Overlijden melden

Het overlijden van een naaste is pijnlijk. Daarbij moet er veel geregeld worden, terwijl uw hoofd daar niet naar staat. Als de overledene klant was bij ABN AMRO MeesPierson, zijn er een aantal stappen om te doorlopen en dingen die u moet weten. Wij helpen u graag op weg.

U kunt het overlijden online aan ons melden.

Stappen bij het melden van een overlijden

  1. Het melden van een overlijden

    U kunt het overlijden online aan ons melden via het online formulier . Wilt u liever persoonlijk contact? Dan kunt u ons altijd bellen of langskomen op een kantoor bij u in de buurt. Wij vullen dan samen met u het online formulier in.

    • Neem contact op met Private Assistance via +31 (0)20 343 43 43. Private Assistance is op werkdagen bereikbaar van 08.00 uur tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00 uur tot 17.30 uur.
    • U kunt een overlijden ook melden in een van onze kantoren.

    Na uw melding ontvangt u een bevestiging per e-mail. Binnen enkele werkdagen nemen wij contact met u op voor een intakegesprek. U kunt op de bevestigingsmail reageren door alvast documenten te versturen, zoals een verklaring van erfrecht, om het proces te versnellen.

    Wij vragen u altijd om zich te identificeren. Ook vragen we altijd naar een overlijdensakte en mogelijk naar een verklaring van erfrecht. Dit hoort bij de standaardprocedure bij een melding van een sterfgeval. Zo voorkomen we fraude en waarborgen we de veiligheid.

  2. Het intakegesprek

    We houden met u een intake. Deze intake kan zowel telefonisch als per e-mail. Tijdens de intake bespreken we er gebeurt met de bankzaken van de overledene. We inventariseren alle wensen en behoeften. En u bent in de gelegenheid om alle vragen te stellen die u heeft.

    We blokkeren direct de volgende bankzaken:

    • betaalrekeningen
    • betaalpassen
    • creditcards
    • toegang tot Internet Bankieren
    • toegang tot Mobiel Bankieren

    We bespreken bestaande periodieke betalingen en automatische incasso’s en kijken wat hiermee moet gebeuren.

    Wat gebeurt er met een machtiging?

    Staat de rekening alleen op naam van de overledene? Dan kan de gemachtigde geen gebruik meer maken van de rekening. Zodra bij ons bekend is wie de executeur is, wordt de rekening beschikbaar voor deze persoon. Tot die tijd staat de rekening op ‘boedel van´, en kunnen er geen overschrijvingen plaatsvinden.

    Gezamenlijke rekening met de overledene

    Als u een gezamenlijke rekening met de overledene heeft, kunt u uw gezamenlijke rekening en bankpas(sen) gewoon blijven gebruiken. We blokkeren alleen de betaalpassen en credit cards die op naam van de overledene staan. Machtigingen blijven bestaan.

    Dringend een rekening van de overledene betalen?

    Bijvoorbeeld voor huur, hypotheek, gas, water, elektriciteit of de begrafenis? Dat kunnen we vaak voor u verzorgen. Neem de originele factuur mee naar een bankkantoor, of stuur deze per post naar:

    ABN AMRO Nabestaandendesk
    PAC: AA6230
    Antwoordnummer 91090
    1000 XA Amsterdam

    Geef duidelijk aan van welk IBAN het bedrag moet worden afgeschreven. Vermeld ook de IBAN waarop u het bedrag wilt over laten maken. Als er genoeg saldo is, boeken we het bedrag direct over. Is er onvoldoende saldo? Dan ontvangt u hierover een bericht.

  3. Wij sturen u een e-mail

    Wij sturen u een e-mail met een overzicht van wat tijdens het intakegesprek is besproken. Afhankelijk van de situatie is de inhoud van de e-mail:

    • de bevestiging van uw melding
    • welke stappen er al zijn genomen
    • welke afspraken er zijn gemaakt
    • welke documenten we mogelijk van u nodig hebben
  4. Stuur de gevraagde documenten terug

    Als wij documenten van u nodig hebben, staat dit vermeld in de e-mail die u van ons ontvangt. Wij verzoeken u vriendelijk de gevraagde documenten versturen. U kunt de documenten per e-mail of per post naar ons opsturen.

  5. De rekening(en) worden gedeblokkeerd

    1. Nadat wij de benodigde documenten hebben ontvangen, voeren wij binnen 10 dagen alles uit wat tijdens het intakegesprek is besproken. 
    2. De rekeningen worden vrijgegeven:
      • nadat we alle documenten van u hebben ontvangen, en
      • zodra we weten wie de executeur is of wie de bevoegde erfgenamen zijn.
    3. Daarna wijzigen we de tenaamstelling naar 'erven van...' en deblokkeren we de rekeningen. Ook hiervan ontvangt u een bevestiging per post of per e-mail.
    4. De erfgenaam, bewindvoerder of executeur krijgt toegang tot de bankzaken van de overledene. Deze bepaalt wat er met de rekening gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan het opheffen van de rekening of het aanvragen van een betaalpas.
  6. Wilt u een persoonlijk gesprek?

    U kunt tijdens het intakegesprek aangeven of u een vrijblijvend adviesgesprek wilt over het afhandelen van de bankzaken van de overledene. Bijvoorbeeld over lopende verzekeringen of een eventuele hypotheek. U kunt natuurlijk ook later beslissen of u een gesprek wilt. Neem contact met ons op via +31 (0)20 343 43 43 voor het maken van een afspraak. Onze specialisten helpen u graag.

    Wilt u een gesprek over wat u zelf het beste kunt doen met een eventuele ontvangen erfenis of schenking? Of wilt u persoonlijk advies over uw nalatenschap? Graag nemen we de tijd om u hier persoonlijk over te adviseren.