is er geen vermoeden is van een UBO? Dan worden alle bestuurders van de entiteit als UBO beschouwd.
  • Bij twijfel over wie de UBO is, worden alle bestuurders als UBO's aangemerkt.

Belangrijke overwegingen:

  • Is het duidelijk wie de UBO van je NPO is? Vergeet niet dat je deze informatie ook moet doorgeven aan de Kamer van Koophandel.

  • Is de UBO van de NPO ook een PEP ? Zorg ervoor dat de fondsen van deze UBO afkomstig zijn uit een geloofwaardige, legitieme bron.
  • De volgende gegevens over de UBO is vereist: voor- en achternaam, geboortedatum en land waar de UBO woont.  

De fondsen en transacties van je NPO moeten passen bij de missie van de organisatie. Veelvuldige internationale transacties, negatieve media-aandacht of inconsistente financiering kunnen vragen oproepen tijdens de risicobeoordeling.

Zorg dat je weet dat de verstrekte fondsen, goederen of activiteiten de begunstigden hebben bereikt. Dit doe je duidelijke rapportage aan de Nederlandse organisatie met goede controlemaatregelen (checks-and-balances).

Transacties worden soms geblokkeerd of vertraagd. Dit gebeurt als er sprake is van een onduidelijke omschrijving van de transactie of onvolledige informatie. Maar ook bij verzoeken om extra informatie van de correspondentbank (vaak een buitenlandse bank).

Houd rekening met onderstaande punten.

  • Welke transacties verwacht je te doen? Geef duidelijke uitleg over de verschillende soorten transacties die je gaat uitvoeren.
  • Kun je aantonen dat je transacties logisch voortvloeien uit je activiteiten? Zorg voor bewijsmateriaal zoals ontvangstbewijzen, offertes en facturen.  Als je een nieuwe organisatie bent, leg dan uit hoe je met transacties omgaat.
  • Heb je inzicht in waar je fondsen vandaan komen en wie de uiteindelijke begunstigden zijn? Geef voorbeelden van de hulpverleningsketen in risicogebieden. Leg ook uit hoe je verantwoording en transparantie waarborgt.
  • Kun je de relatie tussen je financieringsbron, type organisatie en activiteiten verklaren? Zorg voor een duidelijk verband tussen deze elementen. Als dit lastig te begrijpen is, overweeg dan voorbeelden van gevestigde NPO’s of praktijkvoorbeelden.
  • Ontvang je financiering van religieuze instellingen of Politiek Prominente Personen (PEP's)? Dit is vooral belangrijk voor je grootste donoren, niet voor kleinere bijdragen.
  • Gebruik je online crowdfunding? Zorg ervoor dat het platform een vergunning heeft van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Is er een vergunning nodig, maar heeft het platform deze nog niet? Dan wachten we met het openen van een bankrekening tot het voldoet aan de wettelijke eisen.
  • Vooral kleinere organisaties met vrijwilligers werken soms met onregelmatige financieringsbronnen. Stel ons hiervan op de hoogte en maak je intenties en financieringstermijnen duidelijk.

Handige informatie en links

Wetgeving

Een overzicht van verschillende richtlijnen en wetten die gaan over witwaspraktijken, terrorismefinanciering en (internationale) sancties: 

  • De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme: Wwft
  • Richtlijn (EU) 2015/849 inzake de voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld of de financiering van terrorisme, gewijzigd door Richtlijn (EU) 2018/843 
  • De supranationale risicobeoordeling van de EU op ML en TF (2019) 
  • De Nederlandse Nationale Risicobeoordeling op ML (2019) 
  • De Nederlandse Nationale Risicobeoordeling op TF (2019) 
  • DNB-richtlijn inzake de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en de Sanctiewet (2019) 
  • Good Practice DNB: Fiscale integriteitsrisico’s bij klanten van banken (2019) 
  • DNB: Good practice Bestrijden corruptie (2014) 
  • Ministerie van Financiën Leidraad bij de Wwft (2020) 
  • Aanbevelingen en leidraden FATF 
  • Herziene richtlijnen EBA betreffende ML/TF-risicofactoren (2020)

Handige informatie en links

Wetgeving

Een overzicht van verschillende richtlijnen en wetten die gaan over witwaspraktijken, terrorismefinanciering en (internationale) sancties: 

  • De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme: Wwft
  • Richtlijn (EU) 2015/849 inzake de voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld of de financiering van terrorisme, gewijzigd door Richtlijn (EU) 2018/843 
  • De supranationale risicobeoordeling van de EU op ML en TF (2019) 
  • De Nederlandse Nationale Risicobeoordeling op ML (2019) 
  • De Nederlandse Nationale Risicobeoordeling op TF (2019) 
  • DNB-richtlijn inzake de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme en de Sanctiewet (2019) 
  • Good Practice DNB: Fiscale integriteitsrisico’s bij klanten van banken (2019) 
  • DNB: Good practice Bestrijden corruptie (2014) 
  • Ministerie van Financiën Leidraad bij de Wwft (2020) 
  • Aanbevelingen en leidraden FATF 
  • Herziene richtlijnen EBA betreffende ML/TF-risicofactoren (2020)