Javascript is required

The award for Philanthropy Service Offering goes to ABN AMRO

ABN AMRO Filantropie is bij de European WealthBriefing Wealth For Good Awards 2025 onderscheiden met de award voor beste Philanthropy Service Offering. ‘Onze klanten willen met hun vermogen positieve impact realiseren. Het is onze missie ze op dit pad te begeleiden. Deze erkenning maakt ons heel trots en blij’, zegt Frank Aalderinks, Hoofd Filantropie.

Het team zit verspreid over Nederland, Duitsland, Frankrijk en België. ‘Dat het een bekroning is voor onze gehele Europese dienstverlening maakt het extra bijzonder’, gaat hij verder. ‘Onze medewerkers zijn zeer bevlogen. Door samen op te trekken, vergroten we onze impact. Elke dag opnieuw delen we kennis en ervaring en leren we van elkaar. Samen bouwen we bruggen in de wereld van filantropie, over thema’s en landsgrenzen heen.’


Tarek Hegazy is een van die bevlogen medewerkers, hij is filantropiespecialist en lid van het bestuur van de Bethmann Bank Foundation in Duitsland. ‘Ook ik ben heel blij met deze erkenning voor ons werk. Ik zie het als een mooie kans het bewustzijn te verhogen dat iedereen naar eigen wensen en mogelijkheden een verschil kan maken in de wereld. Door geld te geven, maar ook door tijd of een netwerk beschikbaar te stellen.’


Van de klanten van de private bank wil 85% op een effectieve manier bijdragen aan de maatschappij. ‘Wij begeleiden ze op hun reis ‘, zegt Tarek. ‘Filantropie is niet een sprint, het is een marathon. Het begint met serieuze vragen en grotere doelen, dan praat je over thema’s als educatie, gezondheid en klimaat. Daarna helpen we ze met het formuleren van hun droom - de missie - en een geefplan. Idealiter vullen investeringen en filantropie elkaar aan, zo kunnen klanten hun positieve impact vergroten. We staan dan ook in nauw contact met onze beleggingsspecialisten.’


ABN AMRO Filantropie is een belangrijke vlaggendrager voor de bank’s purpose ‘Banking for better, for generations to come’. ‘Onze klanten willen de wereld goed achterlaten voor komende generaties’, vertelt Frank. ‘Steeds vaker betrekken ze de volgende generatie bij hun filantropische activiteiten. Wij begeleiden ze om dit vorm en inhoud te geven en geven alle familieleden een stem.’ Naast de oprichting van een familiestichting helpt het team ook ondernemende klanten die een bedrijfsstichting willen oprichten.


ABN AMRO Filantropie heeft in 2024 de toewijzing van ruim € 350 miljoen aan vermogensfondsen en goede doelen mogelijk gemaakt. ‘Het is een wisselwerking’, zegt Frank. ‘Klanten willen impact maken met hun vermogen, wij geven ze het vertrouwen dat we ze goed kunnen begeleiden.’ Tarek knikt instemmend. ‘Het is een combinatie van persoonlijke aanpak en expertise. Er gebeurt veel in de wereld, filantropie kan in veel gevallen de katalysator zijn. Wij kennen de goededoelensector en weten wat er speelt. Zo kunnen we onze klanten bij elke vraag goed bijstaan.’


Kennisdelen neemt ook buiten de bank een belangrijke plaats in. ‘We zijn actief in het Philanthropy Advisors Within Financial Institutions Network’, vervolgt Frank. ‘Ook publiceren we artikelen, uitgaven en onderzoeken. Met grote regelmaat organiseren we events over onderwerpen als kunst en cultuur, mentale gezondheid, sport en inclusie, en biodiversiteit.’

Tags

Private Banking
Product en service

Lees ook