Javascript is required
ABN AMRO

Zó maak je als belegger een fashion statement!

De Duurzame Belegger

De kledingsector werkt op diverse terreinen aan verduurzaming, maar er is nog veel te doen, ziet Judith Sanders, Beleggingsstrateeg van ABN AMRO MeesPierson. Gelukkig draagt de consument en belegger met elke weloverwogen aankoop bij aan verduurzaming. ‘Want,’ zegt Sanders, ‘er komen veel duurzame uitdagingen samen in deze keten.’

EUR 6,99 voor een shirt in de nieuwste zomerkleur is natuurlijk een koopje. Kleding kost door massaproductie, goedkope arbeid en zeevervoer steeds minder. Het maakt de weg vrij voor fast fashion.

Kwaliteit is minder belangrijk: de consument draagt elk item immers maar kort, daarna is alweer een nieuwe collectie beschikbaar. ‘Gelukkig zijn steeds meer consumenten en beleggers zich bewust van de minder positieve kanten hiervan’, ziet Judith Sanders. ‘De immense productie van kleding zorgt voor milieuschade en een groeiende afvalberg. Ook zijn de arbeidsomstandigheden bij de productie van kleding in verre landen meestal slecht. Het is duidelijk dat de industrie stappen moet zetten naar een duurzamer verdienmodel.’

Vernietigen onverkochte collectie

Sanders legt uit dat de negatieve impact van de bedrijven in de kledingsector steeds beter in beeld te brengen is omdat er betrouwbare data beschikbaar is. Bijvoorbeeld over de CO2-uitstoot, het gebruik van water en chemicaliën en pesticiden in de productie. Zoetwater is schaars in veel van de productielanden en chemicaliën hebben een negatieve impact op het milieu. 10 procent van de wereldwijde afname aan biodiversiteit is toe te schrijven aan de kledingsector, blijkt uit recent onderzoek van consultant BCG. Sanders: ‘En dat terwijl de sector sterk afhankelijk is van de katoenproductie, die juist gebaat is bij een gezond milieu en biodiversiteit.’

Ramp Rana Plaza

Lange tijd kregen vooral de milieuaspecten van de kledingproductie veel aandacht. Dat veranderde door de ramp in Rana Plaza in Bangladesh tien jaar geleden. 1100 mensen kwamen om het leven toen een gebouw met meerdere kledingateliers instortte. In al deze ateliers werd voor grote Westerse kledingmerken geproduceerd onder slechte omstandigheden. De ramp leidde naast bewustwording tot het Bangladesh Veiligheidsakkoord met afspraken tussen vakbonden, de kledinghandel en internationale modemerken Fashion statement! Consument en belegger maken het verschilABN AMRO MeesPierson8 over een veilige en gezonde kledingindustrie. Sanders ziet dat er desondanks nog veel te doen is, en zeker niet alleen in lagelonenlanden. De Britse kledingproducent Boohoo kwam eerder in het nieuws omdat het werknemers met coronabesmetting dwong toch te werken. Ook betaalde de retailer hen geen leefbaar loon.

Drie outfits per dag

Er is dus nog veel te doen, maar Sanders ziet ook verbeteringen. ‘Consumenten zijn er klaar voor, en ook een toenemend aantal bedrijven zet stappen in de goede richting.’ Consumenten besteden bij hun aankoopbeslissingen meer aandacht aan duurzaamheid. De aandacht voor de nadelen van fast fashion neemt toe. Zo deed de redactie van de Britse tv-show Love Island fast fashion in de ban. In de bij jongeren populaire datingshow wisselen de deelnemers nog steeds drie keer per dag van outfit, maar dat mag alleen nog maar tweedehandskleding zijn.
‘Concrete duurzame verbeteringen hebben door de omvang van de industrie direct een groot effect.’
Fast fashion-producenten als Shein, H&M, Zara en Boohoo worden steeds vaker publiekelijk aangesproken op de negatieve maatschappelijke impact van hun activiteiten. H&M noemde dat in het jaarverslag van 2021 een hoog risico, hoger dan gestegen energiekosten of de beschikbaarheid van grondstoffen. Reden om haast te maken met de verduurzaming. Daarnaast moeten bedrijven in de sector voldoen aan steeds strengere wetgeving bijvoorbeeld rond inzameling en hergebruik van kleding.

Leefbaar loon

Sanders volgt samen met beleggingsspecialisten binnen en buiten de bank de transitie in de sector naar een duurzamer verdienmodel. ABN AMRO is daarbij alert op greenwashing. ‘Bedrijven in de sector doen zich soms duurzamer voor dan ze in werkelijkheid zijn. Om de negatieve en positieve impact van de bedrijven in de sector te beoordelen is transparantie cruciaal.’

Het goede nieuws is dat concrete duurzame verbeteringen door de omvang van de industrie direct een groot effect hebben. ‘Er komen immers veel duurzame uitdagingen samen in deze keten.’ Bedrijven kunnen bijdragen aan sustainable development goals (SDG's, red.), als ‘geen armoede’, ‘verantwoord watergebruik’ en ‘verantwoorde consumptie en productie’. Mensenrechten zoals een leefbaar loon zijn belangrijk in de beleggingskeuzes van ABN AMRO. ‘Als een werknemer met zijn loon in de basisbehoeften kan voorzien dan draagt dat ook bij aan andere sociale doelen zoals het voorkomen van kinderarbeid en het recht op een gezond leven.’

Tijd voor verandering in de industrie

‘Als belegger kun je net als de consument bijdragen aan de verduurzaming van de sector door elke aankoop goed te overwegen’, zegt Sanders. ‘Door te investeren in bedrijven die zich richten op het behalen van maatschappelijke impact. Dat geldt niet alleen voor de onderneming zelf, maar ook voor de toeleveranciers in de keten.’ Een voorbeeld is het Amerikaanse TJX dat restantpartijen van kledinghuizen tegen een lage prijs in hun winkels verkoopt. Kleding hoeft zo niet te worden vernietigd. Ook werkt de onderneming bewust samen met toeleveranciers die eigendom zijn van onder andere minderheden, vrouwen, en personen met een handicap. Kledingconcern Inditex, eigenaar van onder andere het merk Zara, laat ook zien verduurzaming serieus te nemen. Het concern gebruikt steeds meer natuurlijke en gerecyclede materialen die het milieu minder belasten. In 2022 was dit al 61% van de kledingstukken.’ Sanders: ‘Gezien de omvang van Inditex in de sector, is het een beslissing met grote impact.’

Tags

Beleggen
De Duurzame Belegger

Lees ook