Uitstraling nieuwe warehouse past bij klanten VTS Transport

Het gloednieuwe fraaie warehouse van VTS Transport in Boxmeer trekt bekijks vanaf de weg: dit is niet een standaard doos met in het oog springende rijen laad- en losdocks. Joost Hafmans, DGA van VTS: ‘De architectuur en uitstraling, ook ín het pand terug te zien, is met zorg uitgekozen, zodat het past bij de nichemarkt waarin we werken: farmaceutische en medische bedrijven. Zodra je dit nieuwe warehouse binnenloopt krijg je een gevoel bij dit bedrijf en waar wij voor staan.’
VTS Transport rijdt in heel Europa. Het is een middelgrote onderneming (ruim 200 werknemers), met de sfeer van een familiebedrijf (grote betrokkenheid en de focus op lange termijnrelaties) en de professionaliteit van een multinational (state of the art Informatie Technologie, hoge specialisatie, veel aandacht voor logistieke kwaliteit, service en veiligheid). Geen slechte combi. Sinds 2010, het jaar waarin Joost Hafmans DGA werd, is de omzet met een factor 2,5 gestegen. Hafmans (ooit bij VTS begonnen in 1991) bouwde voort op het werk van Herman Verdijk, de vorige eigenaar die in 1988 de allereerste farmaceutische klant binnenhaalde. Dat was zeven jaar nadat hij met één vrachtwagen zijn onderneming was begonnen. Anno 2018 is die eerste farma-klant er nog steeds (althans de rechtsopvolger: MSD Animal Health). En daar zijn veel grote farmaceutische bedrijven bij gekomen, onder meer Abbott, Zoetis, Johnson Johnson, Sekisui, Pfizer en Mylan.
Good Distribution Practices
Patrick Esselaar: ‘Een paar cijfers: het nieuwe warehouse heeft 26.000 palletplaatsen en telt 15.000 vierkante meter, waarvan 3.000 meter koelcel is met temperaturen tussen de 2 en 8 graden Celsius. In de diepvriescel, min 40 tot min 20 graden Celsius, passen 1200 europallets en is daarmee de grootste van Nederland, misschien wel van Noord Europa. De rest van het nieuwe warehouse heeft een temperatuur van tussen de 15 en 25 graden Celsius. Sinds de Europese richtlijnen voor Good Distribution Practices zijn veranderd, mogen farmaceutische producten die tussen de 15 en 25 graden bewaard en getransporteerd moeten worden, niet meer in warehouses en koeltrailers voor 2-8 graden producten. Vroeger mocht dat wel, maar volgens de nieuwe GDP-richtlijnen is dat te koud. Door die veranderde richtlijn is iedereen gaan conditioneren op 15 tot 25 graden, de markt werd een stuk groter, en daar waren wij op voorbereid. We hebben koeltrailers die op twee verschillende temperaturen producten kunnen vervoeren.’
Ministerie van Volksgezondheid heeft het nieuwe VTS-warehouse goedgekeurd voor opslag van medicijnen. Daarnaast is het in de farma-logistiek gebruikelijk dat sommige opdrachtgevers hun eigen kwaliteit-audits doen van nieuwe warehouses. Dat gebeurt bij VTS ook.
Invloed van Brexit
VTS rijdt op tal van Europese bestemmingen, en haalt 15% van de omzet uit transport op Engeland. Welke invloed heeft de Brexit op de toekomstige bedrijfsvoering?
Hafmans: ‘Er kunnen bij de douane wachtrijen gaan ontstaan, het documentair verkeer rondom vrachten kan omslachtiger worden. Dat werkt allemaal kosten verhogend. Als ik vlees en vis zou rijden, dan zou ik overwegen te stoppen met vervoer op Engeland. Daar is de marge op de producten zodanig dat het voor transporteurs moeilijker is stijgende kosten in de tarieven te versleutelen. Ik verwacht dat wij onze tarieven daarop wél kunnen aanpassen. De marges in de farma zijn daar ruim genoeg voor. Ik denk dat van de totale kosten van een farma-product, ongeveer 1,3 procent naar transport en logistiek gaat. Ook de kosten voor de cruciale kwaliteitsgarantie moeten worden doorberekend. Daar zijn onze opdrachtgevers zich terdege van bewust. Maar ik ben evengoed blij dat ik niet 90% op Engeland rijd.’
Wat betreft warehousing zou de Brexit gunstig kunnen uitpakken. Bij VTS zijn ze blij dat de EMA, het European Medicines Agency vanwege de Brexit van Londen naar Amsterdam gaat verhuizen. De EMA, een samenwerkingsverband tussen wetenschappelijke medische instellingen uit de Europese lidstaten, is een platform dat de introductie van nieuwe geneesmiddelen beoordeelt en toezicht houdt op de kwaliteit van bestaande medicijnen. Esselaar: ‘Dat de EMA straks in Amsterdam zit, is gunstig voor ons. Je kunt je voorstellen dat farmaceuten eerder beslissen om de voorraad in Nederland aan te houden, omdat hier ook de registraties plaats vinden.’
Esselaar: ‘Ik denk zeker dat de Brexit kansen voor ons gaat opleveren, of het nou een harde of een softe Brexit wordt. De farmaceutische bedrijven overwegen allemaal om een dubbele voorraad op te bouwen, zowel in Engeland, als op het vaste land. Ze hebben haast geen andere keuze.’
Investeren in IT of vrachtwagens
Als jullie twee ton te investeren hebben, waar zou het geld naartoe gaan, naar vrachtwagens of naar informatietechnologie?
Hafmans: ‘Je moet allebei hebben, maar in de IT verdien je een investering sneller terug. Dat is iets wat zeker is. Vijf jaar geleden werkten we alleen met externe IT’ers, nu hebben we er vier op de loonlijst staan. En over vijf jaar zitten er hier zes of zeven. Je moet goed je best doen om goede mensen te vinden. Onze IT-omgeving hebben we ingekocht van een grote leverancier, en vervolgens aangepast naar eigen wensen. Het dataverkeer – denk aan orders, facturen, transport documenten, temperatuur tabellen – gaat allemaal digitaal. Alle wagens hebben boordcomputers. Klanten kunnen via een web portal hun gegevens toesturen. Vroeger hadden we één systeem en daar moesten we het mee doen. Nu zijn we voortdurend bezig ons IT-systeem aan te passen. Onlangs hielden we een enquête onder klanten over onze web portal. Alle feedback verwerken we tot wéér een beter systeem.’
En hoe staat het met de cyber security?
Hafmans: ‘Dat staat hoog op de agenda. Als je echt gehackt wordt, heb je natuurlijk een giga probleem. Dat hebben we in juni 2017 gezien. De farmaceut MSD was slachtoffer van cybercriminelen, net als pakketbezorger TNT, de hack van twee containerterminals in de Rotterdamse haven heeft honderden miljoenen gekost. We hebben voor het geval we gehackt worden, een heel scenario met stappen en telefoonnummers klaar liggen. En we hebben al eens twee hackers uitgenodigd om te proberen ons systeem binnen te komen. Dat hoort erbij om de kwaliteit te kunnen garanderen.’
Esselaar: ‘Sommige nieuwe klanten doen naast gewone kwaliteit-audits ook IT-audits bij ons. Dus als je voor hen digitaal opdrachten, transportdocumenten en orders wilt gaan versturen, dan zetten we in onze offerte dat we daarvoor een gecertificeerd en gevalideerd systeem hebben: EDI. Dan kan het evengoed zijn dat die klant een IT team langs stuurt om onze IT infrastructuur door te lichten.’
Hafmans: ‘Wat farma-logistiek voor ons zo interessant maakt, en dat merken we iedere dag opnieuw, zijn de hoge kwaliteitseisen van onze opdrachtgevers. Het is bijzonder dat wij hun logistieke operatie mogen én kunnen uitvoeren. Door onze focus op deze niche, vanaf 2010, en het nieuwe warehouse, is VTS een uiterst gespecialiseerde, professionele logistiek partner geworden, waar steeds meer klanten voor kiezen.’
Lees verder in de transport- en logistieksector
Na een lastig jaar, waarin de internationale handel afnam door een snelle afbouw van overtollige voorraden, heeft de transportsector een voorzichtig herstel ingezet. Begin 2024 stegen zowel in de containervaart als in de luchtvaart de goederenvolumes. Dankzij de aantrekkende economische groei kan de sector verder herstellen. Het herstel wordt echter geremd door een lagere vraag naar bouwmaterialen. Intussen krijgt het wegvervoer de komende jaren te maken met een stapeling van milieuregels.