Rood staan

Handig als u even geld tekort komt

Rood staan op uw betaalrekening

Meer geld opnemen dan dat op uw betaalrekening staat? Dat kan. Rood staan kan handig zijn. Bijvoorbeeld bij een overwachte uitgave of als u even niet uitkomt. Het bedrag dat u kunt rood staan, spreekt u van tevoren met ons af. Lees hier meer over de verschillende manieren van rood staan.

Rood staan op uw betaalrekening | ABN AMRO MeesPierson

Welke manier van rood staan past bij u?

Er zijn verschillende opties voor rood staan op uw betaalrekening. Kies de manier die het best bij u past.

Hoe verloopt een aanvraag rood staan?

Rood Staan in ‘t kort

  • U kunt alleen Rood Staan op de ABN AMRO betaalrekening waarop de afgelopen 3 maanden salaris, uitkering of pensioen is binnengekomen.
  • Alleen online aan te vragen via de Mobiel Bankieren app of Internet Bankieren 
  • U hoeft meestal geen documenten aan te leveren. Wij kijken hiervoor op uw betaalrekening.
  • Rood staan van €500 tot €5.000, maar nooit meer dan uw netto inkomen. Bent u 75 jaar of ouder? Dan kunt u maximaal €1.000 rood staan. 
  • Uw saldo is iedere 3 maanden minstens 1 werkdag positief  

Hoe gaat uw Rood Staan-aanvraag?

  1. Vraag Rood Staan online aan via Mobiel of Internet Bankieren
  2. Er wordt automatisch gecheckt of uw salaris, uitkering of pensioen de 3 voorgaande maanden binnenkomt op de betaalrekening. Dit moet steeds van dezelfde rekening komen en uit de overboeking moet blijken dat het om uw inkomen gaat. Huurtoeslag, zorgtoeslag, eigen overboekingen enzovoorts worden niet als inkomen geteld.
  3. U kiest het bedrag dat u wilt rood staan (uw kredietlimiet)
  4. U krijgt meteen een offerte en kunt deze gelijk ondertekenen. Soms is het nodig documenten op te sturen.  
  5. U kunt meteen rood staan als u bijvoorbeeld betaalt met iDEAL, of geld overmaakt naar een andere rekening. Rood staan door te pinnen bij een geldautomaat of in de winkel kan binnen 2 werkdagen.

Rood staan en rente

U betaalt alleen rente als u rood staat. Wilt u weten hoeveel u betaalt met Rood Staan of Privélimiet Plus? U kunt de rente en tarieven voor leningen hier terugvinden.

Rood staan wijzigen

Wilt u meer, minder, of helemaal niet meer rood staan? U kunt online eenvoudig de roodstand wijzigen.

Lenen bij ABN AMRO MeesPierson

Past een lening beter bij u?

Wilt u meer kunnen rood staan dan uw inkomen? Of langer dan 3 maanden? Kies dan voor een lening. Dat kan voordeliger uitvallen én u weet elke maand precies hoeveel u aflost.

Meer informatie en voorwaarden Rood Staan

Voor wie?

  • U bent 18 jaar of ouder 
  • U heeft een betaalrekening waarop de afgelopen 3 maanden salaris is binnengekomen

Komt uw inkomen binnen op een andere betaalrekening dan de rekening waarop u Rood wilt staan? Dan kunt u Rood Staan niet aanvragen. U kunt mogelijk wel een Privélimiet Plus aanvragen. Met een Privélimiet Plus behandelen we uw aanvraag altijd met aanvullende documenten. 

Wat is Rood Staan?

Met Rood Staan kunt u rood staan op uw betaalrekening. Het is een 'geoorloofde debetstand': u mag een saldo onder € 0 hebben. Dit betekent dat u altijd rood mag staan tot een afgesproken bedrag (uw kredietlimiet). U betaalt alleen rente als u rood staat. 

U spreekt met ons een limiet af. Dit is altijd tussen de € 500 en € 5.000 en nooit meer dan uw netto inkomen. We berekenen of u met dit inkomen uw roodstand kunt terugbetalen. Het kan dus zijn dat u minder kunt rood staan dan u wilt. 

Het bedrag dat u mag rood staan wordt bepaald op basis van het laagste inkomen over de afgelopen 3 maanden. Inkomsten als huurtoeslag, zorgtoeslag en eigen overboekingen tellen niet mee bij het bepalen van uw limiet. 

Wilt u meer lenen dan uw netto inkomen? Kijk dan eens of een Persoonlijke Lening iets voor u is. Let op: de voorwaarden en het rentepercentage van deze producten verschillen.

Het kan voorkomen dat uw salaris, uitkering of pensioen niet goed worden herkend. U kunt dan zelf een inkomen toevoegen. Dit inkomen moet op de rekening binnenkomen waarop u Rood Staan aanvraagt. Heeft u zelf een inkomen toegevoegd? Dan controleren we dit binnen 1 werkdag. U hoeft hiervoor niets te doen. Alléén bij uitzondering is het nodig om bewijsstukken op te sturen.

Om snel en makkelijk rood te kunnen staan, maken we bij de aanvraag gebruik van een geautomatiseerd besluit. Wilt u meer weten over uw rechten bij geautomatiseerde besluitvorming? Lees bij Privacy en cookies onze Privacyverklaring.

Zo betaalt u terug

Doordat uw salaris elke maand op de betaalrekening binnenkomt, betaalt u uw roodstand automatisch terug. Wel geldt dat u tenminste 1 werkdag in de 90 dagen een positief saldo moet hebben. U betaalt alleen rente als u rood staat.

De rente kan wijzigen

De rente die u betaalt is variabel. Dit betekent dat deze op ieder moment kan veranderen. Lees hier hoe we de hoogte bepalen

Goed om te weten:

  • Wijzigt het rentepercentage? Dan krijgt u hiervan bericht
  • Stijgt de rente? Dan blijft uw maandbedrag gewoon hetzelfde. De totale kosten van uw lening worden wel hoger. Het duurt dan dus langer voordat u de lening hebt terugbetaald
  • Daalt de rente? Dan blijft uw maandbedrag gewoon hetzelfde. De totale kosten van uw lening worden dan wel lager 
  • Staat u niet rood? Dan betaalt u ook geen rente 

Bekijk de rentetarieven .

Meer terugbetalen kan altijd

Meer terugbetalen kost u niets extra. Maak gewoon geld over naar uw betaalrekening via Internet Bankieren of Mobiel Bankieren. Of zorg ervoor dat het geld op uw rekening wordt gestort.
Risico's

Rood Staan is een vorm van lenen. Het is belangrijk dat u uw lening kunt betalen. Ook als u ineens minder inkomen krijgt. Bijvoorbeeld omdat u werkloos of arbeidsongeschikt wordt. Lees de verantwoord lenen-tips.
Schuld kwijt bij overlijden

Bij overlijden hoeven uw nabestaanden het negatieve saldo niet terug te betalen. Staat Rood Staan op 2 namen? Dan hoeft de ander het negatieve saldo niet terug te betalen. Er zijn een paar voorwaarden:

  • Rood Staan is langer dan 6 maanden vóór het moment van overlijden afgesloten.
  • U heeft altijd op tijd betaald.
  • Het overlijden is binnen 12 maanden na overlijden aan de bank gemeld.
Problemen met terugbetalen?

Kunt u het maandbedrag (tijdelijk) niet meer betalen? Lees hoe u betalingsproblemen kunt oplossen of maak een afspraak met een adviseur.
Bureau Krediet Registratie (BKR)

Als u Rood Staan bij ons aanvraagt, checken we uw aanvraag bij Bureau Krediet Registratie (BKR). Zo leent u niet meer dan verantwoord is. Is alles in orde? Dan wordt uw lening bij BKR geregistreerd. Is uw lening afbetaald? Dan melden we deze weer af.
Voorwaarden en productwijzer Rood Staan

Als u Rood Staan aanvraagt, krijgt u de Productvoorwaarden Rood Staan  en  Productwijzer .

Meer informatie en voorwaarden Rood Staan

Voor wie?

  • U bent 18 jaar of ouder 
  • U heeft een betaalrekening waarop de afgelopen 3 maanden salaris is binnengekomen

Komt uw inkomen binnen op een andere betaalrekening dan de rekening waarop u Rood wilt staan? Dan kunt u Rood Staan niet aanvragen. U kunt mogelijk wel een Privélimiet Plus aanvragen. Met een Privélimiet Plus behandelen we uw aanvraag altijd met aanvullende documenten. 

Wat is Rood Staan?

Met Rood Staan kunt u rood staan op uw betaalrekening. Het is een 'geoorloofde debetstand': u mag een saldo onder € 0 hebben. Dit betekent dat u altijd rood mag staan tot een afgesproken bedrag (uw kredietlimiet). U betaalt alleen rente als u rood staat. 

U spreekt met ons een limiet af. Dit is altijd tussen de € 500 en € 5.000 en nooit meer dan uw netto inkomen. We berekenen of u met dit inkomen uw roodstand kunt terugbetalen. Het kan dus zijn dat u minder kunt rood staan dan u wilt. 

Het bedrag dat u mag rood staan wordt bepaald op basis van het laagste inkomen over de afgelopen 3 maanden. Inkomsten als huurtoeslag, zorgtoeslag en eigen overboekingen tellen niet mee bij het bepalen van uw limiet. 

Wilt u meer lenen dan uw netto inkomen? Kijk dan eens of een Persoonlijke Lening iets voor u is. Let op: de voorwaarden en het rentepercentage van deze producten verschillen.

Het kan voorkomen dat uw salaris, uitkering of pensioen niet goed worden herkend. U kunt dan zelf een inkomen toevoegen. Dit inkomen moet op de rekening binnenkomen waarop u Rood Staan aanvraagt. Heeft u zelf een inkomen toegevoegd? Dan controleren we dit binnen 1 werkdag. U hoeft hiervoor niets te doen. Alléén bij uitzondering is het nodig om bewijsstukken op te sturen.

Om snel en makkelijk rood te kunnen staan, maken we bij de aanvraag gebruik van een geautomatiseerd besluit. Wilt u meer weten over uw rechten bij geautomatiseerde besluitvorming? Lees bij Privacy en cookies onze Privacyverklaring.

Zo betaalt u terug

Doordat uw salaris elke maand op de betaalrekening binnenkomt, betaalt u uw roodstand automatisch terug. Wel geldt dat u tenminste 1 werkdag in de 90 dagen een positief saldo moet hebben. U betaalt alleen rente als u rood staat.

De rente kan wijzigen

De rente die u betaalt is variabel. Dit betekent dat deze op ieder moment kan veranderen. Lees hier hoe we de hoogte bepalen

Goed om te weten:

  • Wijzigt het rentepercentage? Dan krijgt u hiervan bericht
  • Stijgt de rente? Dan blijft uw maandbedrag gewoon hetzelfde. De totale kosten van uw lening worden wel hoger. Het duurt dan dus langer voordat u de lening hebt terugbetaald
  • Daalt de rente? Dan blijft uw maandbedrag gewoon hetzelfde. De totale kosten van uw lening worden dan wel lager 
  • Staat u niet rood? Dan betaalt u ook geen rente 

Bekijk de rentetarieven .

Meer terugbetalen kan altijd

Meer terugbetalen kost u niets extra. Maak gewoon geld over naar uw betaalrekening via Internet Bankieren of Mobiel Bankieren. Of zorg ervoor dat het geld op uw rekening wordt gestort.

Risico's

Rood Staan is een vorm van lenen. Het is belangrijk dat u uw lening kunt betalen. Ook als u ineens minder inkomen krijgt. Bijvoorbeeld omdat u werkloos of arbeidsongeschikt wordt. Lees de verantwoord lenen-tips.

Schuld kwijt bij overlijden

Bij overlijden hoeven uw nabestaanden het negatieve saldo niet terug te betalen. Staat Rood Staan op 2 namen? Dan hoeft de ander het negatieve saldo niet terug te betalen. Er zijn een paar voorwaarden:

  • Rood Staan is langer dan 6 maanden vóór het moment van overlijden afgesloten.
  • U heeft altijd op tijd betaald.
  • Het overlijden is binnen 12 maanden na overlijden aan de bank gemeld.

Problemen met terugbetalen?

Kunt u het maandbedrag (tijdelijk) niet meer betalen? Lees hoe u betalingsproblemen kunt oplossen of maak een afspraak met een adviseur.

Bureau Krediet Registratie (BKR)

Als u Rood Staan bij ons aanvraagt, checken we uw aanvraag bij Bureau Krediet Registratie (BKR). Zo leent u niet meer dan verantwoord is. Is alles in orde? Dan wordt uw lening bij BKR geregistreerd. Is uw lening afbetaald? Dan melden we deze weer af.

Voorwaarden en productwijzer Rood Staan

Als u Rood Staan aanvraagt, krijgt u de Productvoorwaarden Rood Staan  en  Productwijzer .

Meer over rood staan

Rood staan en het BKR

Meer informatie over rood staan en het BKR treft u hier. Dan weet u precies waar u staat.

Tips om niet te veel rood te staan

Hoe minder u leent, hoe minder u betaalt. Lees de tips.

Persoonlijk contact

Heeft u nog een vraag? Bespreek het met uw private banker of neem contact met ons op.