Passen bedrijven uit de auto-industrie in de duurzame portefeuille of niet?

Duurzaam dilemma

De auto-industrie zet stevig in op elektrisch rijden. Bijna elk merk heeft inmiddels een aantal elektrische modellen. En hoe beter we worden in het ‘groen’ opwekken van energie, hoe duurzamer elektrisch rijden wordt. Toch is het merendeel van de ontwikkelde auto’s nog steeds een benzine- of dieselauto. En zetten sommige experts inmiddels vraagtekens bij de duurzaamheid van elektrische auto’s, omdat er veel CO2 vrijkomt bij de productie van accu’s. Hoe zit het nu precies? Kortom: is het mogelijk om duurzaam te beleggen in de auto-industrie, of niet?

Tip
 

Industrie in transitie

Wie duurzaam bezig is, laat de auto staan of rijdt elektrisch. De auto-industrie heeft niet bepaald een groen imago. Je denkt al snel aan ronkende verbrandingsmotoren en fijnstof. Maar het is wel een industrie in transitie. En juist omdat auto’s verantwoordelijk zijn voor veel uitstoot, valt er in deze industrie een wereld te winnen.

Ruim 21 procent van de uitstoot van kooldioxide in Nederland wordt veroorzaakt door de sector verkeer en vervoer. Daarvan is 78 procent afkomstig van wegverkeer. Dat komt neer op 30.297 megaton CO2. Vergelijkbaar met de uitstoot van ruim 200 miljoen vluchten van Amsterdam naar Parijs. De auto-industrie kan met de juiste innovaties dus een gigantische bijdrage leveren aan het terugdringen van de emissie van broeikasgassen. Is de elektrische auto een van die innovaties?

De eerste auto's waren elektrisch. De Groningse hoogleraar Stratingh maakte al in 1835 een elektrisch voertuig. De batterijen waren in die echter veel te zwaar om goed te kunnen gebruiken: een batterij met de capaciteit die batterijen nu hebben woog toen meer dan een olifant. Begin 1900 liet je je in Amsterdam – net als nu – ook al rondrijden door elektrische taxi’s. De Amsterdamsche Taxameter Automobielen Maatschappij had een vloot van 60 elektrische voertuigen. Concurrentie van de stoommachine en benzinemotor was echter moordend en langzaam verdwenen de elektrische auto’s uit het straatbeeld. Tot pak hem beet 15 jaar geleden.

 
 
 

Duurzame keuzes stimuleren

Om deze klimaatdoelen te halen, prikkelt de overheid consumenten met belastingvoordeel en aanschafsubsidie om over te stappen op elektrisch vervoer. En dat werkt. Het aantal auto’s met stekker nam in 2018 met 16 procent toe. Op 1 januari 2019 telde Nederland bijna 139.000 stekkerauto’s. Toch zijn elektrische auto’s vooralsnog slechts een niche in de totale auto-industrie. Op 1 januari 2019 had 1,6 procent van alle personenauto’s in Nederland een stekker. En auto’s op accu zijn net als gewone auto’s nog steeds niet klimaatneutraal. Bij de productie van de auto – de accu in het bijzonder – komt CO2 vrij. Vooral die accu zorgt nogal eens voor discussie. Ze zouden ontzettend slecht voor het milieu zijn. Hoe zit dat precies?

Auto-industrie

Een accu bestaat uit kobalt, nikkel, grafiet en lithium. Allemaal stoffen die worden gewonnen door mijnbouw. Een zware industrie die verantwoordelijk is voor veel CO2-uitstoot door de zware machines die worden ingezet. Daarnaast worden de producten gewonnen in landen waar arbeidsvoorwaarden lang niet altijd voldoen aan onze standaard. De CO2-uitstoot die komt kijken bij de winning van grondstoffen voor accu’s wordt de komende tijd naar verwachting minder. Ook zware machines die gebruikt worden in mijnbouw worden namelijk steeds meer elektrisch.

 

Elektrisch rijden of niet?

Dus bij de productie van een accu komt CO2 vrij, en het opwekken van elektriciteit zorgt ook voor CO2-emissie. Als we alle getallen naast elkaar leggen. Wat gaat de auto-industrie dan verduurzamen? Volgens Hoekstra is de elektrische auto een van de oplossingen. “Een elektrische auto stoot in gebruik veel minder broeikasgassen uit. Dat geldt zelfs als je de productie van batterijen en elektriciteit meerekent. Bovendien wordt de elektrische auto gedurende zijn leven steeds schoner omdat onze elektriciteit ook steeds schoner wordt.” Daarnaast geeft Hoekstra aan dat motoren van elektrische auto’s langer meegaan. “Die motoren zijn goedkoper om te maken, gebruiken vier keer minder energie en hebben amper onderhoud nodig.”

 

Er zijn ook andere innovaties die de auto-industrie duurzamer maken. “Autonoom rijdende auto’s rijden efficiënter. En wanneer auto’s volledig autonoom rijden schaffen mensen minder auto’s aan. Ze gaan auto’s delen”, voorspelt Hoekstra. “Omdat we de meeste ritjes in ons eentje maken zullen de meeste deelauto's klein, licht en goedkoop worden. Daarmee krijg je minder fijnstof en meer ruimte in de stad.” En er zijn andere CO2-zuinige manieren van rijden. Auto’s op waterstof bijvoorbeeld. Volgens Hoekstra staat één ding vast: “De verbrandingsmotor gaat voor personenauto’s zijn laatste levensjaren in. De gloeilamp werd vervangen door de ledlamp. En de verbrandingsmotor wordt vervangen door de elektromotor.” De gemeente Amsterdam is het met Hoekstra eens. Daar zijn volgens het Actieplan Schone Lucht in de binnenstad benzine- en dieselauto’s vanaf 2030 niet meer welkom.

 
 

Vanzelfsprekend monitort de bank of het bedrijf zich aan duurzame afspraken houdt. Munster: “Wanneer dat niet gebeurt, kan dat reden voor de bank zijn om aandelen van een bedrijf te verkopen en zijn we voorzichter om zo’n bedrijf in de portefeuille op te nemen. Toont een bedrijf aan zijn leven gebeterd te hebben, dan kunnen we wel weer besluiten opnieuw in het bedrijf te beleggen. Door vooral te beleggen in koplopers binnen de sector faciliteren we met onze beleggingen de transitie naar een duurzamere markt en maken we innovaties mogelijk. Het geeft de impact die je kunt maken met je vermogen perfect weer. Bovendien investeren we in bedrijven die het goede voorbeeld geven voor de sector en zich inzetten om de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs te halen.”

ABN AMRO MeesPierson Private Banking

Vermogen vraagt om aandacht. Een goede Private Bank begrijpt dat en weet dat iedere klant unieke behoeften en wensen heeft. Bij ABN AMRO MeesPierson krijgt u daarom een eigen team van specialisten met specifieke kennis en ervaring. Wilt u meer weten? Lees dan meer over Private Banking van ABN AMRO MeesPierson of maak direct een geheel vrijblijvende afspraak. 

Beleggen brengt risico's met zich mee

Beleggen kan interessant zijn, maar brengt risico's met zich mee. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. Het is goed om u hiervan bewust te zijn. Beleg daarom met geld dat u overheeft naast uw buffer voor onvoorziene uitgaven. Wij adviseren u alleen te beleggen in beleggingsproducten die aansluiten bij uw kennis en ervaring. We hebben de meest voorkomende risico's van beleggen voor u op een rij gezet.

Ook interessant

Passen bedrijven uit de mode-industrie in de duurzame portefeuille of niet?

Nederlanders gooien maar liefst 235 miljoen kilo textiel per jaar weg. Dat is ruim 13 kilo per persoon. En dan hebben we het nog niet over de hoeveelheid onverkochte kleding die producenten vernietigen. Wel zijn steeds meer kleine, maar ook grote producenten bezig met duurzaamheid. Maar wegen deze positieve ontwikkelingen op tegen de negatieve? 

Passen bedrijven uit de levensmiddelenindustrie in de duurzame portefeuille of niet?

Elke komkommer apart verpakt, rijen zoemende koelingen en bergen afval aan het eind van iedere dag. Bij duurzaamheid denken we niet snel aan supermarkten. Tegelijkertijd hebben juist zij de mogelijkheid om de levensmiddelenindustrie te veranderen. En dat gebeurt ook volop met innovaties en nieuwe kleine spelers die de markt betreden. Daarom de vraag: horen grote ketens in de levensmiddelenindustrie thuis in een duurzame portefeuille, of niet?

Auto rijdt door heuvelachtig gebied

Duurzaam beleggen

Onze maatschappij is aan het veranderen. Ook als het gaat over beleggen. Steeds meer beleggers beleggen (een deel van) hun portefeuille in duurzaam. U investeert in ondernemingen die voorop lopen bij het vinden en behouden van de balans tussen mens, milieu en maatschappij.