
Jongeren helpen sterker in hun schoenen te staan
Samen met MDT School des Levens in Den Bosch helpt ABN AMRO jongeren meer economisch zelfstandig te worden en sterker in hun schoenen te staan. In dit project worden jongeren, die als zelfstandig ondernemer aan de slag willen, gecoacht door medewerkers van de bank.
De deelname van de bank vloeit voort uit het beleid rond 'Social return on investment' (SROI), waarbij bedrijven die zaken doen met gemeenten, worden verplicht binnen die opdracht bij te dragen aan een inclusievere arbeidsmarkt.
Talenten ontdekken
In Den Bosch wordt die 'social return' door ons ingevuld in samenwerking met de MDT School des Levens. Maatschappelijke Diensttijd (MDT) is een landelijk programma dat jongeren tussen de 14 en 27 de kans biedt om hun talenten te ontdekken, iets te doen voor de samenleving en anderen te ontmoeten. MDT School des Levens is een van de 160 projecten in Nederland.
De jongeren volgen een traject van 6 maanden waarbij ze gemiddeld 8 uur per week – op basis van hun eigen talenten en interesses – maatschappelijke activiteiten gaan organiseren in Bossche Stadsdelta, een nieuwe wijk in Den Bosch die volop in ontwikkeling is en waar ruimte is voor wonen, werken en cultuur.
Training en coaching
In het programma krijgen jongeren groepstrainingen of individuele coaching, waarbij een medewerker van ABN AMRO wordt gekoppeld aan één of meerdere jongeren die zij gedurende 6 maanden begeleiden. Na de inspiratiesessies gaan deelnemers aan de slag voor een activiteit of reeks activiteiten in de buurt. ABN AMRO stelt graag uren van medewerkers beschikbaar om jongeren te adviseren en coachen, bijvoorbeeld door hen te helpen bij het ontwikkelen van een businesscase, maar ook op verschillende leefdomeinen, zoals huisvesting en financiën. De ABN AMRO Foundation matcht bankmedewerkers met deelnemers aan het project.
Jongeren kwetsbaar
“Toen ABN AMRO mij belde en dit voorstel deed, dacht ik: ‘helemaal te gek!’", aldus Joyce de Vaan, programmamanager Social Return van de gemeente Den Bosch. "De doelgroep past binnen ons beleid, het initiatief is wijkgericht en het gaat om mensen die een flinke boost kunnen gebruiken, of het nou gaat om financieel dingen op orde krijgen of een toekomstplan ontwikkelen. Jongeren vanaf jaar of 16 of 17 zijn vaak kwetsbaar. Als zij ergens de verkeerde afslag nemen, kan dat veel impact hebben op de rest van hun leven. Voor ons is het uitgangspunt hierbij dat jongeren beter toegang hebben tot de arbeidsmarkt.”
“Voor ABN AMRO is het een zoektocht geweest naar hoe wij onze kennis en kunde goed kunnen inzetten bij de SROI-initiatieven die er zijn", vertelt Mandy Beck van ABN AMRO Foundation. "ABN AMRO heeft een rijke geschiedenis in maatschappelijk betrokken medewerkers door vrijwilligerswerk via de ABN AMRO Foundation. Met de connectie naar MDT ervaar ik dat we meer in onze kracht staan en waarde kunnen toevoegen. De energie die we nu ervaren in het voortraject hopen we vast te houden in de komende periode."
Tim Romaniuk: "Als het goed is 'snijdt het mes aan meerdere kanten' waardoor wij ook leren van het project. Als mens, als organisatie maar gaat het vooral om de jongeren verder te helpen met loopbaanperspectieven.”
Meer informatie
Lees meer over het onderwerp Gelijke kansen