
Datalek? Uw oplossing in 5 stappen
Financiële schade, verstoring van de bedrijfsvoering, reputatieschade, beschadigde klantrelaties, boetes: Uw organisatie kan behoorlijk te lijden hebben onder de negatieve gevolgen van een cyberaanval, zoals een datalek. Bent u op zulke gebeurtenissen voorbereid?
Een datalek kan vervelende gevolgen hebben voor uw reputatie, maar zeker ook voor de klanten en/of medewerkers waarvan de gegevens zijn gelekt. Het kan ertoe leiden dat zij vaker doelwit worden van phishing aanvallen en dat hun gebruikersaccounts worden misbruikt om informatie te vergaren of diefstal te plegen.
Wat moet u doen bij een datalek?
Graag leggen wij in vijf simpele stappenuit wat te doen bij een datalek. Nadat u de stappen heeft doorlopen, adviseren wij u om een evaluatie uit te voeren om herhaling van het datalek te voorkomen. Dit zijn de vijf stappen die bedrijven moeten zetten als er een datalek plaatsvindt:
- Creëer overzicht over de situatie
- Neem maatregelen om de schade te beperken en herhaling te voorkomen
- Bepaal of u het datalek moet melden bij de AP
- Bepaal of u het de betrokkenen moet melden
- Registreer het datalek in het datalekregister
Zelf cybermaatregelen treffen of fraude melden?
Ongeveer 1 op de 5 ondernemers krijgt te maken met cybercriminaliteit. Zo’n cyberincident kan grote gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering, klanten, leveranciers of reputatie. Het treffen van passende maatregelen is daarom van belang voor elke onderneming.
- Leer meer over de 4-in-1-cyberoplossing Cyber Veilig & Zeker en verlaag jouw cyberrisico's.
- Bekijk slimme tools, handige artikelen en cyberwebinars op onze Veilig ondernemen-pagina.
- Meld fraude bij ons, ook bij twijfel, waarna onze helpdesk je direct verder helpt.