
Er is nog een wereld te winnen voor producenten van biobased isolatiematerialen, zo bleek vorige week weer toen de verkoper van een isolatiebedrijf mij zijn producten aanprees.
Ik vroeg de bewuste man naar zijn ervaringen met isolatiematerialen gemaakt van hennep of vlas. Zijn reactie: “Glaswol ja, zien we vaak en werken we zelf ook mee.” Om er zeker van te zijn dat hij mij goed had verstaan herhaalde ik mijn vraag, waarna een wat glazige blik volgde. De verkoper van een van de grootste isolatiebedrijven van Nederland had geen idee waar ik het over had.
Gebrek aan bekendheid illustratief
Hoewel ik zou aannemen dat iemand uit de isolatiebranche op de hoogte is van alle moderne ontwikkelingen in de markt, staat de reactie symbool voor het gebrek aan bekendheid van biobased materialen in de bouw. Uit een recente peiling van ABN AMRO onder bouwers blijkt dat meer dan de helft van de respondenten bijvoorbeeld geen leverancier kan noemen van biobased isolatiematerialen. Het staat in schril contrast met de aandacht en middelen die deze materialen krijgen vanuit de overheid. In Den Haag onderkent men de potentie van biobased isolatiematerialen, getuige de 200 miljoen euro die tot 2030 gaat naar de normering en stimulering van biobased bouwen. Het is een van de speerpunten van de overheid op weg naar een duurzame bouw, en die is hard nodig om de klimaatdoelstellingen van Parijs binnen bereik te houden.
Tijd voor verandering
Zonder algemene bekendheid in de bouwsector van biobased producten kunnen we een succesvolle en grootschalige toepassing echter wel vergeten. Als de verkoper van isolatie-oplossingen ze al niet kent, hoe krijgen we die honderdduizenden huizen die komende jaren geïsoleerd gaan worden dan gevuld met duurzame materialen? Werk aan de winkel dus voor iedereen die zich inzet voor een circulaire en uitstootarme bouw. Om biobased toepassingen ook buiten hun niche te laten bloeien zou het helpen als ook de gevestigde orde de mogelijkheden breder onder de aandacht brengt. In het bijzonder brancheorganisaties Isolerend Nederland en Bouwend Nederland, die hieraan een belangrijke impuls zouden kunnen geven.
Deze column is eerder verschenen in Cobouw op 24 juli 2023
Over de auteur
Paul Bisschop was sectoreconoom bij ABN AMRO. Binnen de afdeling Sector Expertise richtte hij zich op de sectoren Bouw en Vastgoed.
Lees verder in de bouwsector
De Nederlandse bouwsector behoorde de afgelopen jaren tot een van de best presterende sectoren, ondanks verschillende uitdagingen waar de sector mee te maken heeft. Voorbeelden zijn het stikstof-dossier, de forse prijsverhogingen van energie en bouwmaterialen en ook de personeelstekorten. Gedreven door trends, innovaties en wet- en regelgeving groeit de relevantie van thema’s als duurzaamheid en milieu-impact en zoekt de sector zijn weg naar een nieuw evenwicht.