10 tips om patiënten te werven voor je tandartspraktijk

Patiënten zijn de basis voor een mondzorgpraktijk. Zeker bij de start van een nulpraktijk zijn nieuwe patiënten belangrijk voor het succes van de praktijk. Dit geldt ook na een praktijkovername. Wat we vaak zien is dat patiënten, met name vrienden en familie van de vorige eigenaar, de praktijk verlaten en zich inschrijven bij een andere praktijk.
Wil je het aantal patiënten van je praktijk niet sterk laten groeien? Dan is het toch verstandig te investeren in het aantrekken van nieuwe patiënten. Zo kun je patiënten die de praktijk verlaten door onder andere overlijden en verhuizingen, opvangen. Kortom, als praktijkeigenaar moet je altijd denken aan het werven van nieuwe patiënten. Thera Evers, sectorspecialist mondzorg, deelt 10 tips om de zichtbaarheid van je praktijk te vergroten en nieuwe patiënten aan te trekken. Thera helpt mondzorgverleners bij de start en overname van een praktijk.
Tip 1: Verbeter de online aanwezigheid
Voor veel mensen is de eerste kennismaking met een praktijk via de website, het is een online visitekaartje.
- Stop energie in een professionele en makkelijk te gebruiken website. Zet hierop belangrijke informatie over je praktijk, diensten, openingstijden en contactgegevens.
- Zorg ervoor dat de website laat zien waar je praktijk voor staat
- Maak je website persoonlijk door jezelf en je team te presenteren en foto’s toe te voegen van je praktijk.
- Maak het voor een bezoeker zo makkelijk mogelijk om snel in contact te komen en zich aan te melden als patiënt.
- Maak het online vinden van de praktijk gemakkelijker. Dit doe je met zoekmachineoptimalisatie (SEO). De website verschijnt dan hoger in zoekresultaten.
- Maak een Google Mijn Bedrijf-pagina voor de tandartspraktijk en zorg ervoor dat deze pagina goed gevonden wordt.
- Houd de GMB-pagina actueel met nieuwe foto's en openingstijden. Dit vergroot de zichtbaarheid op Google Maps en lokale zoekopdrachten.
Tip 2: Ga flyeren
Huis aan huis folders verspreiden in de omgeving van de praktijk is nog steeds een betrouwbare manier om patiënten te werven. Een mogelijke nieuwe pati:ent ziet zoveel digitale advertenties en berichten dat advertenties over het hoofd gezien kunnen worden. Een kleurrijke flyer op de deurmat valt op en laat een goede indruk achter. Bovendien kunnen flyers bewaard worden en later nog eens bekeken worden. Dat vergroot de kans dat iemand zich inschrijft als patiënt. Je kunt de flyers ook neerleggen op drukbezochte lokale plekken zoals gezondheidscentra, in bibliotheken of op scholen.
Tip 3: Bied speciale actie & incentives aan
Bied nieuwe patiënten een aantrekkelijk en opvallend cadeau aan. Bijvoorbeeld de eerste 100 patiënten die zich bij je praktijk inschrijven, krijgen een elektrische tandenborstel. Speciale acties kunnen een positieve impuls geven aan het aantrekken van patiënten, vooral na een praktijkovername of als je net bent gestart.
Tip 4: Investeer in lokale samenwerkingsvormen
Versterk gemeenschapsbanden, vergroot de zichtbaarheid, bereikbaarheid en naamsbekendheid van je praktijk door samen te werken met lokale verenigingen en organisaties. Dit kan verschillen van sportverenigingen, consultatiebureaus, gezondheidscentra tot scholen. Je kunt bijvoorbeeld een gastles op de basisschool geven of een informatieavond organiseren rond een actueel thema op de praktijk voor zorgverleners in de regio.
Tip 5: Profiteer van ambassadeurschap & mond-tot-mondreclame
Mensen gaan vaak af op aanbevelingen van vrienden, familie, buren en collega’s wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe tandarts. Positieve mond-tot-mondreclame van tevreden patiënten kan het vertrouwen in de praktijk vergroten. Moedig bestaande patiënten aan om de praktijk aan te bevelen in hun omgeving. Wil je een stap verder gaan, start dan een 'Verwijs een Vriend'-programma waarin bestaande patiënten worden beloond voor het aanbrengen van nieuwe patiënten.
Tip 6: Plaats een advertorial of artikel in lokale media
Werk samen met een lokale krant aan een informatief artikel over je praktijk. Dat helpt je lokale bekendheid te vergroten, mogelijke klanten aan te trekken en vertrouwen op te bouwen. Zorg voor een leuke introductie over de praktijk en de diensten die je aanbiedt en benadruk wat jouw praktijk uniek maakt. Introduceer jezelf en het team, dit maakt het persoonlijk. Plaats een foto bij het artikel zodat patiënten een beeld hebben van je praktijk en de sfeer kunnen proeven. En moedig uiteraard mensen aan om contact op te nemen of langs te komen.
Tip 7: Ga netwerken
Maak gebruik van je lokale netwerk. Je bent zelf het wandelende visitekaartje van je praktijk. Let op en maak gebruik van persoonlijke dagelijkse contacten om patiënten aan te trekken. Denk hierbij aan het schoolplein, de sportvereniging, de buurt waar je woont. Als je met passie en plezier over je praktijk praat, straal je vertrouwen en expertise uit.
Tip 8: Investeer in betaalde advertenties
Gebruik gerichte online advertenties op platforms zoals Google Ads en sociale media om bepaalde doelgroepen te bereiken, zoals mensen die pas zijn verhuisd naar de buurt. Met Google Ads geef je aan Google door op welke zoektermen je gevonden wil worden, bijvoorbeeld ‘tandarts + plaatsnaam’. Denk ook aan een opvallende banner bij de praktijk of tijdelijke bestickering van de ramen die duidelijk maakt dat de praktijk openstaat voor nieuwe patiënten.
Tip 9: Zet sponsoring in
Sponsor een lokale sportclub en zorg dat de praktijknaam heel duidelijk wordt getoond op hun tenues of borden langs het veld. Hiermee vergroot je de naamsbekendheid van de praktijk en versterk je je band met de gemeenschap.
10. Activeer 'slapende' patiënten
Activeer bestaande patiënten die wel ingeschreven zijn, maar nooit een afspraak hebben gemaakt. Dit is een kans die vaak over het hoofd gezien wordt bij een praktijkovername. Maak hierbij gebruik van e-mailmarketing. Bel vervolgens wekelijks een aantal patiënten die niet vaak komen (inactieve klanten) en moedig hen aan om regelmatige controles te plannen.
Tot slot
Een natuurlijk verloop na een praktijkovername is niet te vermijden. Als je goed nadenkt over je marketingstrategieën en extra aandacht geeft aan bestaande patiënten, heb je krachtige middelen in handen om nieuwe patiënten aan te trekken. Zo kun je de praktijk laten bloeien. Investeer in online zichtbaarheid, samenwerkingen in hetzelfde gebied en in het activeren van patiënten. Dan kan je mondzorgpraktijk ook duurzaam groeien in deze soms lastige markt.
Juist een combinatie van deze strategieën kan helpen om de zichtbaarheid van de tandartspraktijk te vergroten en nieuwe patiënten aan te trekken. Het is belangrijk om de resultaten goed in de gaten te houden. Pas je strategieën aan als dat nodig is. Als je nieuwe patiënten inschrijft, vraag dan na hoe ze je praktijk gevonden hebben. Besteed dus zorg aan klantenbinding. Bijvoorbeeld door na het praktijkbezoek de volgende controleafspraak in te plannen.