Passen bedrijven uit de levensmiddelenindustrie in de duurzame portefeuille of niet?

Duurzaam dilemma

Elke komkommer apart verpakt, rijen zoemende koelingen en bergen afval aan het eind van iedere dag. Bij duurzaamheid denken we niet snel aan supermarkten. Tegelijkertijd hebben juist zij de mogelijkheid om de levensmiddelenindustrie te veranderen. En dat gebeurt ook volop met innovaties en nieuwe kleine spelers die de markt betreden. Daarom de vraag: horen grote ketens in de levensmiddelenindustrie thuis in een duurzame portefeuille, of niet?

 

Interesse of meer weten?

Heeft u interesse in duurzame beleggingsvormen of wilt u meer informatie? Maak dan een vrijblijvende afspraak.

 

Klimaatplan voor supermarkten

Als grootafnemers hebben supermarkten veel invloed op producenten, leveranciers en (lokale) overheden. Bijvoorbeeld op de producten die deze partijen maken, de grondstoffen die zij gebruiken en de manier waarop ze omgaan met personeel. Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) zijn supermarktorganisaties hier volop mee bezig. Als belangenbehartiger van supermarkten en foodservicebedrijven lijkt het misschien alsof CBL voor eigen parochie preekt. Maar er zijn genoeg projecten te noemen. Op het gebied van assortiment, biodiversiteit, klimaat, energiebesparing en verpakkingen gebeurt er al van alles.

Met een klimaatplan wil het CBL de milieu-impact van supermarkten aanzienlijk verminderen. Het plan bestaat uit 3 onderdelen: duurzame verpakkingen, energiebesparing en het tegengaan van voedselverspilling. Zeker die laatste staat hoog op de agenda. Voedselproductie heeft namelijk een grote impact op het milieu. Daarnaast is derving van producten ook kostbaar voor de supermarkten zelf. Ook biodiversiteit, een graad van verscheidenheid aan levensvormen, wordt steeds belangrijker. Het CBL stimuleert leden om bij te dragen aan een betere positie voor boeren en tuinders die bijdragen aan het herstellen van de biodiversiteit. Supermarkten geven biodiversiteit bovendien een prominentere plek in de keurmerken, standaarden en certificering die ze gebruiken. Zo groeit het belang ervan en op termijn dus ook de biodiversiteit.

Maar de grootste uitdaging van de sector? Dat is de enorme CO2-uitstoot van met name zuivel en vlees. Die uitstoot zelf is niet zomaar aangepakt. Maar supermarkten kunnen consumenten wel een duwtje in de juiste richting geven een bewustere keuze te maken. Bijvoorbeeld door de aankoop van duurzame(re) vlees- en zuivelvervanger makkelijker en aantrekkelijker te maken. Denk aan het plaatsen van dergelijke producten op ooghoogte of het veranderen van looproutes.

 

Consument en supermarkt profiteren

Eten en drinken produceren belast het klimaat. In totaal is ongeveer een derde van alle broeikasgassen gerelateerd aan de productie en distributie van levensmiddelen. Dat brengt veel milieuproblemen met zich mee. Het is tijd voor verandering. Zo zijn er supermarkten die inzetten op flexibele prijzen op basis van houdbaarheidsdatum. Dit gebeurt al jaren met kortingsstickers, maar nu ook digitaal. Dat gaat voedselverspilling tegen en vermindert bovendien etiketgebruik. Zo krijgt de consument een beloning voor zijn duurzame keuze. En ook de supermarkt profiteert. Een Spaanse retailer heeft zo zijn voedselderving al teruggebracht met een derde en tegelijkertijd de omzet zien stijgen met 6,3 procent.

 
 

Minder afval

Veel supermarktbezoekers storen zich aan alle afzonderlijk verpakte groenten. Dat ziet ook Ulphard Thoden van Velzen, verpakkingsexpert en onderzoeker aan bij Wageningen University & Research. “Die verpakkingen zijn er niet voor niks. Ze dragen bij aan voedselveiligheid, minder voedselverspilling en bieden consumenten informatie. Maar steeds vaker liggen er onverpakte groente op de versafdeling. Lasertechnieken branden logo’s op groenten en fruit en vervangen etiketten en een speciale vernevelingstechniek verhoogt de houdbaarheid. Innovatie draagt op deze manier bij aan de reductie van verpakkingen. Daarnaast zie je recycling overal terug. Grote ketens maken allemaal op hun eigen manier stappen. Bijvoorbeeld door te werken aan duurzamere verpakkingen. Wel wordt recycled materiaal nog te veel als een risico gezien en niet als een duurzaamheidswaarde.”

Economische uitbuiting

Duurzaamheid gaat echter niet alleen over milieu, maar ook over arbeidsomstandigheden. Volgens Oxfam Novib scoorden de 5 grootste supermarkten in Nederland halverwege 2018 een dikke onvoldoende als het gaat om economische uitbuiting van mensen in de landen waar ons voedsel wordt geproduceerd. Werknemers en kleinschalige boeren kregen 20 jaar geleden nog zo’n 10 cent per afgerekende euro. Tegenwoordig is dat minder dan 8 cent per euro. Hiertoe startte de NGO een campagne om het leed achter de barcode aan te pakken. Het resultaat: 2 van de 5 supermarkten veranderden in de eerste helft van 2019 hun beleid. De concrete uitvoering ervan houdt Oxfam Novib nauwlettend in de gaten, maar het begin is gemaakt. Maar er is nog ontzettend veel winst te behalen. Vanzelfsprekend is de hele keten hiervoor verantwoordelijk. De overheid kan hierbij een grotere rol spelen. Maar ook de consument dwingt betrokken partijen tot handelen. Een open deur, maar samenwerken is van het grootste belang.

 

Mindset veranderen

Lagere prijzen hanteren én duurzaam zijn, het kan wel degelijk, zo blijkt uit het eerdergenoemde voorbeeld van de dynamische prijskaartjes. Toch gaan ook stemmen op om de mindset van de consument te veranderen. We zijn met zijn allen verslaafd aan goedkoop boodschappen doen. De maatschappelijke kosten van een voedselsysteem dat onze planeet afbreekt ontbreken vaak in analyses. Goedkoop, lokaal en veilig voedsel voor een brede doelgroep is de uitdaging. Consumenten beginnen dat langzaam maar zeker te beseffen en willen steeds duurzamer shoppen. Maar dan moeten ze wel een fatsoenlijk aanbod in de schappen hebben.

Strikte norm naleven

De producten in de schappen moeten voldoen aan strikte (Europese) normen. Bijvoorbeeld op het gebied van genetisch gemodificeerde organismen (GMO’s), de techniek waarmee de genetische eigenschappen worden aangepast. Dit onderwerp is een heet hangijzer voor voor- en tegenstanders. Tegenstanders spreken over de effecten van genetisch modificeren op de directe omgeving van gewassen, op zowel het milieu als de gezondheid van omwonenden. Vincent Triesschijn, directeur duurzaam beleggen bij ABN AMRO. “Als bank kijken we of ondernemingen stappen ondernemen om duurzaam te werken. Het naleven van strikte normen op het gebied van GMO’s hoort daar ook bij. Net als het reduceren van verpakkingsmateriaal en plastic.”

Investeren in koplopers

“Supermarkten en voedingsproducenten kunnen substantieel bijdragen aan een duurzamere wereld”, stelt Triesschijn. “ABN AMRO MeesPierson is van mening dat investeren in de koplopers daarom van groot belang is en een enorme impact kan hebben op verduurzaming van de levensmiddelenindustrie. Wij beleggen bijvoorbeeld in grote supermarkten die inzetten op flexibele prijzen op basis van houdbaarheid en die producten aanbieden aan voedselbanken. Zo kunnen zij het goede voorbeeld geven aan andere (kleinere) partijen. Eerst als het gaat om bewustwording. En vervolgens door gedragsverandering. Precies daar ligt een kans om impact te maken met duurzame beleggingen.”

Ook interessant

Passen bedrijven uit de mode-industrie in de duurzame portefeuille of niet?

Nederlanders kopen ieder jaar gemiddeld 20 kledingstukken en 6 paar schoenen. Tegelijkertijd gooien we 235 miljoen kilo textiel per jaar weg. Wel zijn steeds meer kleine, maar ook grote producenten bezig met duurzaamheid. Maar wegen de positieve ontwikkelingen op tegen de negatieve? Kortom: past de kledingindustrie binnen de duurzame portefeuille of niet?

Passen bedrijven uit de auto-industrie in de duurzame portefeuille of niet?

De auto-industrie zet stevig in op elektrisch rijden. Toch is het merendeel van de ontwikkelde auto’s nog steeds een benzine- of dieselauto. En sommige experts zetten inmiddels vraagtekens bij de duurzaamheid van elektrische auto’s. Hoe zit het nu precies? Kortom: is het mogelijk om duurzaam te beleggen in de auto-industrie, of niet?

Auto rijdt door heuvelachtig gebied

Duurzaam beleggen

Onze maatschappij is aan het veranderen. Ook als het gaat over beleggen. Steeds meer beleggers beleggen (een deel van) hun portefeuille in duurzaam. U investeert in ondernemingen die voorop lopen bij het vinden en behouden van de balans tussen mens, milieu en maatschappij.

ABN AMRO MeesPierson Private Banking

Vermogen vraagt om aandacht. Een goede Private Bank begrijpt dat en weet dat iedere klant unieke behoeften en wensen heeft. Bij ABN AMRO MeesPierson krijgt u daarom een eigen team van specialisten met specifieke kennis en ervaring. Wilt u meer weten? Lees hier meer over Private Banking van ABN AMRO MeesPierson. 

Beleggen brengt risico's met zich mee

Beleggen kan interessant zijn, maar brengt risico's met zich mee. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Het is goed om u hiervan bewust te zijn. Beleg daarom met geld dat u overheeft naast uw buffer voor onvoorziene uitgaven. Wij adviseren u alleen te beleggen in beleggingsproducten die aansluiten bij uw kennis en ervaring. We hebben de meest voorkomende risico's van beleggen voor u op een rij gezet.

Neem contact met ons op

Kalender

Maak een afspraak

Heeft u interesse in bankieren bij ABN AMRO MeesPierson? Maak dan vrijblijvend een afspraak.

Callcenter

Private Assistance

Onze collega's van Private Assistance zijn op werkdagen tot 21.00 uur en op zaterdag tot 17.30 uur bereikbaar.

+31 (0)20 343 43 43
WhatsApp

WhatsApp

Ongevraagd een WhatsApp van ons gekregen? Reageer dan niet om phishing te voorkomen. Lees meer over het gebruik van WhatsApp.

Neem contact met ons op

Kalender

Maak een afspraak

Interesse in bankieren bij ABN AMRO MeesPierson? Maak dan vrijblijvend een afspraak. Als u wilt, kunnen we u ook direct terugbellen.

Callcenter

Private Assistance

Onze collega's van Private Assistance zijn op werkdagen van 08.00 uur tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 uur tot 17.30 uur bereikbaar.

+31 (0)20 343 43 43
WhatsApp

WhatsApp

Ongevraagd een WhatsApp van ons gekregen? Reageer dan niet om phishing te voorkomen. Lees meer over het gebruik van WhatsApp.