Passen bedrijven uit de mode-industrie in de duurzame portefeuille of niet?

Duurzaam dilemma

Nederlanders kopen ieder jaar gemiddeld 20 kledingstukken en 6 paar schoenen. Tegelijkertijd gooien we 235 miljoen kilo textiel per jaar weg. Dat is ruim 13 kilo per persoon. En dan hebben we het nog niet over de hoeveelheid onverkochte kleding die producenten vernietigen. Wel zijn steeds meer kleine, maar ook grote producenten bezig met duurzaamheid. Bijvoorbeeld als het gaat om de oorsprong van materialen. Of pogingen om het waterverbruik te minderen. Maar wegen deze positieve ontwikkelingen op tegen de negatieve? Kortom: past de kledingindustrie binnen de duurzame portefeuille of niet?

Tip
 

Onder een vergrootglas

De kledingindustrie heeft nog een lange weg te gaan om echt duurzaam te worden. Door de slechte arbeidsomstandigheden, milieuvervuiling, het gebruik van gevaarlijke stoffen en de intensieve logistiek liggen kledingproducenten al jaren onder een vergrootglas. Om nog maar te zwijgen over het weggooien van tonnen nieuwe kleding. Op dit moment zijn kledingfabrikanten verantwoordelijk voor 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot: zo’n 4 miljard ton.

Het is duidelijk: de kledingindustrie kent veel duurzaamheidsproblemen. Een grote focus op prijs is medeverantwoordelijk voor het in stand houden van deze problemen. De consument wil goedkope kleding, dus willen producenten zo goedkoop mogelijk produceren. Betere arbeidsvoorwaarden, minder massale productie of het gebruik van ecologische materialen maken producten te duur.

Kledingindustrie
 
 

Gelukkig zijn er ook veel organisaties die inzien dat het beter moet. Die minder water gebruiken voor de productie van hun kleding en die zeggen te controleren dat er geen kinderarbeid voorkomt bij hun toeleveranciers en dat werkplekken veilig zijn. En ook wetgeving zorgt voor een duurzamere kledingindustrie. In Frankrijk is het bijvoorbeeld al verboden om onverkochte kleding te vernietigen.

Kledingwinkels houden veel kleding over. Alleen al in Nederland houdt de modesector jaarlijks ongeveer 21,5 miljoen kledingstukken over. Sommige merken geven op onverkochte kleding van vorig seizoen korting. Andere merken willen juist niet dat kleding in outlets belandt of wordt afgeprijsd, omdat dat niet past bij het imago. Daarom krijgt veel kleding een andere bestemming. Sommige kledingmerken vernietigen de kleding door textiel te begraven op de vuilnisbelt of te verbranden. Zo draait er in Zweden een energiecentrale deels op onverkochte kleding. Het vernietigen van verkochte kleding is extra pijnlijk als je weet dat je voor de productie van één T-shirt evenveel water nodig hebt als een gemiddeld mens in tweeënhalf jaar tijd gebruikt om te drinken. Al duurzamer is het recyclen van kleding. Zo worden er stukken textiel gebruik als isolatiemateriaal, voor het maken van vaatdoeken en voor het maken van andere soorten kleding. Ook kiezen sommige kledingmerken er voor om kleding te doneren aan derdewereldlanden.

 

Verkeerde motivatie

Een denkwijze die volgens Toenhake moet veranderen is de reden wáárom bedrijven verduurzamen. “Veel organisaties draaien puur om winst maken. Die raak je het hardst in de portemonnee. De motivatie om te veranderen is puur financieel en vrijwel nooit ethisch. Terwijl de reden om te zorgen voor betere arbeidsomstandigheden juist moet zijn omdat je als merk niet wil bijdragen aan kinderarbeid. Omdat je de wereld een beetje beter wil maken. Gelukkig zijn er al convenanten waarin bedrijven beloven te werken aan betere arbeidsvoorwaarden. Maar waarom wachten als je nu al kan verduurzamen?”

 
 

Duurzamer produceren

Maar op welke manier verduurzaamt de kledingindustrie? Veel initiatieven omarmen duurzaamheid. Er zijn merken die biologisch katoen of wol gebruiken, die watergebruik drastisch verminderen en zorgen voor veilige arbeidsomstandigheden. Daarnaast spraken 79 grote kledingmerken onlangs af om vanaf 2020 geen giftige stoffen meer te gebruiken bij de productie van hun kleding.

 
 
 

Bedrijven en consumenten zijn zich steeds meer bewust van de uitdagingen in de kledingindustrie. En dat gaat niet alleen om de werkomstandigheden. Bouwmeester: “Een recente discussie gaat over het vernietigen van niet-verkochte kledingstukken aan het einde van het seizoen. Ook komen er steeds meer innovatieve producten zoals shirts van biologisch katoen, duurzame jeans of tassen van gerecyclede materialen. Maar ondanks deze positieve ontwikkelingen zullen wij bedrijven in de sector nog wel kritisch beoordelen.”

ABN AMRO MeesPierson Private Banking

Vermogen vraagt om aandacht. Een goede Private Bank begrijpt dat en weet dat iedere klant unieke behoeften en wensen heeft. Bij ABN AMRO MeesPierson krijgt u daarom een eigen team van specialisten met specifieke kennis en ervaring. Wilt u meer weten? Lees hier meer over Private Banking van ABN AMRO MeesPierson. 

Beleggen brengt risico's met zich mee

Beleggen kan interessant zijn, maar brengt risico's met zich mee. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Het is goed om u hiervan bewust te zijn. Beleg daarom met geld dat u overheeft naast uw buffer voor onvoorziene uitgaven. Wij adviseren u alleen te beleggen in beleggingsproducten die aansluiten bij uw kennis en ervaring. We hebben de meest voorkomende risico's van beleggen voor u op een rij gezet.

Ook interessant

Passen bedrijven uit de auto-industrie in de duurzame portefeuille of niet?

De auto-industrie zet stevig in op elektrisch rijden. Toch is het merendeel van de ontwikkelde auto’s nog steeds een benzine- of dieselauto. En zetten sommige experts inmiddels vraagtekens bij de duurzaamheid van elektrische auto’s. Hoe zit het nu precies? Kortom: is het mogelijk om duurzaam te beleggen in de auto-industrie, of niet?

Passen bedrijven uit de levensmiddelenindustrie in de duurzame portefeuille of niet?

Elke komkommer apart verpakt, rijen zoemende koelingen en bergen afval aan het eind van iedere dag. Bij duurzaamheid denken we niet snel aan supermarkten. Tegelijkertijd hebben juist zij de mogelijkheid om de levensmiddelenindustrie te veranderen. En dat gebeurt ook volop met innovaties en nieuwe kleine spelers die de markt betreden. Daarom de vraag: horen grote ketens in de levensmiddelenindustrie thuis in een duurzame portefeuille, of niet?

Auto rijdt door heuvelachtig gebied

Duurzaam beleggen

Onze maatschappij is aan het veranderen. Ook als het gaat over beleggen. Steeds meer beleggers beleggen (een deel van) hun portefeuille in duurzaam. U investeert in ondernemingen die voorop lopen bij het vinden en behouden van de balans tussen mens, milieu en maatschappij.

Neem contact met ons op

Kalender

Maak een afspraak

Heeft u interesse in bankieren bij ABN AMRO MeesPierson? Maak dan vrijblijvend een afspraak.

Callcenter

Private Assistance

Onze collega's van Private Assistance zijn op werkdagen tot 21.00 uur en op zaterdag tot 17.30 uur bereikbaar.

+31 (0)20 343 43 43
WhatsApp

WhatsApp

Ongevraagd een WhatsApp van ons gekregen? Reageer dan niet om phishing te voorkomen. Lees meer over het gebruik van WhatsApp.

Neem contact met ons op

Kalender

Maak een afspraak

Heeft u interesse in bankieren bij ABN AMRO MeesPierson? Maak dan vrijblijvend een afspraak.

Callcenter

Private Assistance

Onze collega's van Private Assistance zijn op werkdagen van 08.00 uur tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 uur tot 17.30 uur bereikbaar.

+31 (0)20 343 43 43
WhatsApp

WhatsApp

Ongevraagd een WhatsApp van ons gekregen? Reageer dan niet om phishing te voorkomen. Lees meer over het gebruik van WhatsApp.