
Na een periode van oorverdovende stilte krijgt de Amsterdamse binnenstad langzaam maar zeker weer kleur. Er varen weer rondvaartboten door de grachten, de rijen voor Madame Tussauds en Vlaams Friethuis Vleminckx groeien weer, en als de zon even meewerkt lopen de tijdelijk uitgebreide terrassen als vanouds vol.
Maar niet iedereen staat te juichen. Bewoners zien de corona-bezoekersdip als logisch startschot voor acties om paal en perk te stellen aan de drukte in hun stad. Zo liepen plannen om de Nieuwmarkt te veranderen in een ‘tijdelijk noodterras’ vast op verbeten verzet van buurtbewoners. Ook liet het Amsterdamse gemeentebestuur weten dat zij de binnenstad ‘weer terug wil geven aan de Amsterdammers’, en dat ze bij hernieuwd epidemiegevaar in het uiterste geval hotels wil kunnen sluiten.
Meer wederzijds begrip
De reeds zwaar geplaagde Amsterdamse hoteliers en horecaondernemers waren uiteraard not amused. De Amsterdamse afdeling van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zegde zelfs het vertrouwen in het stadsbestuur op. Voor de verhoudingen escaleren, lijkt het nu vooral zaak goed naar elkaar te luisteren, om zo het wederzijds begrip te vergroten.
NBTC Holland Marketing geeft het goede voorbeeld. Directeur bestemmingsontwikkeling Anouk van Eekelen ontwikkelde een inspirerende digitale toolkit om bewoners te betrekken bij de inrichting van duurzamer stedelijk toerisme. Bewoners zijn cruciaal voor de identiteit van de stad, aldus Van Eekelen, en dus is het ook cruciaal hun belangen in balans te brengen met die van bezoekers en ondernemers.
Debat bezoekerseconomie
De toolkit biedt horecaondernemers praktische aanknopingspunten om meer inzicht te krijgen in bewonerssentiment en hoe ze bewoners bewuster kunnen maken van de positieve effecten van duurzaam toerisme. Ook geeft NBTC handvaten om bewoners nauwer te betreken bij het debat over de toekomst van de bezoekerseconomie.
Om inspiratie op te doen bevat de toolkit succesvoorbeelden uit onder meer Den Haag en Delft, maar ook uit Finland, de Faeröer Eilanden en… Amsterdam. ‘24H Ontdek je stad’ is een initiatief waarbij hotels, theaters, musea, winkels, bars en clubs Amsterdammers uitdagen een kijkje te nemen in andere stadsdelen. Oftewel: toerist te spelen in eigen stad.
Grote waarde gunfactor
Zeker nu het aantal invliegende bezoekers voorlopig niet op het oude niveau terugkeert, zijn lokaal toerisme én de gunfactor van de buurt van grote waarde. Uit eerder onderzoek van ABN AMRO blijkt ook dat meer begrip en afstemming met de buurt de reviewscore van zowel het hotel als de hotelmedewerkers verhoogt. Alle reden dus om de mogelijkheden van de slimme NBTC-toolkit met beide handen aan te grijpen.
Deze column schreef ik in juli voor Misset Hotels.
Meer informatie
Amsterdamse hotels betrekken al jaren de buurt bij hun bedrijfsvoering. Zo leidt de buurman je rond in het über duurzame Hotel Jakarta en bestelt de buurt via Too Good To Go maaltijden bij het luxe Sofitel Legend The Grand. Het ideële Hotel Casa verwijst haar gasten actief naar ambachtelijke winkels en restaurants in de buurt, die mede daardoor beschikbaar blijven voor buurtbewoners. En het iconische Hard Rock Hotel Amsterdam American brengt buren samen tijdens veilig georganiseerde buurtborrels. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Hotels die meer ‘uit de buurt’ willen halen doen er goed aan om de toolkit eens te bekijken!
Over de auteur
Stef Driessen is sector banker Leisure bij ABN AMRO. Samen met zijn 60 gespecialiseerde teamgenoten adviseert hij bedrijven in de Leisure, Travel & Hospitality.
Lees verder in de sector Leisure
De sector Leisure heeft een zware periode grotendeels achter de rug. Het herstel is ingezet met afbouwen van de maatregelen omtrent corona. De terrassen beginnen vol te raken, het aantal toeristen neemt toe en evenementen kunnen weer georganiseerd worden. De personeelstekorten zijn nu de grootste uitdaging. Werkzaamheden van het personeel digitaliseren en het spreiden van gasten kunnen de impact daarvan beperken.