Naar de navigatie Naar de inhoud

Seminar Werkkapitaal Betalingsverkeer

Trends in betalen

Veranderingen in betalingsverkeer

Het landschap van betalingsverkeer is aan fikse veranderingen onderhevig. Nieuwe technologieën, online verkopen, de vlucht van het gebruik van smartphones en mobiel bankieren. Welke mogelijkheden biedt dit voor u en uw bedrijf? Welke strategie kiest u?

De sprekers

Op het seminar spraken Nico Wartenbergh (CIO van de Bijenkorf), Anna Dijkman (Psychologe, journalist en mede-auteur van Psychogeld), Erica Kostelijk (Directeur Betalen Zakelijk bij ABN AMRO), Gijs Schreurder (Directeur Betalen Particulieren bij de ABN AMRO) en Michel Koster (Sectorspecialist Retail bij ABN AMRO).

 

Waardevolle inzichten

Michel Koster, sector banker en Erica Kostelijk, Directeur Werkkapitaal spraken over de visie en observaties van ABN AMRO. Belangrijkste conclusie: er is een grote trend op het gebied van mobiel bankieren en betalen.

Google wallet is een mogelijke nieuwe standaard in betalingsverkeer. Voor een blik in de toekomst kunnen we kijken naar Engeland: de absolute koploper binnen ontwikkelingen in betalingsverkeer.

De CIO van de Bijenkorf, Nico van Wartenbergh, vertelde over de ambitie van De Bijenkorf om alle mogelijke kanalen zo in te zetten dat ze elkaar versterken.

Zij noemen dit  'omnichannelling': door alle kanalen naadloos in elkaar over te laten lopen, ervaart de klant het merk Bijenkorf over alle kanalen hetzelfde. Zo versterken de kanalen elkaar in de beeldvorming. Service naar de klant staat hierbij voorop, aldus Nico Wartenbergh.

Psychologische pijn bij betalen

Psychologe Anna Dijkman vertelde over de psychologische pijn die consumenten ervaren bij betalen en hoe retailers hier het beste op in kunnen spelen. Tegenwoordig hebben we een grote verscheidenheid aan betaalmiddelen tot onze beschikking hebben.

De mate van ervaren pijn verschilt nogal per middel. Cash doet pijn, een creditcardbetaling veel minder en betalen met een prepaidcard voelen we nauwelijks. Het devies van Anna Dijkman is dan ook: Retailers, verdoof die pijn!

Afsluitend volgde een forumdiscussie met stellingen. Het viel op dat de zaal het unaniem eens was: de ontwikkelingen in betalingsverkeer hebben zeker een grote invloed , maar cash gaat de komende 10 jaar niet verdwijnen.

 

Sectorinformatie

Benieuwd naar onze visie op de ontwikkelingen in uw sector? Wij bieden verschillende publicaties aan. Zoals de jaarlijkse Visie op Sectoren. En elk kwartaal de Sectormonitor.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube