Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Uw bedrijf verkopen aan derden

Stippel uw eigen route uit

De gedachte om uw bedrijf op termijn te verkopen, speelt steeds vaker bij u op. Er komt dan veel op u af. Verkoopt u aan een strategische koper, een private equity partij of een concurrent? Bent u er zelf wel ècht klaar voor? Er komt veel emotie bij kijken. U wilt tenslotte dat uw bedrijf in goede handen terechtkomt.

 

Uw bedrijf verkoopklaar maken

Begin op tijd en zorg voor een goede voorbereiding. Met flexibiliteit in uw ondernemingsstructuur kunt u de verkoop namelijk soepel laten verlopen. Koppel vastgoed en beleggingen bijvoorbeeld los, zodat uw bedrijf modulair verkoopbaar is. Deze flexibiliteit wordt door potentiële kopers als prettig ervaren. Daarnaast biedt het ruimte voor specifieke wensen zoals privacy, fiscale aspecten en het beperken van risico’s. 

3 belangrijke tips

Graag delen wij onze expertise met u. Ontdek onze 3 belangrijkste tips voor uw verkoopproces.

Blijf in gesprek met uw huidige management team

Manage de verwachtingen van uw huidige managementteam. Potentiële kopers (met name private equity partijen) hechten veel waarde aan een goed team dat bereid is nog een aantal jaren aan het bedrijf verbonden te blijven.

Maak vooraf een Vendor’s Due Diligence

Met een  informeert u proactief over relevant cijfermateriaal en geeft u een analyse van de risico’s, waarmee u een voorsprong hebt op de koper. Dit is een fijne uitgangspositie aan de onderhandelingstafel. 

Een 'earn-out' als overbrugging

Als u het (nog) niet eens kunt worden over de verkoopprijs, biedt een earn-out soms uitkomst. Een deel van de koopsom wordt pas betaald als het te verwachte resultaat daadwerkelijk wordt gerealiseerd. Dit is niet zonder risico’s, maar in de praktijk levert het vaak een hogere prijs voor uw bedrijf op.

Blijf in gesprek met uw huidige management team

Manage de verwachtingen van uw huidige managementteam. Potentiële kopers (met name private equity partijen) hechten veel waarde aan een goed team dat bereid is nog een aantal jaren aan het bedrijf verbonden te blijven.

Maak vooraf een Vendor’s Due Diligence

Met een  informeert u proactief over relevant cijfermateriaal en geeft u een analyse van de risico’s, waarmee u een voorsprong hebt op de koper. Dit is een fijne uitgangspositie aan de onderhandelingstafel. 

Een 'earn-out' als overbrugging

Als u het (nog) niet eens kunt worden over de verkoopprijs, biedt een earn-out soms uitkomst. Een deel van de koopsom wordt pas betaald als het te verwachte resultaat daadwerkelijk wordt gerealiseerd. Dit is niet zonder risico’s, maar in de praktijk levert het vaak een hogere prijs voor uw bedrijf op.

Verhaal uit de praktijk

‘We hebben mogelijke beren op de weg geïdentificeerd en bepaald hoe we hiermee om moeten gaan. Daarna konden we de markt op. Een spannend moment voor Marc en mij. Toen werd snel duidelijk of de onderneming inderdaad de waarde vertegenwoordigt die verwacht werd. De toegevoegde waarde van onze accountant, de bank en Corporate Finance adviseur was groot.’ 

Expert aan het woord

Er is in de praktijk veel aandacht voor de waarde van de onderneming. Maar de juiste deal is afhankelijk van veel meer factoren. Hoe lang en op welke wijze blijft u nog werkzaam? Tegen welk bedrag? En is dat afhankelijk van de omzet of gegarandeerd? Dit type voorwaarden hebben impact op uw vermogenspositie. Een Vermogensplan maakt de impact van de voorgestelde deal op uw persoonlijke financiële situatie inzichtelijk.

Onze oplossingen voor uw volgende stap

Vermogensplanning

We brengen uw wensen en doelen in kaart en kijken samen of en hoe deze financieel haalbaar zijn.

  • Oog voor vermogen in BV en Privé
  • Duidelijkheid voor nu en later
  • Onze expertise maakt het makkelijker voor u

Evenementen

Wij ontmoeten u graag op onze (regionale) evenementen en via netwerkclubs. (Oud-)ondernemers delen hun ervaringen en breiden hun netwerk op deze wijze uit. We zien uit naar een ontmoeting met u.

  • Ondernemers-sociëteit
  • Vrouwelijk Ondernemers Netwerk
  • Ondernemersdiners & meer

Meest gestelde vragen bedrijfsoverdracht aan derden

Voor u als verkopende ondernemer is het van groot belang dat u weet welk bedrag u nodig heeft na de verkoop van uw bedrijf. Hiervoor maakt het niet uit of u uw bedrijf overdraagt binnen de familie of verkoopt aan een derde. Om te kunnen bepalen welk bedrag nodig is, maken we graag voor u als verkopende ondernemer een Vermogensplan waarin we alle relevante aspecten meenemen. Lees hier meer over Vermogensplanning.

Veel klanten hebben een uitgebreide bedrijfsstructuur met meerdere vennootschappen. Is de structuur geschikt voor overname van het bedrijf? Gaan alle activiteiten over of blijven er activiteiten achter? Gaat het onroerend goed mee over of blijft het achter (uiteraard nadat er een mooi nieuw huurcontract is getekend)? Hoe zit het met mijn privacy na verkoop? Soms moet de structuur vanwege bovenstaande wensen worden aangepast. Hierbij wordt vaak een termijn in acht genomen van tenminste drie jaar. Dan pas kan tot verkoop worden overgegaan. Voor meer info zie onze blog op FinancialFocus.

Hiermee wordt bedoeld of het bedrijf ineens wordt verkocht of dat er vermogen (in de vorm van een achtergestelde lening of aandelenkapitaal) achter moet blijven in het bedrijf. Vindt de verkoop plaats met een ‘big bang’ en verdwijnt de ondernemer van het toneel of wordt de overdragende ondernemer nog een poosje geacht actief te blijven voor het bedrijf? Is de verkoopopbrengst een vast bedrag of is er sprake van een zogeheten ‘earn out’? Van belang bij een overname is van te voren na te denken over de antwoorden. Niet altijd komt de verkoop uit op alle gewenste antwoorden. Wel kan dit onderwerp van onderhandeling zijn.

Dit is een belangrijk thema waar in de praktijk vaak (te) weinig aandacht voor is. Bewustwording hiervan is heel belangrijk. U kunt al voor de verkoop maatregelen treffen. Denk bijvoorbeeld aan het integraal wijzigen van de juridische structuur. Graag gaan wij hierover met u en uw adviseur(s) in gesprek. Een aantal quick wins waar u uw voordeel mee kunt doen, zijn:

  • Geef uw holding een andere naam dan uw onderneming 
  • Vestig uw holding niet op uw huisadres 
  • Zorg dat u niet de enig aandeelhouder bent van de holding

Lees hier meer over in ons blog op FinancialFocus: : ”Prive is vaak publiek: privacy als onderdeel van een rijk leven”

In gesprek over de verkoop van uw bedrijf aan een derde partij?

Heeft u een vraag over de verkoop van uw bedrijf aan een derde partij of wilt u vrijblijvend met ons kennismaken? Neem dan contact met ons op. Wij zien uit naar een kennismaking met u.

Bel mij terug

Laat uw gegevens achter en we bellen u binnen twee werkdagen terug.

Bel ons direct

We staan op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur voor u klaar om van gedachten te wisselen.