Javascript is required Beleggen met oog voor toekomstige generaties - ABN AMRO

Beleggen met oog voor toekomstige generaties

Kinderen zijn de toekomst. Maar in de beleggingswereld wordt niet altijd rekening gehouden met de belangen van kinderen. Child-lens investing brengt daar verandering in. Judith Sanders, duurzaam beleggingsstrateeg bij ABN AMRO MeesPierson, volgt deze ontwikkeling op de voet.

Bij child-lens investing wordt door een andere ‘bril’ gekeken naar beleggen. Wat er te zien valt door die bril? De belangen van kinderen – hun welzijn en hun rechten. Child-lens investing kan gaan over zware en complexe onderwerpen, zoals kinderarbeid (zie elders in dit artikel). Maar dicht bij huis, bij hele praktische, kleinschalige onderwerpen, speelt deze beleggingsvorm ook een rol. Zo worden steeds meer nieuwe auto’s uitgerust met een ingebouwde ‘kinderzitverhoger.’ Dit is een kleine aanpassing met een groot effect: de hogere zitpositie zorgt ervoor dat de gordel goed past. Dat is hard nodig, want ongelukken in het verkeer zijn een belangrijke oorzaak van letsel bij kinderen. Wereldwijd groeit de aandacht voor kinderveiligheid, maar de vooruitgang gaat traag. Child-lens investing kan helpen om dat proces te versnellen.

Beleggers die zich bezighouden met child-lens investing kijken niet alleen naar het financiële rendement dat zij kunnen behalen. Ze kijken ook naar de bijdrage van bedrijven aan een leefbare en rechtvaardige wereld voor kinderen en jongeren. Zet een bedrijf zich in voor onderwijs, gezondheid of veiligheid? Kinderwelzijn staat nog zelden bovenaan de agenda. Het is daarom tijd dat meer beleggers, bedrijven en beleidsmakers die ‘kinderbril’ opzetten.

Kinderarbeid voorkomen

Professionele beleggers verkennen de mogelijkheden van child-lens investing. Dit wordt toegejuicht door wereldwijde hulporganisaties. UNICEF publiceerde in 2023 een raamwerk voor child-lens investing, inclusief hulpmiddelen voor het meten van positieve impact. Deze aanpak wordt steeds vaker opgenomen binnen bredere ESG-beleggingsstrategieën.

Beleggen in kindgerichte impactthema’s, zoals voedsel, gezondheidszorg en onderwijs, kan op termijn ook een aantrekkelijk financieel rendement opleveren. Een goed gespreide portefeuille die ook in dergelijke segmenten belegt is mogelijk minder gevoelig voor heftige koersbewegingen op korte termijn. Dat heeft verschillende redenen. Zo zijn bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen minder kwetsbaar voor reputatieschade door bijvoorbeeld kinderarbeid in de toeleveringsketen.

Medicijnen en voeding

Steeds meer bedrijven nemen het welzijn van kinderen op in hun bedrijfsvoering. Zo zijn de eerder genoemde zitverhogers ontwikkeld door het Zweedse Autoliv, dat is gespecialiseerd in de productie van airbags, gordels en andere veiligheidssystemen in auto’s. Ook in andere bedrijfssegmenten richten sommige ondernemingen zich op het welzijn van kinderen. De farmaceutische industrie vormt hierbij een interessant voorbeeld. Om verschillende redenen is het ontwikkelen van medicijnen voor kinderen vaak lastiger dan het maken van geneesmiddelen voor volwassenen. Bij veel farmaceutische bedrijven heeft de ontwikkeling van medicatie voor kinderen dan ook minder prioriteit. Maar het kan ook anders. Het Deense ALK-Abelló, bijvoorbeeld, is gespecialiseerd in allergiemedicijnen en ontwikkelt steeds meer behandelingen die zijn gericht op kinderen. Een voorbeeld in een ander bedrijfssegment is Sprouts Farmers Market, een Amerikaanse supermarktketen die vooral inzet op een breed aanbod van gezonde, biologische voeding. De onderneming biedt daarmee een tegenwicht tegen het reguliere supermarktaanbod met veel ongezond en ultra-bewerkt voedsel.

Water is geen vanzelfsprekendheid

Bedrijven spelen ook een rol in de watervoorziening voor kinderen. Dat is belangrijk, want volgens UNICEF heeft 1 op de 5 kinderen niet genoeg water om in de dagelijkse waterbehoefte te voorzien.[1] Het Amerikaanse waterbehandelings- en recyclingbedrijf Xylem levert technologie die helpt bij het reinigen en recyclen van water. En Procter & Gamble ondersteunt hulporganisaties UNICEF en Save the Children bij een initiatief dat kwetsbare gezinnen toegang geeft tot veilig drinkwater, via zakjes met waterzuiveringspoeder.

 

Toegang tot technologie

Bedrijven kunnen met hun expertise bijdragen aan het welzijn van kinderen. Zo werkt Nestlé aan het uitbannen van kinderarbeid in de cacaosector, onder meer via educatieve programma’s in lokale gemeenschappen. Microsoft draagt bij door scholen en universiteiten te helpen bij het verbeteren van hun digitale vaardigheden. Een belangrijk onderdeel hiervan is het vergroten van de toegang tot technologie voor kansarme kinderen en gemeenschappen. In achtergestelde regio’s stelt Microsoft laptops en tablets beschikbaar aan scholen zonder eigen budget.

Impact voor iedereen

Child-lens investing helpt niet alleen kinderen, maar draagt ook bij aan een duurzamere toekomst voor alle generaties. Het effect op de economische groei is aanzienlijk, bijvoorbeeld als het gaat om onderwijs. Het IMF schreef in 2019 al dat opkomende economieën een impuls kunnen krijgen wanneer – mede dankzij beter onderwijs – meer jongeren aan het werk gaan. In een IMF-publicatie uit dat jaar valt te lezen dat een stijging van de werkgelegenheid met 3% kan leiden tot een toename van het reële bbp van ongeveer 5%.[2]

Steeds meer bedrijven nemen het belang van kinderwelzijn serieus. Toch verschilt het niveau van betrokkenheid en daadkracht per sector, regio en type onderneming. De politiek, bedrijven, consumenten en beleggers kunnen dit proces versnellen – door samenwerking en weloverwogen keuzes.

Lees ook