Naar de navigatie Naar de inhoud

Fraude via uw bankpas

Skimmen

Bij skimming proberen fraudeurs gegevens van de magneetstrip van uw betaalpas te kopiëren (niet van de chip). Ook wordt uw pincode afgekeken. Dit kan overal ter wereld gebeuren. De fraudeurs maken vervolgens met uw gegevens uit de magneetstrip een betaalpas na. Met deze betaalpas proberen ze geld op te nemen van uw rekening. In Europa wordt gepind via de chip (het zogenaamde 'nieuwe pinnen'). Dus gaan fraudeurs naar landen buiten Europa waar nog wel veel met de magneetstrip wordt gepind. Daar proberen ze dan geld van uw rekening te halen.

 

Hoe herkent u skimmen?

  • Om skimmen tegen te gaan heeft ABN AMRO al haar geldautomaten voorzien van een speciaal veiligheidsmondje.

  • Zijn er opvallende veranderingen op of rond de geldautomaat? Ziet u bijvoorbeeld een apparaatje op de pasgleuf dat er eerst niet was? Ga dan niet pinnen.

  • Wees op uw hoede als zich 'behulpzame' personen bij u melden bij de geldautomaat of als iemand u probeert af te leiden.

Wat doet ABN AMRO?

Veiligheid staat bij ABN AMRO voorop. Wij nemen dan ook diverse maatregelen om een veilig gebruik van uw betaalpas optimaal te garanderen en de risico's van fraude te beperken. Voorbeelden zijn cameratoezicht en betere beveiliging van de geldautomaten. Wij hebben de limiet voor geld opnemen buiten Europa verlaagd. Deze beperkte limiet geldt alleen voor geldautomaten die niet geschikt zijn voor het nieuwe pinnen. Ook hebben wij het betaalprofiel voor de betaalpas geïntroduceerd. Daarmee kunt u kiezen voor een Europaprofiel of Wereldprofiel. Als u op uw betaalpas het Europaprofiel heeft kan de crimineel niets met uw betaalpas buiten Europa. Met de beperkte limiet en het Europaprofiel kunnen wij u beter beschermen tegen fraude met uw betaalpas.

 

Wat kunt u het beste doen?

  • Uw betaalprofiel voor de betaalpas op Europaprofiel zetten.

  • Ga niet pinnen als u de omgeving van de geldautomaat als onveilig ervaart.

  • Als de geldautomaat de pas of creditcard inslikt of blijft steken, ga dan niet weg bij de automaat, en ga niet in op 'hulp' van anderen. Laat de pas direct blokkeren.

  • Zet daarom het telefoonnummer van ABN AMRO in uw telefoon: 0800 - 024 07 34 (gratis).

  • Laat u niet afleiden tijdens het pinnen.

  • Vermoedt u dat er iets mis is? Neem dan direct contact op met de eigenaar van de automaat. Op de automaat vindt u gewoonlijk een telefoonnummer dat u hiervoor kunt gebruiken.

Direct contact vanuit de app

Sneller bellen via Mobiel Bankieren

Geïdentificeerd bellen via de app

Als u ons belt via de Mobiel Bankieren app, krijgt u direct de juiste persoon aan de lijn. En omdat u al ingelogd bent, weten we meteen wie er belt. Zo kunnen we u sneller helpen.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin