Cheques verzilveren stopt per 2020

Vanaf 1 januari 2020 kunt u bij ABN AMRO MeesPierson geen cheques meer verzilveren. De kosten voor het verwerken van een cheque zijn vaak hoger dan het bedrag van de cheque zelf.

Wat u kunt doen

Laat de verzender van de cheque(s) weten dat u geen cheques meer kunt ontvangen. Gebruik hiervoor de Engelse brief  die u naar de verzender van de cheque kunt sturen. De brief legt uit waarom u geen cheques meer kunt ontvangen en wat het alternatief is.

Veelgestelde vragen over cheques

U kunt nog tot uiterlijk 31 december 2019 cheques verzilveren op een van onze kantoren. Vanaf 1 januari 2020 worden cheques niet meer aangenomen. Hierop is geen uitzondering mogelijk.

Laat de verzender van de cheque(s) weten dat u het geld via een overboeking wil ontvangen. Hiervoor kunt u de Engelse brief  gebruiken. Vul de brief aan met uw gegevens en stuur deze naar de persoon of instelling van wie u de cheque ontvangt. De brief geeft aan waarom u geen cheques meer kunt ontvangen.

Op de websites van buitenlandse overheidsinstanties staat hoe een pensioenbetaling met een digitale overboeking ('direct deposit') uitgevoerd kan worden. Bijvoorbeeld de Verenigde Staten, Canada en Australië.

Nee, ABN AMRO is niet wettelijk verplicht om een cheque te verzilveren.

Nee, de zorgplicht ligt bij de bedrijven en pensioenfondsen in het buitenland die nog cheques gebruiken (bijvoorbeeld de Verenigde Staten). De verzender van de cheque heeft een betaalverplichting aan u. Dat verandert niet wanneer u laat weten de cheque(s) niet meer te kunnen ontvangen.