Javascript is required

Met 'Star Wars' beginnen de Stream Wars in Nederland

Met Star Wars beginnen de Stream Wars in Nederland

Vorige week werd bekend dat The Walt Disney Company zijn streamingdienst Disney+ exclusief in Nederland uitbrengt. Kijkers kunnen het filmaanbod downloaden via een app die te vinden is in de IOS- en Android-appwinkel. De app is gratis tot half november, het moment waarop de streamingdienst wereldwijd wordt uitgebracht.

Insight

Dat Disney voor Nederland kiest, lijkt op het eerste gezicht verwonderlijk, maar is dat niet. In het Parool van deze week wordt duidelijk waarom. Marike Sterk, woordvoerder van Disney: “Nederland is een tech-savvy land, mensen zijn gewend te streamen en vinden het leuk.” Bovendien heeft Nederland een goede digitale infrastructuur en hoge internetsnelheden. Dit maakt Nederland als klein land geschikt als proeftuin voor Disney voordat grote landen als Canada, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten aan de beurt komen. Sanne de Bruyckere van Telecompaper geeft in hetzelfde artikel aan dat Disney zo op een relatief veilige manier fouten uit het systeem kan halen.

Met de komst van Disney+ begint de aanval van tech- en mediagiganten op de dominante positie van Netflix. Zo start Apple in november met Apple TV+ een eigen streamingdienst. Ook andere partijen als Comcast en AT&T (HBO) gaan de strijd aan, terwijl traditionele partijen als CBS en Viacom fuseren om een vuist te kunnen maken tegen Netflix. De budgetten die daarbij worden ingezet zijn gigantisch. Apple gaat 6 miljard dollar per jaar besteden aan het produceren van content, Netflix 15 miljard en Disney 24 miljard.

Daarmee barst ook in Nederland de strijd om de kijker los. Disney hoopt een eerste slag te slaan door zijn streamingdienst goedkoper aan te bieden dan de concurrentie. Disney+ gaat 6,99 euro per maand kosten, waar Netflix 8,99 euro en Apple TV+ 9,99 euro rekenen. Netflix biedt op zijn beurt voorlopig wel veel meer content dan Disney+, waar de Star Wars- en Marvel-series in eerste instantie de streamingkar moeten gaan trekken.

De komst van meerdere streamingdiensten betekent ook dat de consument in de toekomst niet meer aan één abonnement genoeg heeft. Disneyseries en -films zullen bijvoorbeeld niet meer via Netflix te zien zijn. De vraag is hoeveel de consument aan streamingdiensten wil besteden en hoeveel abonnementen ze afnemen.

Ook de grote telecomaanbieders in Nederland krijgen te maken met deze strijd. Nu hebben de meeste Nederlandse huishoudens een bundelabonnement bij KPN of VodafoneZiggo met tv, internet en telefonie. Maar in de VS is cord-cutting in opkomst: het opzeggen van het tv-gedeelte van het abonnement en alleen via internet tv kijken. In de VS is dat voorlopig aantrekkelijker dan in Nederland, al kan dit hier toch al 20 euro schelen, waarmee tegelijk toch minstens drie streamingabonnementen kunnen worden afgesloten.

Verder lopen ook de omroepen in Hilversum het risico gemarginaliseerd te worden tot leverancier van content aan de grote partijen. Daarom bundelen zij, onder leiding van minister Slob, hun krachten. Slob en de mediabedrijven (onder meer NPO, De Persgroep, Mediahuis, RTL, Talpa, KPN en VodafoneZiggo) werken aan een gezamenlijk videoplatform waarop consumenten alle Nederlandse tv-programma’s kunnen bekijken.

De strijd om de kijker is met de komst van Disney+ nu echt losgebarsten. Welke aanbieder wint, valt nog te bezien, maar zeker is dat de consument voorlopig goed zit.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden